Rolex, wat is hier zo bijzonder aan?

Hallo allen,

Rolex is naar mijn mening veruit het meest bekende en populaire high-end horlogemerk.
Toch lijken de modellen vaak erg standaard; zo lijken bijvoorbeeld de duikers erg veel op andere duikers van o.a. Seiko (zie foto), verkrijgbaar vanaf een paar honderd euro.
Er zal vast wel eens een topic over geweest zijn, maar gezien er elke week minstens 10x het woord rolex valt is dit lastig terug te vinden in de zoekfunctie.
Mijn vraag is dus: Wat maakt Rolex zo bijzonder t.o.v. andere horlogemerken?

http://s770.photobucket.com/user/sander597/media/hqdefault_zpsb7da3ea8.jpg.html

Groet,
Sander

1 like

ik denk de prijs en gewoonte,
dat heb je ook met benzine,
de een gooit van alles in z’n tank, en de ander zweert bij uitsuitend Shell benzine voor z’n bolide.
en als je het kunt missen dan is het ook geen enkel probleem. het wordt pas een probleem wanneer men
anderen die “slechts” een Seikootje dragen uitlacht.

't is niet dat Rolex op andere merken lijkt… 't is net andersom…

Het design is dermate herkenbaar dat velen het namaken, of elementen uit het ontwerp gebruiken…

't bijzondere zit em onderandere in het gegeven dat Rolex zijn eigen uurwerken maakt, en niet zoals vele anderen de uurwerken inkoopt…

dat is eigenlijk gewoon bij High-end merken, ook bijvoorbeeld Breitling, en Blancpain maken hun eigen uurwerken.

Seiko maakt ook zijn eigen uurwerken

Chips en cola er alvast bijhalen? :wink:

+1 haha ben benieuwd, leuke discussie, het probleem is dat het voor mij meer een gevoel is dan een feit, ook al probeer ik deze steeds meer te zoeken, hou van feiten haha

Rolex heeft gewoon een briljante marketing strategie gevolgd de laatste decenia.

Het is volgens mij het hele plaatje…merk, kwaliteit, uiterlijk, mythe, etc.
Horloge van E5000 is echt niet 10x beter als eentje van E500.
Je koopt het omdat je het wil en kan…betere redenen zijn er niet, vind ik dan.

Mensen die roepen dat het zulke lelijke horloges zijn (zie ander draadje) klinkt meer naar jaloezie dan echt onderbouwde kritiek te hebben daar 80% van alle klokken op elkaar lijken dus ook op Rolex.

en Renault maakt(e) motoren voor bijvoorbeeld Volvo
het ligt er dus maar aan wat je als consument "weet"
en of je let op techniek en/of uiterlijk
en de uiteindelijke prijs voor je product.

Ik vind Rolex hele mooie horloges maken. De Sub, de DJ, de Explorer I en II etc. En ik heb begrepen dat ze niet alleen de uurwerken zelf maken maar dat ze ook min of meer alle grondstoffen zelf maken. Dus ze zijn niet afhankelijk van toeleveringsbedrijven.
De prijzen liggen helaas ver boven mijn budget.:frowning:

Halverwege dit filmpje wordt een Rolex naast een SKX007J gehouden. Daar meen ik toch echt wel verschillen in afwerking en materiaalgebruik te zien.
[href]http://www.youtube.com/watch?v=R6cXXZwU1s8[/href]

Niets ten nadele van Seiko, want ik hoop een dezer dagen een pakje te ontvangen met een SKX007J erin.

het bijzondere aan Rolex (en sommige andere high-end merken) is dat zij potentiële klanten zover weten te krijgen om meer te betalen voor een horloge dan je in de kostprijsberekening zult terugvinden. Dat doen mensen om verschillende redenen zoals:

-Emotie (Bijv. jezelf beter voelen met een duur ding om je pols)
-Imagebuilding
-Omdat ze soms ook echt onderscheidend mooi zijn.

Waarschijnlijk zelfde mechanisme waardoor mijn zoon een StoneIsland jas wil van € 700,-. Hij zegt dat het de mooiste jas is, maar het gaat ws. om het statement.

Groet Tecco

1 like

In de meeste Breitlings en ook bv IWC zit gewoon Valjoux, ETA en Sellita.

Redelijk goede horloges en een uitstekende marketing.Een beruchte review, lees ook deel 2.

