Schroevendraaier setje (en meer equipment vragen)

Hoi,

Na hier al eens raad te vragen over wat gereedschap als beginner heb ik de keuze gemaakt om een starte setje van amazon te laten komen. Na het verkrijgen van wat oude oefen horloges hier op het forum ben ik er vandaag voor het eerst aan begonnen. Nu merkte ik wel dat de schroevendraaiers van het setje te dik zijn voor de schroefjes de rest van de set is oke dus die hou ik bij. Ik ben dan maar op cousinusuk aan het rondkijken voor een setje dat niet te duur is aangezien ik niet weet of het werken aan en horloge iets voor mij is :slight_smile:

Ik ben aan het twijfelen voor dit setje te kopen:
https://www.cousinsuk.com/product/cousins-stainless-steel-parallel-blades-6-pieces
Heeft iemand ervaring met deze set ?
Of een andere rond die prijs (36 pond).

Groeten

1 like

Ik denk dat die kwaliteit niet extreem veel beter gaat worden. Wellicht kun je beter investeren in een tool om de schroevendraaiers te slijpen, mijn ervaring is dat een dergelijke optie meer effect heeft.

2 likes

Ik begon met zoiets als onder de link en dat is prima om mee te starten. Dat ging prima. Daarna op Bergeon over gestapt; die kosten beduidend meer geld, maar zijn ook een klasse beter.

https://www.watch-tools.de/tools/screwdriver/set-of-7-2-s1-screwdrivers-in-wooden-box.php

Succes! :+1::slightly_smiling_face:

1 like

Is da tdan vergelijkbaar met deze set ?
https://www.cousinsuk.com/product/value-stainless-steel-9-pieces-wc
Lijkt me wel heel goedkoop.
Ik vind het niet erg om idd later wat meer te investeren als het me ligt.

@Marck Slijpen lijkt me misschien wel interessant maar zijn zoā€™n enorm goedkope setjes dat geld wel waard ?

Ik zou deze specifieke parallel schroevendraaiers niet aanschaffen als je hem voor horlogebandjes gaat gebruiken. Ze zijn extreem dun en bij de miste kracht (die je bij bandjes nodig hebt) breekt de tip.
Ik zou voor de standaard schroevendraaiers gaan van Bergeon. Kosten wat minder maar zijn wel vele malen sterker. De tips zijn bij mij nog nooit te dik geweest voor de schroeven die ik tegenkwam.

1 like

Het zou niet voor bandjes zijn maar om horloges uit en in elkaar te steken.
Enja die bergeons zullen inderdaad de beste op de markt zijn maar ik wil eerst effe zien of het wel iets voor mij is :slight_smile:

Dan heb ik niks gezegd :zipper_mouth_face:. Perfect set dan inderdaad.

1 like

Dat denk ik niet, maar die set heb ik niet. Ik heb zoā€™n set als ik je onder de link stuurde en dat ging voor mij goed om mee te beginnen. Daarna ging ik op duurder over: Bergeon en Horotec. Sommige horlogemakers zeggen dat je beter meteen met Bergeon kan beginnen; dat zal waar zijn, maar daar moet je ook maar net het budget voor hebben.

IK denk dat die set van Cousins ook voldoet voor dat beginnersdoel trouwens.

1 like

Nou in principe kost een schuurpapiertje, blokje hout en een slijpgeleider een stuk minder dan een goede set schroevendraaiers.

Voor de schroevendraaiers met de maat > 1.4 mm zou ik minder dure exemplaren nemen.
Dan kun je (iets) meer investeren in losse maten 0.5; 0.8; 1.00 en 1.2 mm.
Als je neemt met vervangbare stift, kun je ook daar mindere kwaliteit nemen, om later betere stiften te nemen

2 likes

Hoi Inca,

Als ik dan zelf een setje zal samenstellen welke maten kan je me dan aanraden ?

Groeten

Over het algemeen gebruik ik voor het dagelijkse werk vooral de 0.8, de 1.0, 1.2 en 1.4mm.

Cheers,
Lowieke.

Of, je koopt gelijk een goede set van Bergeonā€¦

Alles begint met goed gereedschap.

Lijkt het toch niets voor je, dan verkoop je het setje hier weer voor de nieuwprijs - de prijs van zoā€™n instapsetje en ben je dus uiteindelijk niet meer kwijt.

Succes.

Heb je per ongeluk een ā€œcrucialeā€ schrijffout gemaakt?

Kosten wat Minder, maar ik neem aan dat je ā€œMeerā€ bedoelde?

Of lees ik de ā€œklemtoonā€ verkeerd?

1 like

Neeā€¦ ik ben bloedserieus. De standaard schroevendraaiers kosten minder dan de parallel blade schroevendraaiers uit de link van TS

Okay, dan toch verkeerd gelezen/begrepen .

1 like

Dag Matthias,

Voor de ā€˜betereā€™ heb ik Bergeon 50, 60, 80 en 100. daarboven 1.2 mm, 1.4 mm, 1.6 mm 1.8mm en 2.00 mm raadzaam.

Succes

Met vriendelijke groet,
Inca

2 likes

Voor de avondschool worden deze verkocht aan de startende leerlingen:

Toch betaalbaar, van Bergeon en zoals gezegd, ligt het je niet geraak je die hier zo weer kwijt op HF.

https://www.cousinsuk.com/product/bergeon-chromium-plated-9-pieces-rs

Met reserve stiften meegeleverd.

En als het nog minder moet kosten:

https://www.cousinsuk.com/product/bergeon-stainless-steel-ergonomic-5-pieces

Ben van het principe, goedkoop is duurkoopā€¦ je begint met een goedkoop setje en al snel kom je op de limiet uit van het gereedschap en ga je alsnog voor het betere materiaal, het geld van de eerste aankoop had je toen kunnen bijleggen voor een nog beter product.

4 likes

Hoe kan het zijn dat deze in de UK zo veel goedkoper zijn of is dit nu niet hetzelfde setje???

Geen idee, het serienummer is wel net iets anders maar zien er mij dezelfde setjes uit