Secondenwijzer lopt onregelmatig

Mijn Vostok Amphibia is weer thuis van Wereldhorloges.nl. Ik had 'm namelijk terug gestuurd omdat de secondewijzer niet regelmatig liep. Nu ik 'm weer thuis heb, blijkt het probleem helaas niet te zijn verholpen. Ze hadden 'm daar een paar dagen op de winder gehad en niks apparts kunnen vinden. Het advies was om 'm elke dag op te winden, maar dat lijkt me toch raar voor een automaat. Ik heb ook best een actief leven, dus hoef ook niet bang te zijn dat ie te weinig beweging krijgt.
Het probleem is als volgt:
Ca elke 8 seconden blijft de wijzer even hangen en loopt daarna weer vrolijk verder. Toch loopt het klokje redelijk op tijd (Afwijking ca -10 tot +10 sec. verschilt per dag) en komt de wijzer in 60 seconden gewoon rond.Ik weet niet of dit een bekend probleem is van het 2416b uurwerk en dat het geen kwaad kan. Misschien heeft iemand hier ervaring mee?
Mijn Komandirskie’s hebben dat probleem niet, maar die zijn ook voorzien van een 2414 handopwinder.
Verder is de Aphibia een prima horloge. Kan tegen een stootje en is goed waterdicht. Weet nou niet of ik verder achter het probleem aan moet, of dat ik me er geen zorgen over hoef te maken en gewoon lekker dragen.

Iemand een tip???

Gr Wouter

Dat is balen Wouter, ikzelf heb nog nooit problemen gehad met mijn 2416b. Ik ben geen expert, maar misschien zit er een vuiltje op het ankerrad, of misschien zelfs een braampje? Volgens mij moet de horlogemaker van wereldhorloges eens onder de motorkap kijken?

Dat is niet zoals het hoort, zoals ticothijs82 al zegt, wellicht een vuiltje of een braampje.

In ieder geval zou ik 'm nog een keer na laten kijken :wink:

Beste Wouter,

Ik heb zo’n vermoeden dat de indirect aangedreven centrale secondewijzer voor dit fenomeen verantwoordelijk is. Het ‘zwabberen’ wordt veroorzaakt door een teveel aan tandwielspeling in combinatie met een wat te zwak werkend aandrukveertje dat het springen zou moeten voorkomen.

De secondewijzer blijft dus niet ‘hangen’, maar stopt even nadat hij te ver is doorgeschoten. Dit ziet er slordig uit en is in dergelijk calibers nooit helemaal te vermijden, maar heeft verder geen invloed op de tijdaanwijzing; het uurwerk loopt gewoon door. Mijn ervaring met Russische uurwerken is dat het ontwerp over het algemeen prima is, doch de afwerking in veel gevallen behoorlijk te wensen overlaat. Zo heb ik bijvoorbeeld regelmatig lagerstenen moeten uit- of inpersen omdat een of meerdere raderen elkaar raakten.

Onze Russische vrienden zouden heel wat beter kunnen, maar laten het spijtig genoeg te vaak afweten wanneer het om correct afwerken en afregelen gaat.

Met vriendelijke groet,
Robbert

Precisieman Schreef:

Beste Wouter,

Ik heb zo’n vermoeden dat de indirect aangedreven
centrale secondewijzer voor dit fenomeen
verantwoordelijk is. Het ‘zwabberen’ wordt
veroorzaakt door een teveel aan tandwielspeling in
combinatie met een wat te zwak werkend
aandrukveertje dat het springen zou moeten
voorkomen.

De secondewijzer blijft dus niet ‘hangen’, maar
stopt even nadat hij te ver is doorgeschoten. Dit
ziet er slordig uit en is in dergelijk calibers
nooit helemaal te vermijden, maar heeft verder
geen invloed op de tijdaanwijzing; het uurwerk
loopt gewoon door. Mijn ervaring met Russische
uurwerken is dat het ontwerp over het algemeen
prima is, doch de afwerking in veel gevallen
behoorlijk te wensen overlaat. Zo heb ik
bijvoorbeeld regelmatig lagerstenen moeten uit- of
inpersen omdat een of meerdere raderen elkaar
raakten.

Onze Russische vrienden zouden heel wat beter
kunnen, maar laten het spijtig genoeg te vaak
afweten wanneer het om correct afwerken en
afregelen gaat.

