SOLD: leuk vintage voor weinig: Indus, Pontiac, Helvetia

Beste allemaal,

In de afgelopen weken heb ik meerdere horloges gekocht met de gedachte ‘goh, wat een leuk ding!’. Uiteindelijk moet je echter keuzes maken en onderstaande exemplaren mogen een nieuw nestje zoeken. Ik heb 1 & 2 niet gedragen en ik heb ze geen van allen opengemaakt.

Alledrie de horloges zijn incl. de bijbehorende band en excl. de het houdertje waar ik ze op gefotografeerd heb. De prijzen zijn excl. verzending.

1. Indus ‘De Luxe’ (compressor). Chromen kast in prima staat. Hier en daar een butsje.

Diameter: 34mm excl. kroon. 40mm lug to lug.
Uurwerk: het uurwerk is onbekend. Omdat ik niet de middelen heb om een compressorkast dicht te drukken, maak ik ze niet open. Het uurwerk loopt en de gangreserve lijkt redelijk maar soms valt hij stil. Met een klein tikje tegen het horloge hervat de secondenwijzer zijn rondgang. Een beurtje is daarom nodig. Wellicht een leuk projectje voor de amateurhorlogemaker?
Leeftijd: '60s. De fabricatiedatum staat als het goed is in het binnendeksel maar zoals gezegd maak ik geen compressors open.
Staat: het is een leuk projecthorloge want de wijzerplaat, wijzers en markers zijn absoluut mint. Het horloge heeft nog de originele kroon en achterdeksel en het glas is krasvrij. De sunburst is fenomenaal te noemen.
Prijs: €65,00 excl. verzending.

1. Pontiac Hydraulica (EPSA-compressor). RVS kast.

Diameter: 33mm excl. kroon. 40mm lug to lug.
Uurwerk: het uurwerk is onbekend. Omdat ik niet de middelen heb om een compressorkast dicht te drukken, maak ik ze niet open. Het uurwerk windt soepel en loopt prima met een gangreserve van meer dan 24 uur. Ik heb hem niet getimed. Ik classificeer hem daarom als ‘in werkende staat’ maar ik raad een onderhoudsbeurtje aan.
Leeftijd: '60s. De fabricatiedatum staat als het goed is in het binnendeksel maar zoals gezegd maak ik geen compressors open.
Staat: de kast verkeert in een goede staat conform leeftijd. Geen opvallende butsen. Het glas heeft een scheurtje van 5 naar 6 uur. Daarnaast wat oppervlakkige krasjes. De wijzerplaat zelf is mint, net als de markers. De wijzers zijn lichtverweerd maar met intacte lumen.
Prijs: €65,00 excl. verzending.

1. Helvetia. RVS kast.

Diameter: 34mm excl. kroon. 41mm lug to lug.
Uurwerk: het uurwerk is onbekend. Echter: het horloge loopt ongeveer -10 seconden per dag en heeft een gangreserve van meer dan 24 uur. Ik classificeer hem daarom als ‘in goede werkende staat’.
Leeftijd: '50s-'60s. Ik had gehoopt het horloge te kunnen dateren d.m.v. het uurwerk maar ik bleek niet in staat om hem open te krijgen. Het is een klikdeksel met weliswaar een uitsparing, maar ik kreeg mijn mesje er niet tussen. Ik wilde hem niet beschadigen dus ik gaf het maar op. Ik hoor graag van de nieuwe eigenaar hoe & wat!!
Staat: de kast verkeert in zeer goede staat met haarscherpe, fabrieksoriginele lijnen. Er is geen sprake van schade buiten wat je mag verwachten van een horloge van +/- 60 jaar oud. De kroon is denk ik een service-exemplaar omdat de staat zo goed is. Maar dit onderschrijft wat mij betreft alleen maar het goede onderhoud dat dit horloge altijd gekregen heeft. Hij loopt immers niet zomaar zo lekker.

De wijzerplaat is licht verweerd (patina) maar in mijn ogen wel evenredig; het is een beetje een sproetenkop. In het juiste licht lijkt de plaat wel van goud en dit past fraai bij de markers en wijzers. De wijzers en de markers zijn lichtverweerd en er ontbreekt enige lumen van de minutenwijzer. Alle bolletjes op de wijzerplaat zijn naar mijn idee nog wel aanwezig.

Het glaasje is oppervlakkig gehavend met de nodige krasjes, maar kent zeker geen scheuren of barsten.
Prijs: €85,00 excl. verzending.

Bedankt voor het lezen!

7 likes

Een mooie prijsverlaging op deze zonovergoten dag!

Prijzen nog altijd excl. verzending.
De Indus: €55,00
De Pontiac: €55,00
De Helvetia: €75,00

Verzending vanaf nu inbegrepen in de prijs!

Indus: €45,00
Pontiac: €45,00
Helvetia: €65,00

Met verzending inbegrepen!

(of doe eens een net bod, ruil mag)

Teab

Eenmaal

Andermaal…
TEAB

Bump.
Toe, ik heb echt geen zin om Marktplaats aan te moeten zwengelen :stuck_out_tongue:

1 like

Verkocht!