Show je vintage Grand Seiko en King Seiko

Klaar?

Bij lange na niet. :joy:

(Composietfoto Gerald Donovan)

(Er zijn maar een paar van de ca. 150 afzonderlijke modellen of varianten die ik niet zou zien zitten… )

9 likes

Deze staan te koop… Kan je hierop doorklikken?

1 like

Nee! Kan je een PB sturen?

11 likes

Fantastisch.

Ik heb mijn 4522 vandaag voor het eerst sinds ik hem heb in de doos laten liggen.

1 like

Oei nu al :joy:
Wat vind je van de GS vintage ervaring eigenlijk?

Ik wilde mijn spring drive weer even dragen. Hem weer even sap geven om daarna weer 72 uur zonder ondersteuning te kunnen lopen.

De GS vintage ervaring is alsof hij nieuw is. Hij loopt -10,3 sec per dag. Dat zou wat bijstelling kunnen gebruiken, maar is prima voor hoe ik hem gebruik. Ik vind de opwindactie fijn, en het eind van de veer is goed te voelen. Maar de veerkracht terug had wel iets minder krachtig gemogen. Ik vraag me wel eens af of zo’n horloge dit elke dag opwinden jaren vol zou houden. Ik denk het wel, maar vind het best een krachtige interactie met zo’n mechaniekje. Het voelt verder prima hoor, niet alsof het niet klopt, maar veel steviger dan een vintage omega, of andere vintage seiko die ik heb.

De wijzerplaat en wijzers en kast etc zijn allemaal prachtig. Niet in nieuwstaat, maar wel heel goed, en de achterkant ook. Ik snap nu wel waarom de SBGW047 zo aantrekkelijk is, alhoewel wel x keer zo duur.

Nu nog een fatsoenlijk bandje. Ik heb een paar aardige vlakke alligator bandjes gezien die me wel wat lijken.

2 likes

Een vriend van me is mechanisch ingenieur, en zei onlangs (ging over automechaniek maar mutatis mutandis denk ik ook van toepassing op horloges) dat vanaf een bepaalde dimensionering van de mechaniek je bij de gegeven interne krachten een levensduur van oneindig hebt.
Nu zal dit voor de veer waarschijnlijk niet gehaald worden maar voor de andere metalen delen… Lijkt me dat GS dit soort dimensionering nastreeft (bij uitbreiding getuige de dikte van de huidige mechanische horloges? Nog grotere stabiliteit / betere durability?)
Daarbij komt dat de hibeats van vroeger blijkbaar echte koppelmonsters zijn en dus voor hoge interne belasting zorgen. (Lees hieromtrent dit interessante artikel.)
In ieder geval de foto van het binnenwerk van mn 4520-7000 geeft aan dat alles zowat in nieuwstaat is daarbinnen., na 50 jaar (in mijn geval blijkbaar ook de veer).
Mijn conclusie is een beetje dat als je ze niet van een berg/in de zee gooit, deze horloges jou en mij met marge zullen overleven.

Bandjes… Ik heb net de de customise pagina van Camille Fournet ontdekt!

Als je op de link klikt kom je op de hoofdpagina uit… Maar dan moet je naar beneden scrollen voor “customise” … Niet te geloven… Ja kan echt alles zelf bepalen!! Probeer maar eens…

3 likes

Te koop? waar dan?!

Verkoper op Instagram…

Wie?

Dit gaat uren kosten! Ik zit nu bij keuze twee: alligator matt, shiny, rond, square, en dan zijn er nog 20 stappen!

1 like

Wat voor andere heb je?

Nog met alle originele brushed / polished delen op de kast.

Een interessante bevinding dat je de GS meer solide aan vind voelen dan een 6138. Of bedoel je alleen qua opwinden?

Qua band zou ik voor iets gaan dat op het origineel lijkt, glossy, tapered en zonder veel padding (dat is square dan lijkt me?).

Ik wil niet vervelend doen maar die kast is opnieuw opgemaakt. De kast heeft van origine geen geborstelde delen en is qua lijnen ook vaak iets strakker. Beetje off topic:

Hieroven staat een high beat zonder datum. Is dat de enige variant of zijn er meerdere?

Handwinders zijn er wel, automaten volgens mij niet. Alleen een 5641 28.800 automaat. Maar correct me if im wrong.

Ik denk niet dat je dat vanaf die foto echt kunt beoordelen. In werkelijkheid ziet het er voor mijn oog niet over-netjes uit, en origineel. Maar ik heb geen studie gemaakt van 6138 kasten. De lijnen zijn in werkelijkheid mooi strak, en de borsteling vrij subtiel. Ik laat hem je graag eens zien.

Qua opwinden inderdaad. Die veerkracht die de GS heeft, dat je hem echt vastpakt, die voel je in de 6138 niet.

@ beverlyna_indonesia
Ik ken deze verkoper wel niet!

1 like

Highbeat zonder datum is automatisch 45GS, en handopwinder.
4520-XXXX (of de legendarische 45GS VFA 4580-XXXX maar daar maken we effe abstractie van).

Enige variante is met datum.
Dat zijn dan de 4522-XXXX

1 like