Show je vintage Grand Seiko en King Seiko

Dat is wederom heel erg interessant…
Maar dat zou betekenen dat ook de - toch wat klassieke - 43999/5722 ook van Tanaka is?

1 like

Tuurlijk dat is zowat de twee eiige tweeling van de KSC…

1 like

Klopt ja.
Gaaf hoor, al deze info :+1:t2:

…en leuk om te weten, met een 5722-9970 Toshiba caseback op komst :wink:

1 like

Je ziet duidelijk dat het dezelfde basiskast is, andere “hoekafwerking”

16 likes

Werkelijk prachtig. Wat maak jij toch waanzinnige foto’s zeg…

1 like

Geweldig nieuws… Waar heb je die gevonden?

Hier nog een (voor dit topic “misplaatste”) 5245-6000 King Seiko.
Het onderscheid tussen KS en GS is er, maar het is dermate insignificant dat de twee reeksen voor mij gewoon een soort amalgaam vormen. De aparte parallelle vormexperimenten en hun onderlinge wisselwerking zijn daarbij dermate interessant dat het letterlijk een verarming is om maar één van de twee reeksen te beschouwen.

Daarenboven zijn deze (KS exclusive) 52xxA binnenwerken door verlies aan know-how in de jaren 90 door Seiko gerecycleerd voor de heropstart van high-end mechanische horlogemakerij in de vorm van de 4s.

8 likes

Gevonden op de Japanse sites… hij zal er volgend weekend zijn, denk ik. Hij ziet er redelijk uit. Ik moest even goed kijken om te zien dat het een 1968 Toshiba was. Dat betekent dat er aan de binnenzijde van de caseback 5722-9970 staat. En voor rare verzamelaars als ik (en jij, gok ik zo) is dat toch iets leuks.

Hele mooie 52KS! Ja, het is misschien off topic, maar ik ben het wel helemaal met je eens. Mijn liefde voor de KS en GS begon met een hele mooie 44999 (uiteraard met een afgebroken hacking lever…) Helaas heb ik die niet meer, maar ik ben weer op zoek (naar een mooie met een hacking lever) Mijn fijnste horloge was lange tijd een 4402. Ook die heb ik helaas niet meer. De 52KS heeft zeker mijn interesse. Niet in de laatste plaats omdat deze de door mij zeer gewaardeerde 51xx-lijn verdrongen heeft :wink:. Ook een waanzinnig stukje mechanica, zeker voor 1967. Enfin, daar kan ik ook nog wel een lap tekst over schrijven.

De 52KS die jij post ziet er echt geweldig uit. Bijzonder veel tekst op de dial ook. Zozo, certified chronometer en Special hi-beat… toe maar!
Ik neem aan dat het een 28.800 hi-beat is? Hoe is de bouwkwaliteit? Ik heb er - allicht onterecht - altijd een beetje een 56xx-gevoel bij.

8 likes

Ok, ik heb het gevoel dat hier dringend 1 en ander moet rechtgezet worden :grin:.
Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen. Zowel de 56 als de 52 zijn niet minder dan episch.
De 56 heeft een achilleshiel met die plastic datum-ster (die trouwens geen “besparingsmaatregel” was maar een doelbewust gebruik van materiaal eigenschappen (elasticiteit van het plastic voor dempende eigenschappen)).
Na verloop van tijd degradeert het plastiek en faalt dat onderdeel.
Er zijn verscheidene oplossingen om dit recht te zetten.
Los daarvan is de 56 (ik heb ervaring met 8 exemplaren in de collectie) naast uiterst compact, waanzinnig stabiel en indien goed afgeregeld, heel erg precies horloge. Het mag verbazen maar op hetzelfde nivo als de legendarische 45xxA!.. Die daarenboven ook als time only te verkrijgen is.

De 52 is van de grond af een heel andere constructie. Maar (durf ik het, als Daini-fan, zelfs maar in de mond nemen…) bijna even geweldig (ik heb er 3, ze zijn consistent nèt iets minder stabiel …) als de Suwa 56’s.
Maar… Ze hebben instant day en date datumwissel, een een hele leuke feature dat de datumwissel met de kroon ook de veer opwindt (en dus dat kroon heel zwaar is).

Beiden draaien aan 4Hz, ofte 28.800 bph.

De Toshiba 57 ziet er super uit! Ik vind dat horloge met die late dial trouwens de beste/mooiste combo. Minste waarde (in standaard versie) voor verzamelaars maar daar heb ik geen boodschap aan. :grin: Gelukgewenst!

Alle early KS zijn geweldig, zelfs de 4402. :grin: lange tijd had ik er geen oog voor gezien de datumcomplicatie en iets afwijkende styling maar aan de pols zijn ze echt super! Scherp, charmant en precies!

