SOLD: 1969 Yema Rallye (Birks private label) cal. valjoux 7734

Na de recente aanschaf van m’n Heuer Camaro is het qua 1960s sportchronografen wel even goed geweest. Het setje Omega Speedmaster - Breitling 806 - Heuer Camaro - Yema Rallye vind ik zelf nét iets van het goede te veel. Daarom mogen de 806 en/of Rallye vertrekken.

Het horloge is in uitzonderlijke staat. Volledig origineel ook. Ik zou het een serieuze uitdaging vinden om een betere Rallye te vinden op de markt vandaag. Het horloge is net volledig geserviced en werkt dus helemaal zoals het hoort op alle vlakken.

Deze Ralye’s werden eind jaren '60 door Yema in de markt gezet als volbloed racing chronografen. Het horloge werd ook gedragen door race-legende Mario Andretti.

Dit exemplaar is een private label Yema Rallye voor de Canadese retailer Birks. Heel veel Yema Rallye’s waren private label exemplaren indertijd, zélfs het bekendste exemplaar, dat van Mario Andretti zelf. Dat was een Wesley Rallye, zoals geconfirmeerd in onderstaand artikel door Andretti zelf :slight_smile:

Meer fijne ‘collector’s’ informatie over de Yema Rally in het algemeen kan je hier vinden, er is vooral bij Fratello (terecht) al heel wat inkt over gevloeid:

Maar even terug naar dit specifieke exemplaar. De staat is uitstekend te noemen en uitzonderlijk. De kast is ongepolijst en vertoont lichte krasjes en enkele putjes maar niets dat in het oog springt. De matzwarte wijzerplaat ziet er erg goed uit, hoogstens wat erg lichte patina puntjes in en net onder de subdials. De rode racing stripes zijn helder. Alle tekst is scherp en mooi afgelijnd. De witte verf dekt nog mooi egaal alle wijzers. Het tritium op de plaat en in de wijzers werd UV geverifieerd, en is prachtig egaal vanille verkleurd. Je kan op de minutenwijzer een klein gaatje in de lume zien nabij de tip. De secondenwijzer hoort geen lume te hebben en is dus correct. De bezel is uitzonderlijk mooi te noemen met slechts minimale slijtage. Kroon, pushers en glas zijn origineel. Deze laatste werd gepolijst bij de service en is nu krasloos. Caseback is nog mooi intact met wat krassen.

Ik heb het horloge zelf als ‘barn find’ uit de US geimporteerd en ken dus het verloop van ‘as found’ naar de huidige geservicede conditie. Foto’s van hoe het horloge door mij gevonden werd zijn indien gewenst inbegrepen in de verkoop.

Het horloge is 100% origineel. Diameter is ongeveer 39mm exclusief kroon, en de lugsize is 19mm.

Het horloge is dus net terug van een volledige service (volledig uit elkaar, nieuwe olie, afgeregeld). Dit brengt natuurlijk met zich mee dat het calibertje piepschoon is en loopt als een trein. Het legendarische Valjoux 7734 manual wind caliber loopt super, verstellen via de kroon loopt perfect. Datum verspringt zoals het hoort.

De bruine lederen band van op de foto’s is inbegrepen in de verkoop. Goede match vind ik qua kleur en met de meer vierkante rally perforaties.

Specificaties:
•Conditie: uitzonderlijke vintage staat - zie gedetailleerde beschrijving boven;
•Uurwerk: manual wind chrono caliber valjoux 7734
•Kast: SS, ongepolijst
•Dimensies: 39mm exclusief kroon, 19mm lugs
•Strap/bracelet: bruine lederen rallye band met vierkante perforaties (zie foto’s)
•Service: service half mei door een gekende forum-kunstenaar, calibertje loopt super

Ik vraag 2250 EUR all-in, dus verzekerde verzending inbegrepen.
Geen ruilvoorstellen.

Ik heb heel wat feedback hier en op ebay. Ik heb ook goede deals gedaan op onder andere OmegaForums, vraag mij gerust voor verdere specificatie.
Ik woon in Belgie. Verzenden is geen enkel probleem. Alle verzendingen worden heel nauwgezet ingepakt. Ophalen/bezichtigen is natuurlijk ook altijd mogelijk, net als afspreken ‘ergens halverwege’.

Plaatjes!

35 likes

Dit topic is na 365 dagen automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.