Vintage Seiko Only (Deel 1)

Met al dat moois ook maar even mijn twee oogappeltjes posten…

9 likes

Gaaf! Zo een Seiko superior staat nu ook te koop op MP zag ik.

1 like

Ja, klopt had hem ook gezien. Die Pieter heeft wel vaker leuke Seiko’s te koop staan.

1 like

Ik zou wel eerst even zoeken op het forum naar de ervaringen met hem :wink:

4 likes

Heb nog niks bij hem gekocht…:grin:

1 like

Pieter uit Urk zeker? Die heeft mij nog eens een ban gegeven op MP omdat ik hem erop wees dat de caseback niet klopte met het horloge(Citizen natuurlijk)… wijsneus jij krijgt een permanente ban zei hij :grin::joy:

4 likes

Ja die idd

1 like

Hij is binnen!! Vintage virus is aan…

1 like

Ok jongens, ik heb een probleem. Ik heb, aangestoken door o.a. dit draadje, voor een prikkie een mooie (…vind ik zelf, althans) Lord Matic 5606-7210 gekocht waarvan ik dankzij jullie van tevoren wist dat de date rocker stuk was. Althans: ik weet dat niet 100% zeker, ik kan hem thuis niet openen, maar het datum snelverzet werkt niet en “if it walks like a duck…”.

Ik dacht: fuck it, dan gebruik ik hem voor die paar centen maar als een leuke time-only. Of eigenlijk hoeft dat niet eens, want de datum verspringt uiteraard wel gewoon om 0:00. De dagschijf echter niet: die hangt om een of andere reden. Dus is er blijkbaar naast de date rocker nóg iets stuk. Misschien een afgebroken tandje van de plastic rocker tussen de tandjes van de dagschijf of zo? Wie weet…

Maar nu ben ik, geheel onverwachts, verliefd geworden op het horloge. Het is helaas echter een vorm van liefde die niet geheel blind maakt, want ik erger me veel meer aan het dag/datum issue dan ik van tevoren dacht.

Wat te doen? Catch and release? Een werkende KS kopen en kannibaliseren voor deze LM? :wink: Of is er nou écht geen oplossing voor dat lullige plastic onderdeeltje? Wat denken de vintage Seiko experts?

3 likes

Zou, indien alleen voor de onderdelen, een werkende LM dan niet goedkoper zijn dan een KS?

1 like

Absoluut. Het was dan ook een beetje een grapje. Blijkbaar echter geen succesvolle :wink:

Ook werkt zo’n oplossing vaak niet zo goed voor mij. Dan heb ik een werkend horloge dat ik bewust ga slopen…vind ik toch een dingetje. Alleen als de staat van het horloge heel slecht is zou ik het overwegen, maar dan kun je ook weer je vraagtekens stellen bij de staat van de onderdelen.

Uiteraard is het veel logischer om met een werkende LM een KS of GS te ‘redden’, maar ik vind deze nu juist zo leuk :wink:

2 likes

Dacht al zoiets. Ik volg dit topic met veel belangstelling, daar ik de aanschaf van een HiBeat KS of LM overweeg. Vanuit Japan is een hoop te leveren, ook B-status. Dan wil je wel een idee hebben hoe repareerbaar zoiets is mocht je er één tegenkomen die wél heel mooi, maar mogelijk niet helemaal OK is. Vandaar mijn reactie: puur belangstelling of alles tussen KS en LM ook daadwerkelijk uitwisselbaar is.

1 like

Nope, vaak niet. De Lord-Matics hebben (afgezien van de LM DeLuxe’s) andere uurwerken dan de King Seiko’s. Daarnaast is er ook nog een verschil tussen de twee familie uurwerken, de 56xx serie en de 52xx serie. Sommige onderdelen van de uurwerken zijn binnen een uurwerk familie wel uitwisselbaar, maar dan met name de kalender delen en automaat gedeelte etc volgens mij.

Je kan @vinwat misschien vragen. Anders eventueel een donor op de kop tikken. Vierkante LM’s zijn vaak niet al te duur bijvoorbeeld. Maar de hele operatie gaat sowieso wel aardig wat knaken kosten.

3 likes

ellemmetje

5 likes

Mijn fijn tikkende pols bom

3 likes

King Seiko 4502-7000

17 likes

Nog maar wat King Seiko en LM plaatjes

6 likes

Moguh!

Mag hier nu ook meespelen!

Dank aan @Pjotr1 voor de KS.
Dank aan @anon50762135EV voor het starten van dit topic, waardoor ik opeens ook een KS wilde en gehapt heb op die van bovengenoemde… :joy:

16 likes

Prachtig!

2 likes

nu nog een bandenswap!

even een zwart-grijze nato erop gedaan (en meerdere onderweg van dat meiske uit zweden…)

maar zwart leer staat m wel goed eigenlijk

1 like