Rondje R'dam: Heetman, Bijenkorf, Siebel, Kestens, Schaap & C en Brunott

Of iemand hier wat aan heeft weet ik niet maar hierbij de ervaringen van mijn vrouw en ik tijdens ons rondje door Rotterdam-Centrum op zoek naar “een mooi horloge”.

Mijn vrouw had voor de geboorte van ons kind nog een cadeau tegoed. De vorige keer had ik een ring voor haar uitgezocht die ze overigens erg mooi vond, nu heb ik haar gevraagd of ze zelf iets uit wilde zoeken. En dat wilde ze wel. Eerst nog een ring maar op een gegeven moment wilde ze toch wel een mooi horloge. Dat hoorde ik graag en we gingen vandaag op pad in het Rotterdamse Centrum. Over serieus genomen worden en uiterlijk hoef ik niet veel te zeggen, wij zijn in de dertig en zien er altijd keurig uit. Ik had ook een van mijn duurder ogende horloges aan dus wat dat betreft zat het goed. :sunglasses:

Mijn vrouw had overigens haar oog laten vallen op een Breitling Cockpit Lady die ze op internet had gezien maar stond open voor andere horloges (en merken). Dus ik dacht, laten we beginnen bij Brunott, daar had ik hier veel goeds over gelezen. We kwamen aan om 12:30 en Brunott bleek, zoals meerdere winkels, op maandag tot 13 uur dicht. Dat had ik kunnen weten, ik werkte vroeger in R’dam centrum.

Dus naar Heetman. Die waren al wel open maar het was er erg druk en ze hadden weinig leuks te zien. In de etalage ging het nog wel maar binnen was er voornamelijk Rolex. Na een tijdje te hebben gewacht zonder resultaat, zijn we vertrokken. (tu)(td)

Toen door naar de Bijenkorf. Daar stond bij het gedeelte met de wat duurdere horloges niemand. Wel stonden bij DiamondPoint 2 dames en een heer naar ons te koekeloeren. Als ik terugkeek keken ze weg. Bleek later dat ze ook van de duurdere horloges waren maar ze hadden blijkbaar geen zin om te werken. Dat eb ik ook wel eens maar ik sta niet in een winkel… (td)
Toen ik ze vroeg of ze konden komen helpen haalden ze een meisje achter de coulisse vandaan. Die was overigens erg aardig en redelijk op de hoogte. Mijn vrouw heeft een ML geprobeerd maar die vond ze te groot.

Onderweg even bij Siebel op het Stadhuisplein binnen. Die hebben grote uitverkoop maar ze hadden daar geen Omega’s meer. Een tip, de komende week komen alle overgebleven Omega’s van Siebels in heel Nederland naar de vestiging Stadhuisplein. De korting blijft 30%. De mevrouw van deze Siebel was erg vriendelijk en toeschietelijk. (tu)

Dus naar Kestens, daar keek ik wel een beetje naar uit, zouden ze vriendelijk zijn of juist niet? Daar kan ik kort over zijn, ze zijn dicht op maandag… (td)

Door naar Schaap en Citroen. Daar werden we zeer hartelijk ontvangen. We werden aan een tafel gezet en vertelde waar we voor kwamen, in eerste instantie een Breitling dameshorloge, dit en dat model in staal met een lederen band en eventueel gouden riders. Die hadden ze niet op voorraad. Jammer. Maar de mevrouw van S&C wilde ons wel wat modellen laten zien waarvan zij dacht dat mijn vrouw ze misschien wel mooi zou vinden aan de hand van haar voorkeur voor die Breitling. En na een paar minuten kwam ze terug met een tableau vol horloges. 2 JL Reverso’s (een grote en een kleine), twee Cartiers, een Patek… nog wat andere horloges. Mijn vrouw was van de kleine Reverso erg onder de indruk maar de Cartier zusenzo vond ze echt prachtig.
En hierover was ik wel en beetje boos… Waarom zul je zeggen? Omdat we bij binnenkomst hadden gezegd wat we zochten. En als die mevrouw goed op de hoogte was geweest had ze geweten dat dat model Breitling tussen de 2 en 3 duizend euro kost. Kom dan niet met horloges van 7, 8, zelf 9 duizend euro?!? Natuurlijk vind mijn vrouw die mooi, maar die liggen niet binnen mijn budget en mijn vrouw teleurstellen vind ik nooit leuk (td)
We kregen bij ons vertrek wel een tas met de boekjes/catalogi van Cartier, Breitling en JL mee. Dat was erg aardig.

