Service Seiko 7005-7012

Ik heb een Seiko klokje overgenomen van een forumlid deze liep heel beroerd en die heb ik geserviced en heb er wat foto’s van gemaakt zodat jullie mee kunnen genieten hier op het forum.
Niet alle stappen staan op de foto maar ik zal proberen zo duidelijk mogelijk een beschrijving bij te geven.

Voor


Het uurwerkje liep wel maar kwam niet hoger dan een 90 graden amplitude.

Deksel eraf en je ziet meteen dat die een beurtje kan gebruiken.

Stift eruit, rubber ring eruit, dan komt de uurwerkring vrij en kan het hele uurwerk eruit.
Vervolgens de wijzers eraf, wijzerplaat losmaken, en we beginnen met de datum kant de datumkloof eraf.
Dan zie je dat de roestduivel heeft toegeslagen.en er overal zwarte smurrie onder zit.

Vervolgens demonteren: uur rad, wissel rad, minuutpijp, tussenrad, datumrad en de datum palveer.
Dan kan de tirette veer eraf en kunnen we de roest schade zien, lijkt erger dan het is het viel best mee was vooral oppervlakkige roest en was goed schoon te maken.

Dan draaien we het uurwerk om, eerst heel belangrijk de kracht van het uurwerk afhalen (daarvoor moet je bij dit uurwerk eerst het kroonkrad los halen), dan verwijderen we de schroef uit de balanskloof en leggen de balans even veilig weg.
Ankerkloof loshalen en anker eruit halen, dan het palrad loshalen.
Dan kan de radarkloof eraf.

Volgorde demonteren, seconde rad, 3e rad, anker rad, palveer(staat niet op de foto later wel bij monteren), veerton,

Dan zie je nog een klein kloofje die je los schroeft met daaronder het grond rad.

Alles gedemonteerd, dan pak je de balans en plaats je die terug op de platine.
Vervolgens haal je aan beide kanten de shocksystemen los, in dit geval moet je het veertje draaien zodat die los komt.

Dan kan alles een rondje in de schoonmaak machine doen.

Nu alles schoon is beginnen we met de shocksystemen te oliën en die terugplaatsen met de veertjes, dan kun je goed rondom de spiraalveer kijken of die helemaal vlak en centrisch ligt.
Als alles goed is haal je de balans eruit en leg je die weer veilig weg.


Dan beginnen we met de kale platine het radarwerk op te bouwen.

Grond rad en kloofje

Veerton, palveer, anker rad, 3e rad en seconderad als laatste alleen daar moet je het asje van smeren alvorens te monteren.

Steengaten waar je moeilijk bij kunt ook van te voren even smeren op de steen of op het tapje.
Dan kan de radarkloof terug gezet worden, het palrad en als laatste het kroonrad (deze draait tegen de klok in vast in plaats van normaal andersom, dat kun je zien aan de schroef als er langs de schroefgleuf nog 2 gleuven zitten)

Dan plaatsen we het anker terug en het ankerkloofje

Alle steengaten smeren en de ankerpaletten, steengat van het anker zelf nooit smeren.
Dan gaan we aan de wijzerplaat zijde verder,

Eerst het transmissierad en de stift monteren dan de tirette, hebel en vervolgens tiretteveer en die vastschroeven.
Je kunt zien dat de tirette wat beschadigd is aan de bovenkant na het ontroesten helaas had ik geen andere liggen, dus moeten we het hier maar even mee doen overigens functioneert die helemaal goed.

Dan gaan we de balans terugplaatsen en de veer volledig opwinden door met een schroevendraaier het palrad te draaien.
Vervolgens het uurwerk afregelen, loopt nu weer als een zonnetje met een amplitude van 230 graden.

Dan gaan we het datum gedeelte monteren.
Eerst minuutpijp erop drukken, wissel rad, uur rad, tussen rad, datum rad, datum palveer en de datumschijf.
Dan de kloof er weer op schroeven.

Wijzerplaat vastzetten en wijzers monteren.

Er zit wat ingekoekte viezigheid links van de 12 index wat helaas niet schoon te maken is zonder de wijzerplaat te beschadigen.

Uurwerk terug in de kast en dan de rotor weer monteren.

De kast gepolijst en voorzien van een nieuw glaasje.


11 likes

Mooi compleet verslag zo! Hij is echt erg mooi geworden, bijna als nieuw!

1 like

Ziet er strak uit zeg! Mooi dat deze goed is terecht gekomen.
Is 230 niet wat laag voor een net geserviced uurwerk?

-edit- En ik ben jaloers op jouw schoonmaakmachine!

1 like

Mijn beste,

Knap staaltje huisvlijt. :+1:
Geweldig hoor dat ook deze vintage Seiko weer vrolijk het leven in kan.

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

1 like

Hoed af ! Of bij ons zeggen we Chapeau !

Voor het mooi horloge, maar nog meer voor de kunst van het uurmaken.

1 like

Heel mooie en duidelijke foto’s. :thumbsup:
De Seiko ziet er weer prima uit.

1 like

Seiko ontwikkelt de uurwerken op een lagere amplitude dan bijv. ETA daar is ideaal tussen de 270 en 330.
Bij Seiko zit je goed 180-240.

Ok dank je! Weer iets geleerd.

Mooi gedaan Floris, is dit nu “huisvlijt” of bent u beroepsmatig hier mee bezig?

1 like

Mooi in beeld gebracht Floris.

Bij het demonteren zie je pas wat de schade is van water/roest en klant ziet dit niet wat er bij komt kijken.

1 like

Mooie review en wat een top klokje! Seiko stelt me nooit teleur :wink:

1 like

geweldig!

1 like

Ik vind dit werkelijk prachtig om te zien en zeer leerzaam voor mij. Geweldige post!

Voor iedereen die dit soort dingen beroepsmatig (of in elk geval voor betaling) doet: zou het een idee zijn om voor klanten dergelijke plaatjes te schieten? Zou niet zo uitgebreid hoeven als deze reportage, maar ik zou met veel meer plezier het verschuldigde bedrag betalen als ik zou zien hoeveel werk erin zit (en hoe smerig het uurwerk eerst was ;-))

1 like

Ik zal dit topic plaatsen in de archieven als het wat meer gelezen is.

Bedankt Hendrik, beroepsmatig en ik ben ook nog bezig met de opleiding aan de vakschool in Schoonhoven.