Inderdaad… mea Culpa… ook Seiko maakt zijn eigen uurwerkjes… en … dat doen ze goed… Ik heb een seiko automaat liggen hier… damn!.. wat een mooi ontworpen kalibertje…

Rolex gaat inderdaad ver… ze hebben een afdeling waar ze zelf de goudlegeringen maken, om ALLES in eigen beheer te hebben.

Maar… ook dat is natuurlijk een beetje voor de Mythevorming rond het merk Rolex

Rolex is in feite een “household name” één van die dingen waar bijna iedereen in de wereld wel van gehoord heeft… samen met Coca Cola en Johan Cruyff… maar da’s logisch… :slight_smile:

Dat er bijvoorbeeld bij Breitling ook veel inkoop kalibers worden gebruikt, dat zijn dan de “basis modellen”… Rolex doet dat ook wel, maar dan staat er Tudor op de wijzerplaat… ( niet op de kast… want je krijgt wel een Oystercase)

die stunt met Mercedes Gleitze, die met een Rolex om haar pols het kanaal overzwom, dat was een marketing Meesterzet… zeker als je dan de voorpagina van de meest toonaangevende britse krant “koopt” om je product aan te prijzen met een pagina vullende Advertorial…

Het is denk ik inderdaad een groot gedeelte een gevoel. Het zijn uiteraard prima horloges, dat valt niet te ontkennen, hoewel over de smaak ook uiteraard te twisten valt. Verder is Rolex natuurlijk een ijzersterk merk, wat natuurlijk het gevoel beĂŻnvloedt. Het is bekend, heeft geschiedenis en een luxe uitstraling. Men speelt in op de exclusiviteit van het product: Rolex mag niet hopen dat ze jou iets mogen verkopen, maar jij mag blij zijn dat jij van Rolex mag kopen.

Koppel dit aan een goede naamsbekendheid en daadwerkelijke hoge kwaliteit van het product en een “goed” horloge is daarom vaak een Rolex, net zoals een “goede” computer vaak een Apple is en een “goede” auto een Ferrari. Rationeel zou men net zo goed uit de voeten kunnen met een Seiko, Dell of een Opel, maar deze kunnen als “minder” beschouwd worden: minder bekend, minder exclusief of minder goed qua kwaliteit. Soms is het niet eens te onderbouwen, maar voelt het gewoon zo.

Sommige mensen beweren er gevoelloos te zijn voor dit soort marketing, maar dat is natuurlijk onzin. Marketing werkt altijd, hoe gering dan ook. Zo stond ik vanochtend mijn haar in te zepen met Nivea. Tuurlijk krijg ik hierdoor geen “revitaliserend begin van mijn dag” of zoiets, maar toch kies ik het. Waarom weet ik eigenlijk niet. Misschien het geurtje, de stevige fles of omdat 'ie beter schuimt dan goedkopere Etos douchegel? Of is het stomweg omdat ik mij onbewust miniem beter voel met Nivea op de fles dan Etos huismerk? Ditzelfde geldt ook voor andere koffie of kaas, tot aan kleding, telefoons, auto’s en dus horloges aan toe.

Misschien voel jij je beter bij een Seiko, dat kan. Dan passen sommige of alle aspecten van het merk en het product beter bij jou. Maar waarom dan Seiko, en dan niet die Invicta, Ice-watch of een Lorus? Die maken toch ook horloges? Waarom ĂĽberhaupt een (automatisch) horloge? Je hebt toch een telefoon? Of heb je toch de behoefte om een (goed/automatisch) horloge te kopen? Ik hou al op met die (retorische) vragen. Maar feit is wel dat jij ook al beĂŻnvloed bent door marketing, anders zat ook waarschijnlijk niet op dit forum :wink:

Kort door de bocht: Rolex maakt hele goede horloges en weet dat (letterlijk) goed te verkopen. Sommigen verkopen ook goed maar maken mindere horloges, anderen maken betere horloges maar laten dat niet goed horen.

1 like

Ferdinand Schreef:

Het is denk ik inderdaad een groot gedeelte een
gevoel. Het zijn uiteraard prima horloges, dat
valt niet te ontkennen, hoewel over de smaak ook
uiteraard te twisten valt. Verder is Rolex
natuurlijk een ijzersterk merk, wat natuurlijk het
gevoel beĂŻnvloedt. Het is bekend, heeft
geschiedenis en een luxe uitstraling. Men speelt
in op de exclusiviteit van het product: Rolex mag
niet hopen dat ze jou iets mogen verkopen, maar
jij mag blij zijn dat jij van Rolex mag kopen.

