Het is denk ik inderdaad een groot gedeelte een gevoel. Het zijn uiteraard prima horloges, dat valt niet te ontkennen, hoewel over de smaak ook uiteraard te twisten valt. Verder is Rolex natuurlijk een ijzersterk merk, wat natuurlijk het gevoel beĂŻnvloedt. Het is bekend, heeft geschiedenis en een luxe uitstraling. Men speelt in op de exclusiviteit van het product: Rolex mag niet hopen dat ze jou iets mogen verkopen, maar jij mag blij zijn dat jij van Rolex mag kopen.
Koppel dit aan een goede naamsbekendheid en daadwerkelijke hoge kwaliteit van het product en een “goed” horloge is daarom vaak een Rolex, net zoals een “goede” computer vaak een Apple is en een “goede” auto een Ferrari. Rationeel zou men net zo goed uit de voeten kunnen met een Seiko, Dell of een Opel, maar deze kunnen als “minder” beschouwd worden: minder bekend, minder exclusief of minder goed qua kwaliteit. Soms is het niet eens te onderbouwen, maar voelt het gewoon zo.
Sommige mensen beweren er gevoelloos te zijn voor dit soort marketing, maar dat is natuurlijk onzin. Marketing werkt altijd, hoe gering dan ook. Zo stond ik vanochtend mijn haar in te zepen met Nivea. Tuurlijk krijg ik hierdoor geen “revitaliserend begin van mijn dag” of zoiets, maar toch kies ik het. Waarom weet ik eigenlijk niet. Misschien het geurtje, de stevige fles of omdat 'ie beter schuimt dan goedkopere Etos douchegel? Of is het stomweg omdat ik mij onbewust miniem beter voel met Nivea op de fles dan Etos huismerk? Ditzelfde geldt ook voor andere koffie of kaas, tot aan kleding, telefoons, auto’s en dus horloges aan toe.
Misschien voel jij je beter bij een Seiko, dat kan. Dan passen sommige of alle aspecten van het merk en het product beter bij jou. Maar waarom dan Seiko, en dan niet die Invicta, Ice-watch of een Lorus? Die maken toch ook horloges? Waarom ĂĽberhaupt een (automatisch) horloge? Je hebt toch een telefoon? Of heb je toch de behoefte om een (goed/automatisch) horloge te kopen? Ik hou al op met die (retorische) vragen. Maar feit is wel dat jij ook al beĂŻnvloed bent door marketing, anders zat ook waarschijnlijk niet op dit forum 
Kort door de bocht: Rolex maakt hele goede horloges en weet dat (letterlijk) goed te verkopen. Sommigen verkopen ook goed maar maken mindere horloges, anderen maken betere horloges maar laten dat niet goed horen.