8 likes

Enkele heel erg mooie beelden van James Marien bij het onderhoud van mijn 5722-9990… :ok_hand::ok_hand::ok_hand:

5 likes

Haha, nou je hoeft niet per se iets recht te zetten hoor. Als mede-Daini-fan behoeft de 52xx ook voor mij wat minder loftuitingen dan de 56. Gaaf he, dat instant dag/datumverzet! Dat had de 5106 uit 1967 ook al. Plus quickset date middels een pusher in de kroon. Enfin, ik dwaal af…

Maar de 56xx, tja… Kijk, je hebt natuurlijk gelijk in alles wat je zegt. Jij hebt hier ook veel meer ervaring mee. Hij is natuurlijk ook niet voor niets in de GS opgenomen. Zelf heb ik 3 ervaringen met 56’s. Alledrie behoorlijk teleurstellend. Maar misschien heb ik ze ook geen eerlijke kans gekregen, en had ik ze wat meer TLC moeten geven. Voor de plastic date rocker is inmiddels een goed stalen alternatief te krijgen, meen ik. Ik snap Seiko’s keuze destijds ook wel. Maar is het ook niet zo dat de onderdelen van de 56-lijn ‘goedkoper’ gefabriceerd werden dan de voorgaande lijnen en dat de assemblage anders verliep? En dat dit met het oog op de productievolumes was, en dat in het licht daarvan geaccepteerd werd dat de gemiddelde prestaties iets achterbleven bij de 61 en 45?
Daarnaast heb ik, als vroegere 36.000 vph-fetisjist (ik ben er inmiddels overheen gegroeid hoor :wink:) nog wel een beetje mijn bedenkingen bij de marketingkeuze om “hi-beat” op de dial te blijven voeren, terwijl er een laagfrequenter uurwerk in zit dan de hi-beats die hem voorgingen… Ten slotte vind ik de kronen van de 56GS er altijd wat zuinig uit zien. Ik weet het niet… het ademt gewoon iets meer het massa-productie-gevoel dat je bij de 61 ook al begint te krijgen. Doe mij maar een serienummer met 7 digits… :wink:

Zo, nu zijn alle vooroordelen er wel uit, haha. En let op: ik heb het vooral over ‘gevoel’ en niet over feiten. Dus er is een hele dikke kans dat wat hierboven staat allemaal verschrikkelijk irrationeel is. Dat is dan een ontwikkelpuntje voor mij :wink::+1:t2:

2 likes

Wooow. Prachtige shots zeg! Zo zie je het zelden. De details op de kroon zijn ook bijzonder om te zien. Van zo dichtbij had ik ze zelf nog niet bekeken! Geweldig!

Ook altijd mooi om de productiecode op de achterzijde van de dial te zien. Als het goed is, zie je die niet nog eens, als James ermee klaar is :wink:.
Als ik het goed interpreteer is de dial van juli ‘65 en geeft de caseback september ‘65 aan. Dat matcht dus prachtig :+1:t2:

2 likes

Inderdaad… Plus dat er “57” staat achter op de dial natuurlijk.:yum:

1 like

De betrouwbaarheid van de 52’s na al die jaren is minder dan van de 56. Erg mooie uurwerken de 52 maar ik heb er helaas veel die niet goed bleken te lopen. Ook wil het clutch wheel in het opwind deel nog wel ns problemen geven en daar is geen oplossing voor zoals wel bij de quickset van de 56. Van de populaire vintage Seiko uurwerken zijn de 6106 de betrouwbaarste is mijn ervaring.

4 likes

Haha, ja dat is wel een mooi toeval!

1 like

10 likes

Pffff… moet ik er nog iets over zeggen…? :wink:

1 like

Ik heb vandaag mijn 4520 een nieuw glas gegeven, en ik heb de minutenwijzer vervangen. Ziet er - althans in mijn ogen - weer puik uit.

De originele wijzer had een lelijke beschadiging over de breedte lopen. Sprong toch steeds in het oog. Ik was voornemens om ‘m te vervangen door een wijzer van een donor 45KS. Maar dat bleek een 45-7001, en de wijzers van dat type hebben een bredere zwarte streep. Dus toen maar plan B. En dat is een ontdekking die ik al enige tijd geleden deed, maar waarvan ik niet zeker weet of dit al eens op het forum gedeeld was.

De 45GS deelt zijn wijzerset namelijk met de (veel goedkopere!) 5106-8010. Dat wil zeggen: één specifieke uitvoering van de 5106-8010, namelijk die met de zwarte indices. Er is ook een andere uitvoering van de 5106-8010, namelijk een met fijn gesneden zilveren indices. De wijzerset op die uitvoering komt ons ook bekend voor. Dat zijn namelijk dezelfde wijzers als van de iconische 44GS. Hieronder wat foto’s (met excuses voor de kwaliteit van sommige plaatjes).


45GS en 5106-8010 met zwarte indices


44GS en 5106-8010 met zilveren indices

Op zich is het niet onlogisch. De 5106 werd geproduceerd door Daini vanaf 1967. Dat is gelijktijdig met de 44GS. Je kan je voorstellen dat men er destijds voor gekozen heeft om niet extra wijzersets te ontwerpen en produceren als dat niet nodig was. De 45KS en 45GS zijn uiteraard ook van Daini, maar wel iets later dan de 5106. Grappig dat ze voor het ontwerp van de KS/GS gekozen hebben voor wijzers die al enige jaren in productie waren.

Een lang verhaal kort: zoek je wijzers voor je 44GS of 45GS, zoek dan ook eens naar een redelijke 5106. Je koopt ze voor een paar tientjes in Japan :wink::+1:t2:

14 likes

Super ontdekking!!

1 like

als deze weer goed loopt en z’n nieuwe glaasje heeft wordt het pas echt een feest om naar te kijken :grin:

8 likes