Terug naar Brunott. Ik had inmiddels begrepen dat RuudH daar werkt dus ik was benieuwd, ik wilde onze discussie over Omega nog wel even voortzetten :smiley: Maar Ruud werkt niet op maandag. We werden geholpen door een heel vriendelijke mevrouw die meteen het gevraagde model uit de etalage haalde maar mijn vrouw had inmiddels haar oog laten vallen op de Colt Oceane dus die lag er naast. En ik moet zeggen dat ik de Colt Ocean ook mooier vond (en echt niet omdat ie 600 euro goedkoper is).
We hebben een flinke tijd zitten praten, helaas kun je de riders van deze damesmodellen niet verwijderen, mijn vrouw had liever een stalen kast, stalen indexen enz met gouden riders gehad. Mijn vrouw heeft meer met goud maar vind de stalen kasten mooier, maar alleen staal was weer wat veel. Er zat ook nog eens een stalen band aan. Nu wil ze het horloge graag zien met een bruine crocoband. Die moet worden besteld dus als die binnen is gaan we weer terug naar Brunott. Dat was ook de winkel waar we hebt beste gevoel kregen. (tu)

En wie weet is Ruud er dan ook en kan ik 'm toch nog eens aanspreken op z’n vreemde idee dat Omega onfeilbaar is :wink:

[center][/center]

jammer genoeg worden er nu woorden in mijn mond geschoven, welke ik nog nooit heb gebruikt. Uiteraard ben ik een liefhebber van Omega en zal ook alle onzin, welke hierover wordt geschreven, met hand en tand verdedigen.
Discussies over horloges zijn leuk, maar het gaat ook een stuk over emotie en daar kunnen de meningen over verschiilen. Echter blijf ik nog steeds bij mijn standpunt dat omega een enorme stap voorwaarts heeft gezet met de ontwikkeling van de huidige modellen. zoals eerder genoemd de co-axiale ankergang. Ik weet niety meer precies wie het was, maar deze persoon melde op het forum dat rolex deze allang gebruikte. Helaas is deze persoon in de war met de balans-as. Deze maakt ook onderdeel uit van de co-axiale ankergag maar heeft totaal niets te maken met de nieuwe co-axiale ontwikkeling. (drie ankerstenen ipv twee!) Het neiwue horloge van Omega, de Hour Vision, is door een toonaangevend horlogeblad aangeduid als onovertrefbaar. Dit blad test elke maand een noviteit, zo ook de nieuwste Jaeger en Zenith enz. omega was het enige horloge welke de hoogste score behaalde. Enkel op verschijning was er geen rapportcijfer 10. (tja, dit is een kwestie van smaak)
Ook heeft Omega de prijs van beste horloge in zijn prijsklasse binnengehaald met de Seamaster planet ocean.
Volgens mij zijn dit toch tekenen aan de wand dat er daadwerkelijk wat gebeurd in positieve zin. Uiteraard had ik graag het genoegen gehad om met dhr. henrik hierover verder te babbelen, maar het mocht blijkbaar niet zo zijn. Het moet echter ook van mijn hart dat er een discussie wordt uitgelokt, echter ben ik niet geheel zeker van de horlogekennis van desbetreffende partij. (zie voorbeeld Aeromarine bi-color?? wordt niet gemaakt en zal ook nooit gemaakt worden!!!) En een Rijder vervangen kan al helemaal niet bij een colt oceane!! maar uiteraard blijft het mij een genoegen om jullie met mijn kennis en ervaring te dienen. mochten er serieuze vragen zijn op horlogetechnisch gebied ben ik altijd bereid deze te beantwoorden. (let op: ik weet niet alles, maar de gegevens welke ik verstek zijn onderbouwd en juist!)

