Seiko SPB14X Only (Deel 1)

Gefeliciteerd! Goeie foto ook :ok_hand:t2:

2 likes

Veel plezier ermee!

(wat heb ik gedaan…!? :see_no_evil::scream::sweat_smile:)

1 like

Wat een mooi ding😀

5 likes

Dank je! Insta waardig.:wink:

Volgens mij ben ik 1 van de weinigen die geen insta heeft :face_with_hand_over_mouth:

Me2

Vraagje aan de mensen die ook een SBP14X hebben. Kan iemand me iets vertellen over accuraatheid in de praktijk? En of iemand het uurwerk al ooit heeft laten reguleren? Ik lees verschillende verhalen over het 6r35 caliber. Tot nu toe (2dagen) lijkt de 6r35 minder goed te kopen dan de 6r15d uit m’n SARB033. De 6r15 zit op ongeveer +2spb gemeten over een maand. De 6r35 komt in 2 dagen op +15 spd. Binnen spec van Seiko maar ik vind dat dit beter moet kunnen. Any thoughts?

Ik let daar niet op…:nerd_face:

Ik ben nu een week op vakantie en hij loopt +21. Dus +3 per dag. Het uurwerk staat wel bekend om het feit dat er “slechte” en “betere” exemplaren zijn.

Overigens non-stop om de pols gehad.

De SPB14X die ik binnen kreeg liep ongeveer op +24s/d in rust en +16s/d als ik hem draag, dus ronduit slecht (voor mij iig). Ik heb hem nu zelf gereguleerd op +2s/d in rust en -6s/d als ik hem draag, dus dat is een heel stuk beter.

Overigens is de 8s/d verschil tussen beide standen ongeveer gelijk aan de 4R36 die ik op +4 en -4 heb gekregen, welke over een periode van 1,5 maand dagelijks dragen gemiddeld maar +0.5s/d liep.

Mijn SPB147 loopt inderdaad ook sneller als ik hem niet draag en hij in de watchroll ligt.

Is het reguleren te doen door een leek met gereedschap en gezond verstand? Of is dit een taak waar je veel ervaring voor nodig hebt? En een timegrapher neem ik aan.

Uhm, loopt elk mechanisch horloge niet langzamer aan de pols? Behoudens quartz en eventueel exoten als (gyro)tourbillons?

Het is goed te doen, echter zou ik het wel eerst proberen met een goedkoop horloge of iig een horloge waarbij het geen grote impact heeft als je een fout maakt.
De eerste keer probeerde ik het bij een SKX met 7S26 (zonder hacking dus) en toen raakte ik de balance spring… Achja, ik wilde er toch al een NH36 inzetten :smiley:

Een timegrapher is zeker een aanrader, maar met een beetje gevoel en meetwerk elke 10 minuten kun je al een heel eind komen. Daarnaast moet ik wel zeggen dat ik het leuk vind om dit soort dingen zelf op te pakken ipv het uit te besteden aan iemand anders. (die het waarschijnlijk veel sneller en beter kan)

1 like

Ik draag mijn SPB149 elke dag, in de avond ligt hij in de la. Elke 2 maanden zet ik hem weer op tijd, moet dan toch de datum verzetten ivm 30/31 dagen per maand.
De afgelopen 3x dat ik dat gedaan heb loopt hij telkens 2-3 min te snel. Dat is dus in 61 dagen +120-180s.

Ff een beetje afronden levert dat gemiddeld dus +2,5 sec per dag, vind ik zeker goed genoeg!

1 like

Hier ook rond de +3 seconden per dag, +5 wanneer hij in de doos ligt. Kan me er nog niet aan storen. Zeker niet naast een vintage Connie die rustig 10 seconden in de min kan lopen :slightly_smiling_face:

Plaatje voor de sfeer:

4 likes

Lucky you, ik zit op dik 12 seconden per dag!

6 likes

ik vind de unsigned crown nog steeds cool. Past heel goed bij een tool watch! Ik zag online dat niet iedereen de clasp op dezelfde manier heeft zitten. Ik heb de clasp zelf zo dat het woord Seiko rechtop staat als je je pols draait. Jullie ook?

1 like

Heeft dit te maken met de afstelling misschien i.p.v. het uurwerk zelf?