SOLD: 1944 Eterna WWW 'Dirty Dozen' cal. 520H

Deze topper mag het veld ruimen. Gaat om één van de zeldzaamste WWW’s, met een geschatte productie van een 5000 stuks. Ik heb het horloge als volgt gevonden in de UK, en enkel wat polskaas verwijderd, het stalen bandje gedemonteerd en het originele glaasje een licht polijstbeurtje gegeven:

Een eerder stukje die ik hier op het forum postte over de geschiedenis van dit horloge (Engelse leesbril even opzetten):

This Eterna started its life just like the others in 1944-45 with radium lumedots and hands, hence the slight whitish radium burn on the dial flaring up from the center point to between 1 and 2 - I guess it was stored away for a long time prior to/after initial use with the minutes hand in this position. It is one of the many 1960s Ministery of Defence (MoD) relumes to the known ‘green luminous paint’ (=tritium), after the ministery had noticed that storing a large amount of these radium pieces was creating an unacceptable radiation hazard. One piece will create reasonable radiation, but guess what happens when you put thousands of these together. At some stage, it was sold to the public by auction. I bought this piece directly from the son of one of those buyers (a British gent). No response from the dial/hands when tested with the geigercounter, and correct (short) tritium flaring under uv light.

Prachtige originele vintage staat. De volstalen kast is ongepolijst en toont dus alle scherpe fabriekslijnen, inclusief de brushed gesatineerde afwerking. Niet gepolijst, en ruim 70 jaar oud, dus wel wat krasjes en putjes. Niets opvallend. Screw caseback is de originele en toont mooi de militaire WWW gravure (ook langs de binnenzijde). Kroon is het originele exemplaar.

De wijzers zijn de oorspronkelijke. De mat-zwarte wijzerplaat is in erg mooie staat, inclusief mooi wit verweerde opdruk. Het gaat om een originele 1960s MoD relume, het ‘Ministery of Defence’ vond het toen wel welletjes geweest met het gevaarlijk stralende Radium, en liet een groot deel van de horloges toen aanpassen naar het typerende groene tritium die we hier zien. Dit alle werd geverifieerd in het ‘British Military Timepieces’ naslagwerk van Konrad Knirim. Ook reageert het tritium zoals verwacht na UV belichting. Op de plaat zijn nog wat tekentjes te vinden van de radium geschiedenis, er is een subtiele opgaande ‘vlam’ radium-burn te zien startend in het centrum en eindigend tussen 1 en 2.

De kast meet 36.5mm exclusief kroon. Heerlijk draagbare maat. De service-geschiedenis is ongekend, maar het legendarische 520H werkje loopt erg goed, en laat zich enorm soepel opwinden. Verstellen van de wijzers via de kroon voelt lekker solide, zoals gekend bij deze WWW’s.

Het horloge komt ofwel head-only, ofwel op de custom-made replica 377-5 band van op de foto’s. De band is ongedragen en in nieuwstaat.

Specificaties:
•Conditie: zeer mooie vintage staat, zie foto’s en beschrijving boven;
•Uurwerk: Inhouse manueel caliber 520H;
•Kast: SS, ongepolijst;
•Dimensies: 36.5mm exclusief kroon;
•Strap/bracelet: naar keuze head only of met de replica 377-5 band;
•Service: geschiedenis ongekend, horloge loopt erg goed.

Ik vraag 1.850 euro inclusief verzekerde aangetekende verzending. Inclusief de 377-5 komt er 30 euro bij.

Ruilen zou in zeer beperkte omstandigheden kunnen, denk aan vintage constellation, conquest, datejust,… moderne horloges zijn een resolute no-go, of het zou om een sinn 556i of nomos orion moeten gaan.

Ik heb heel wat feedback hier en op ebay. Ik heb ook goede deals gedaan op WUS en op het Seiko en Citizen forum, vraag mij gerust voor verdere specificatie.

Ik woon in Belgie. Alle verzendingen worden heel nauwgezet ingepakt. Ophalen/bezichtigen is natuurlijk ook altijd mogelijk.

10 likes

11 likes

Enige en laatst upje voor ie internationaal gaat - geen prijsdaling, ga niet leuren met een horloge van dit niveau.

12 likes

Deze messcherpe klepper gaat OHPF voor een forumlid.

7 likes

Verkocht!

1 like

Dit topic is na 365 dagen automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.