Veel horlogeplezier wens ik iedereen toe!!!

Jij schreef :
Het moet echter ook van mijn hart dat er een discussie wordt uitgelokt, echter ben ik niet geheel zeker van de horlogekennis van desbetreffende partij.

Daar is dit forum voor toch ?

Heel scherp hoor! ik heb echter geleerd om alleen te discussieren over dingen waar ik verstand van heb. Anders wordt het allemaal een gewam in de ruimte en dat lijkt me een beetje zinloos. Of te wel: watch en learn!!

Ik had toch echt een :wink: achter mijn opmerking over je “vreemde idee dat Omega onfeilbaar is” gezet.

Ik weet niet waar je op doelt bij de opmerking zie voorbeeld Aeromarine bi-color?? wordt niet gemaakt en zal ook nooit gemaakt worden!!! maar de opmerking over de riders van de Colt Oceane was blijkbaar voor mij en dus ook dat je mijn kennis in twijfel trekt. Dat mag je doen, ik doe dat soort dingen echter niet in een discussie, het is behoorlijk aanmatigend. En al helemaal niet als het gaat over dames quartz Breitlings. Daarbij vind ik het niet zo bijdehand om iemand die een horloge bij je wil kopen onnodig te schofferen. Maar dat moet je zelf weten.

Het goede gevoel dat ik bij Brunott had is wat aan het afvlakken met ik zeggen. :sunglasses:

jammer dat je zakelijk en persoonlijk door elkaar haalt. je laat je nu toch echt een beetje kennen!!! maar goed, soory hiervoor. Jij mag mij wel aanvallen over de kennis die ik bezit, zie vorige discussies, maar ik jou niet.
Doordat ik op dit forum feiten neerleg wil dat niet zeggen dat ik iemand schoffeer, het is echter enkel de waarheid. En zoals bekend kan deze hard zijn. ik wil niemand het hoofd stoten, maar als mensen onredelijke dingen zeggen of niet op de hoogte zijn van feiten vind ik dat hierop gereageerd mag worden!

bij deze is voor mij deze discussie afgesloten. latenw e lekker weer gaan zwammen over horloges. daar is immers dit forum voor bedoelt!!! En henrik…de koffie staat altijd klaar. ik hoop je snel te mogen ontmoeten!!

Je hebt gelijk, je mening en mijn interesse voor 1 van jullie horloges mag elkaar niet dwarszitten. En dat is ook niet zo, maak je maar geen zorgen.

Maar wat mij wel dwars zit is dat jij je mening steeds als feit probeert te verkopen terwijl het vaak geen feit is. En als je een feit brengt en vervolgens van degene die dat niet wist de kennis in twijfel trekt zit mij dat ook dwars.
Neem die riders, dat ik niet wist dat die bij een Colt Oceane niet te vervangen zijn wil toch niet zeggen dat ik geen kennis heb van horloges? Je collega (en nogmaals, een erg aardige vrouw, zeer vriendelijk en correct) wist dat ook niet en ze verkoopt die horloges. Betekend dat in jou ogen dan dat ze geen kennis heeft van haar vak? Nee toch zeker?

Een discussie is een discussie en als iemand het niet met je eens is doet dat niets af aan die persoon en ook niet direct aan z’n kennis, het is allemaal een kwestie van meningen. Op een forum is dat iets wat je moet begrijpen anders heeft een forum geen zin. Naar mijn mening.

bedankt voor je reactie. heb je al je prive bericht gelezen??
Overigens zijn alle dingen welke ik vermeld heb betreffende horloges zeker wel met feiten te onderbouwen. ik zou het nou zo leuk vinden als iemand deze weet te weerleggen, ik ben alleen nog niemand tegen gekomen! De feiten zijn nou eenmaal zo.