Koppel dit aan een goede naamsbekendheid en
daadwerkelijke hoge kwaliteit van het product en
een “goed” horloge is daarom vaak een Rolex, net
zoals een “goede” computer vaak een Apple is en
een “goede” auto een Ferrari. Rationeel zou men
net zo goed uit de voeten kunnen met een Seiko,
Dell of een Opel, maar deze kunnen als "minder"
beschouwd worden: minder bekend, minder exclusief
of minder goed qua kwaliteit. Soms is het niet
eens te onderbouwen, maar voelt het gewoon zo.

Sommige mensen beweren er gevoelloos te zijn voor
dit soort marketing, maar dat is natuurlijk onzin.
Marketing werkt altijd, hoe gering dan ook. Zo
stond ik vanochtend mijn haar in te zepen met
Nivea. Tuurlijk krijg ik hierdoor geen
"revitaliserend begin van mijn dag" of zoiets,
maar toch kies ik het. Waarom weet ik eigenlijk
niet. Misschien het geurtje, de stevige fles of
omdat 'ie beter schuimt dan goedkopere Etos
douchegel? Of is het stomweg omdat ik mij onbewust
miniem beter voel met Nivea op de fles dan Etos
huismerk? Ditzelfde geldt ook voor andere koffie
of kaas, tot aan kleding, telefoons, auto’s en dus
horloges aan toe.

Misschien voel jij je beter bij een Seiko, dat
kan. Dan passen sommige of alle aspecten van het
merk en het product beter bij jou. Maar waarom dan
Seiko, en dan niet die Invicta, Ice-watch of een
Lorus? Die maken toch ook horloges? Waarom
ĂĽberhaupt een (automatisch) horloge? Je hebt toch
een telefoon? Of heb je toch de behoefte om een
(goed/automatisch) horloge te kopen? Ik hou al op
met die (retorische) vragen. Maar feit is wel dat
jij ook al beĂŻnvloed bent door marketing, anders
zat ook waarschijnlijk niet op dit forum :wink:

Kort door de bocht: Rolex maakt hele goede
horloges en weet dat (letterlijk) goed te
verkopen. Sommigen verkopen ook goed maar maken
mindere horloges, anderen maken betere horloges
maar laten dat niet goed horen.

Maar is Rolex ook inovatief, of staan ze een beetje stil bij oud en vertrouwd,
neem Timex of Citizen e.d. die weten veel meer functies binnen 40mm te proppen en hebben in principe ook weinig vrees voor quartz.

En volgens mij was Rolex gewoon als eerste met dat Submariner model dat in mijn ogen gewoon helemaal áf is. “Niks meer aan doen” zouden Buurman & Buurman zeggen.De rest is namaak, hommage of beter: herinterpretatie.

Grondstoffen zelf maken lijkt me sterk.

Leuke discussie kan dit worden.

Voor mij persoonlijk is het gewoon het imago van Rolex. Rolex heeft gewoon een bepaalde uitstraling. Daarnaast lijkt de kwaliteit me ook beter dan een Seiko automaatje. Is een beetje een Porsche panamera met een Toyota Prius vergelijken.

Hier bedoel ik niks mee want ik heb zelf het budget niet voor een Rolex en draag net zo graag een Seiko

Als er een topic over Rolex wordt geopend (regelmatig dus) dan komt men altijd terug op de Sub. Hun grootste prestatie weliswaar, maar een ander horloge wordt nooit van stal gehaald om de grootsheid van het merk te prijzen, haleluja.

Mag ik concluderen dat het merk ooit één hele goeie klok gemaakt heeft, of mis ik iets :). Vast wel…

Zelf heb ik een 5513 gehad, en heb hem verkocht. Prachtige klok.

Grappig om deze foto te zien, ik had namelijk voor een paar maanden terug een 14060M en heb nu een SKX031 er voor in de plaats.

Heb nu in totaal 2 Rolexen gehad (Sub en DJ) en moet eerlijk toegeven dat het wel een bepaald gevoel heeft/geeft, maar in mijn ogen vind ik de horloge’s zwaar overpriced!

De band vd Sub voelde niet per definitie beter aan dan die van m’n Seiko (kwaliteit buiten beschouwing, puur gevoelsmatig) en overall vond ik het horloge echt geen duizenden euro’s waard.

Waardevastheid en emotie zijn in mijn ogen vooral de argumenten om een Rolex te kopen, maar om nou te zeggen dat je echt een “Beter” horloge koopt, dat is in mijn ogen onzin.