Show je vintage Grand Seiko en King Seiko

Yep… maar we moeten even op daglicht wachten voor een paar eerlijke foto’s… :wink:

1 like

Ben erg benieuwd :blush: Ik volg op het moment ook nog een hele mooie.

Een hele mooie 6246-9001 uit 1967…

17 likes

Is er een groot verschil tussen een nieuwe en vintage Grand Seiko?

Ze maken de uurwerken niet meer zoals ze vroeger deden robuust en accuraat. Qua kast vorm zijn ze niet veel veranderd.

Ja natuurlijk.

Wel een stuk groter.

Ik had juist het idee dat ze vroeger minder waren en dat er juist nu een grote vooruitgang was. Blijkbaar vergis ik mij.

Nou, ik denk niet dat je kan stellen dat de moderne GS-uurwerken onder doen voor de vintage grondleggers. Ze worden nog steeds (of beter: wederom) met zeer veel zorg en aandacht gemaakt. Bovendien met de nieuwste technologische inzichten. Of ze - net als de vintages - ook 50 jaar meegaan met slechts één of twee servicebeurtjes, dat moeten we natuurlijk nog even afwachten.

Qua ontwerpen wordt er tegenwoordig nog steeds teruggegrepen op de Grammar of Design-ontwerpprincipes aan de hand waarvan veel (niet alle!) GS-en vanaf 1967 werden vormgegeven. Maar er wordt naar mijn idee wel steeds vaker afgeweken van de Tanaka-regels. Ook snap ik de overerving van bepaalde typenamen niet helemaal. Een moderne 44GS is in mijn ogen geen 44GS. Enfin, daarover valt te twisten.

Overigens zijn er moderne re-issues van zowel de oorspronkelijke 44GS en de bovenstaande 62GS verschenen. Ook van de ‘first GS’, de 3180, meen ik. Dat zijn, voor zover ik weet, vrij exacte replica’s van de oorspronkelijke horloges, maar dan natuurlijk met een modern uurwerk.

Ik vraag me we af waar je dit op baseert. Zelfs hun nieuwe quartz uurwerken zijn volledig te servicen en lijken gemaakt voor de eeuwigheid.
De onzekerheid over de levering van ondurdelen voor hun oude uurwerken is ook een flink nadeel van vintage. Al hoop dat dat ze dat binnenkort gaan inzien en oplossen, nu ze zo hard aan de weg timmeren.

2 likes

Nice! Ik heb hem ook gevolgd. Mooi ongepolijst :ok_hand:
Goede aankoop ook. Voor je het weet heeft iedereen in de gaten dat dit eigenlijk de mooiste is :crazy_face: :sunglasses:

Waar stond deze te koop dan? Op Yahoo? Ik heb er al eentje hoor, daar niet van, maar ben altijd geïnteresseerd wat mogelijk goede plekken zijn om in de gaten te houden.

11 likes

Ah, jij had ‘m ook al gezien! Ja, hij is echt keurig. Heb ‘m gisteravond enkel een nieuw glas gegeven. Altijd een goedbesteed tientje :wink:.

Haha, ja we moeten er niet teveel foto’s van posten. De club moet wel een beetje exclusief blijven :face_with_monocle: :crazy_face:

2 likes

Deze komt inderdaad van Yahoo

1 like

Wat vandaag de dag beter is is denk ik het handopwinden van je automaat. Rond 1970 vonden ze dat een automaat niet zo’n goede kroon hoefde te hebben, want die wond zichzelf op. De kroon werd expres klein ontworpen. Tegenwoordig heeft ook een automaat een fatsoenlijke kroon.

Verder vind ik de vintage handwinders wel goed opwinden, maar ze halen het niet bij het gevoel dat een moderne SBGW231 handopwinder geeft. De vintages voelen anders, zwaarder omdat de veerspanning hoger is, en kwetsbaarder, maar op zich niet verkeerd.

Vintages zijn in het algemeen wat kleiner. En ze zijn zeker dunner dan moderne GS. Of het nu handopwinders of automaten zijn. Dat scheelt in beide gevallen een paar mm.

Wat denk ik in de vintage tijd qua gevoel nog het slechtste was, en nu sterk verbeterd is, is het gevoel van een stalen band. Een vintage op staal is denk ik altijd maar een matig idee. De meeste vintages hebben sowieso een leren band, dus dat is eenvoudig te vernieuwen. Maar een moderne GS heeft een goede solide stalen band. Dat gevoel is in vintage niet te krijgen.

En ik denk dat als ik een vintage echt als dagelijks horloge zou willen dragen, vrijwel continu, dat ik hem dan eerst een goede onderhoudsbeurt zou laten geven. Om er zeker van te zijn dat de smering op orde is. Terwijl je er bij een nieuwe GS vanuit kunt gaan dat die ook zonder beurt nog prima gesmeerd gaat zijn met de moderne oliën.

3 likes

Met excuses voor het lelijke perlon-bandje aan de 6245. Er komt vandaag of morgen iets beters binnen (ik moet toch eens een voorraadje 19mm bandjes aanleggen).

10 likes

Die 19mm is dan in al die jaren nog niet verandererd, mijn SBGN005 lijdt aan hetzelfde ‘euvel’ :wink:
Prachtige set overigens.

Ha, grappig dat die 19mm terugkomt op een moderne GS. Niet per se een voordeel, want het is soms even zoeken…
Van de vintages zijn de 5722 en de 6245/46 beiden 19mm. De 4420 en alles daarna zijn vervolgens weer 18mm.

1 like

Dat wist ik niet!? Een 6246-9001?

@HvdK Mooie set :pray: Over 3 jaar zijn het goudklompjes, en als ik het zo zie heb jij dan een goudmijn :sunglasses:

Haha. Als dat zo is, verkoop ik alles over 3 jaar, koop ik een ouwe SKX en ga ik rentenieren :wink:

2 likes