Met vriendelijke groet,
Robbert

Maar hoe kan het dan dat de secondenwijzer om de 8 seconden even stil staat?

Beste Ticothijs,

Ik kwam in de eerste bijdrage van Wouter toch echt de term ‘ca’ tegen en die afkorting duidt mijns inziens niet op een volkomen regelmatig optredend verschijnsel. Het simpele feit dat die haperingen geen grotere uitwerking hebben op de tijdaanwijzing (en die zou een acute stilstand van het uurwerk eenmaal per acht seconden toch echt moeten hebben) duidt op het beschreven fenomeen. Vraag me niet naar de oorzaak, want in Russische horloges ben ik wel vaker dingen tegengekomen die je acuut (meer) grijze haren bezorgen. Wellicht zit er een onregelmatigheid in de vertanding, bijvoorbeeld een of meerdere enigszins kromme tanden (niet lachen; zoiets bestaat eigenlijk alleen in Russische uurwerkjes en je moet het gezien hebben om het te kunnen geloven). Wellicht leuk voor een Zwitsers griezelkabinet voor horlogemakers.

Vriendelijke groeten,
Robbert

:smiley: Daar kan ik best inkomen Robbert, het kost dan ook niet de wereld!

Denk dat het verstandigste is om het horloge 2 en een half uur voorruit te zetten heb le minimaal een jaar geen omkijken naar.

Ik vind het ook vreemd dat ze niet even de kast hebben geopend. Blijkbaar hebben ze’m gewoon op de winder gezet, gekeken en gedacht; het valt mee, mooi dicht laten. Terwijl ie toch echt op vaste punten blijft hangen (7x per minuut). Vind ik zelf niet zo netjes van Wereldhorloges!!!
Het lijkt mij ook logisch dat er een braampje of krom tandje oid in zit. Daar had ik ook al aan gedacht. Maar ik heb er zelf te weinig verstand van om er naar te kijken. Denk dat ik 'm gewoon een keer door onze plaatselijke horlogeman laat bekijken, daar heb ik ook wat meer vertrouwen in.

Ja,

minder leuke dingen zijn dat. Je wordt dan als klant met je klacht niet serieus genomen en ik vraag me soms af hoe dat komt. Misschien zijn er toch teveel mensen die ECHT zeuren over helemaal niets ?
Zo heb ik ooit eens mijn auto voor een servicebeurt naar de garage gebracht met het verzoek om ook eens naar de gasbediening te kijken. Het gas bleef na starten regelmatig hangen en loste zich dan vanzelf weer. Wat denk je ? Ze hebben er inderdaad “naar gekeken” :frowning: :frowning:

Je zou zeggen dat ze onder garantie een ander loopwerkje erin zouden kunnen zetten, of geldt er geen garantie ?

Paul.

Even een update: vandaag heb ik een email gekregen van wereldhorloges.nl. Na aanleiding van dit topic hebben ze aangeboden alsnog een keer naar mijn horloge te kijken. In ieder geval een prima gebaar(tu). Natuurlijk was 't niet zo netjes om meteen mijn klacht hier te ventileren, maar je weet hoe het gaat als vrienden onder elkaar ;). Wellicht kunnen ze hierboven ook wat ideeën opdoen om de oorzaak te vinden. In ieder geval bedankt voor jullie hulp!!!:~

Goed om te horen. Ik heb heb zelf alleen maar goede ervaring met de service van wereldhorloges, dus ga ervan uit dat dit goedkomt!

gr, HjR

En als je dit topic niet was gestart was alles bij het oude gebleven?
Ik vind het eigenlijk veel slechter dat er pas door een leverancier serieus actie word ondernomen als een onopgelost probleem publiekelijk word behandeld.:S
Je klacht had de eerste keer dan beter bekeken moeten worden.
Ik weet ook wel dat deze Vostok horloges niet de hele wereld kosten maar een nieuw horloge moet goed werken.

Mvrgr, Andre

h_j_r_ Schreef:

Goed om te horen. Ik heb heb zelf alleen maar
goede ervaring met de service van wereldhorloges,
dus ga ervan uit dat dit goedkomt!

gr, HjR

Service is prima inderdaad. Heb een aantal keer een horloge gekocht daar. Zelf een keer een band lopen vernachelen met inkorten (Vostok en erg lastig) Hadden ze geen losse band meer, kreeg ik meteen een heel horloge opgestuurd.