Ik was trouwens diegene die met je in discussie ging over de “god” status die je Omega toekent.

En het ging niet om de Co-Axial gang die Rolex toe heeft gepast, maar om een balansbrug.
Omega heeft deze in de Hour-Vision zitten, terwijl Rolex deze al een tijdje toepast in bijna alle uurwerken.
Ik had het dus over de balansbrug n niet over wat eronder zit, de ankergang dus.

Hier de quote uit het topic

Ook ben ik het met je eens dat de Hour Vision idd erg mooi is en het uurwerk zeker de moeite waard. Echter die balansbrug zit al enkele jaren in iedere Submariner…

En noem eens wat van die feiten op, ik zal met plezier moeite doen om ze te weerleggen

Bedankt voor de toelichting. De ankergang welke bij omega wordt toegepast wordt inderdaad ook door rolex toegepast. Dit zijn overigens niet de enige twee merken die deze gebruiken. het is inmiddels een algemeen goed geworden. het is alleen zo dat omega de enige is die drie anker stenen gebruikt met een daarop gemonteerd 2e rad. dit wordt niet gebruikt door rolex en/of ander merk. Het is gepatenteerd en zal dus enkel door omega worden gebruikt.

Omega heeft het allemaal maar commercieel gemaakt.
George Daniels, de uitvinder van het Co-axiale ankergang heeft in 1986 al een zakhorloge gemaakt met een co-axiale ankergang
In 1978 had hij hier al een prototype van. Zelfs met tourbillon.
Omega heeft dit in 1999 geintroduceerd.
het is idd wel zo dat alleen Omega dit nu mag gebruiken. Maar er zijn ook andere systemen die ook minder smering nodig hebben en hierdoor een langere levensspanne zonder onderhoud hebben.
Ulysse Nardin, Sinn en nu ook Jaeger LeCoultre, dat uurwerk loopt helemaal olievrij

Daarnaast heeft onze George ook nog bij Patek lopen zeulen met zn Co-Axial :wink:

en daarvan hebben ze nog steeds spijt dat ze dit niet hebben aangenomen! helaas.

dat klopt ten dele. maar deze zijn in vele gevallen niet chronometer gecertificeerd zoals de omega’s!

Alsof alleen horloges met een COSC keuring goed lopen…
Persoonlijk hecht ik 0 waarde aan een COSC keuring omdat het uurwerk wordt getest en niet het horloge.

dan ben je denk ik de enige in horlogeland! Nadat het uurwerk is getest bij de cosc worden alleen de wijzers, de wijzerplaat, de kast en de band gemonteerd. Echt van invloed is dit niet op het uurwerk. Overigens is het niet zo dat allen horloges met een cosc certificaat goed lopen, maar je hebt in iedergeval wel de zekerheid. mocht het toch niet zo zxijn moet zo’n horloge terug naar de leverancier om het alsnog te laten voldoen.

Geloof maar niet dat ik de enige ben in horlogeland.
Ik vind het gewoon een marketingtruc. De meeste ETA uurwerken zijn af fabriek binnen deze marges te brengen. Daar heb ik geen COSC certificaat voor nodig.
Heb vier Sinns gehad en allen liepen af fabriek ruim binnen de COSC normen. Je kon het certificaat er als optie bijkopen. Ze deden dan niks extra’s maar stuurden het alleen op naar de COSC keuring.
Daar betaal je dan 150 euro extra voor.
Patek en vele andere grote merken maken ook geen gebruik van een COSC keuring. En dat is echt niet omdat ze ze niet nauwkeurig genoeg krijgen.

Wempe heeft tegenwoordig ook een eigen keuringsinstituut. Daar wordt het complete horloge getest en niet alleen het uurwerk.

Wel eens bij de Cosc geweest?

?????