Seiko 5

Wat is dit seiko 5 precies?
is het in winkels in nederland te verkrijgen of alleen via internet?
Dmv google kan ik er weinig over vinden, ben benieuwd wat het verschil precies is met het normale seiko?

Bij voorbaat dank,

Robin

De “5” wordt over het algemeen gezien als aanduiding voor de 5 kenmerken

1. Shockproof
  2. Waterproof
  3. Automatic
  4. Met datum aanduiding
  5. Met dag aanduiding
    Een Seiko 5 heeft altijd een automatisch uurwerk welke meestal te zien is omdat ze met een glazen achterzijde worden uitgevoerd!

Copyright: www.monsterwatches.nl (aka Rob)

In Nederland en België zijn ze enkel online te verkrijgen. Het is gemaakt voor de Japanse/Aziatische markt. Daardoor enkel import via onlineverkopers.

Zoals mede-forumlid Rob onlangs heeft uitgelegd: Seiko heeft voor zijn afzet de wereld verdeeld in verschillende segmenten. Dit uiteraard uit marketing- en logistieke overwegingen. M.a.w. bepaalde soorten horloges zijn door Seiko bedoeld voor bepaalde gebieden. In de rijkere Westerse landen probeert Seiko vooral winst te maken door wat duurdere horloges (waaronder bepaalde types kinetics) op de markt te brengen. De goedkoper geproduceerde mechanische Seiko 5-modellen zijn bedoeld voor wat minder gefortuneerde streken. Dat is ook de reden waarom ze voor zeer schappelijke prijzen verkocht kunnen worden. Wat overigens niets afdoet aan de uitstekende kwaliteit van deze klokjes.

Het is een normale Seiko met een automatisch mechanisch uurwerk. Ze zijn alleen normaal in Nederland haast niet te koop. Heel af en toe zie je ze eens bij een postorder of Kijkshop, geloof ik. Seiko Nederland importeert alleen quartz en kinetic horloges (een uitzondering is de toplijn automaat in de Seiko Shop in Amsterdam).

NOg wat info:

Seiko5 bestaat al heel erg lang, en sommige modellen zijn vroeger onder beide merken verkocht…
Hier de Ufo:

en hier de Ufo:

Automatic chronograph, gele seconde: voor de rest van de wereld
Speedtimer + rode seconde: alleen verkocht in Japan, dus daar met Seiko5-logo

Bullhead:

en

Hier is het wat betreft de secondewijzer net andersom.

KUn je je voorstellen wat een verzamelaar als ik hier financieel onder te leiden heeft :slight_smile:
Van sommige modellen moet ik 4 varianten kopen om ze allemaal te hebben.

Maar dan heb je ook wat :wink:

En nu maar hopen dat Undefined dit allemaal naleest…:frowning:

oh, maar ik zie graag posts met plaatjes van seiko’s. je doet het echt niet voorniks!

Goedenavond alle Seiko Freaks, het is nooit te laat om te reageren op deze onderwerpen op dit forum.
Fantastisch hoe jullie hier communiseren met elkaar en wat jullie met elkaar delen en weten, en daarom heb ik mij aangemeld, om te leren van jullie en te vertellen van wat ik weet.
Nederland telt op dit moment 3 Calibers automatic, 7s26, 4r16 en natuurlijk de Automatic 6r20 (Premier) Totaal 7stuks en af en toe 2 0f 3 extra modellen tijdelijk leverbaar. Dus genoeg te koop bij de Juwelier.
Maar wat Seiko 5 echt betekent is dat dit model in 5 werelddelen te koop is en daarom staat die 5 er op.(met dank aan The Seiko Institute of Horology)
Dit is even mijn eerste reactie op dit forum.
Later deze week zal ik mij even voorstellen.