Steffen

hoi allemaal.
ik ben van plan om een Steffen horloge te kopen maar heb er nog nooit van gehoord.
weet iemand iets van dit merk dat relevant is en of het een beetje een kwalitatief horloge is?

graag reactie want ik weet het niet.

groetjes Johan

Hallo Johan,

Welkom op dit forum. Ik hoop dat we je kunnen helpen en dat je dit ook een leuk forum gaat vinden.
Om op jouw vraag terug te komen, Steffen gebruikt in zijn horloges het ‘Autogen’ uurwerk. Dit uurwerk wordt exclusief door Steffen gebruikt en is door ETA in Zwitserland ontwikkeld.
ETA is de meest bekende Europesche leverancier van uurwerken en maakt kwaliteits uurwerken, die door veel bekende merken gebruikt worden. ETA maakt zowel mechanische als electronische (quartz) uurwerken en ook dus de Autogen, hetgeen een combinatie van deze twee soorten is: het mechanische gedeelte van het uurwerk zet bewegings energie (door het bewegen van het horloge als je het draagt) om in electrische energie voor het quartz gestuurde wijzerwerk. De electrische energie wordt in een klein accuutje opgeslagen, vandaar de gangreserve van maximaal 100 dagen of zoiets.
De voordelen van beide soorten uurwerken worden zo verenigd. Het voordeel van een automatisch mechanisch uurwerk is dat je het bij regelmatig dragen nooit hoeft op te winden en quartz uurwerken lopen heel nauwkeurig.
Normale volledig mechanische automatische uurwerken hebben een gangreserve van pak weg 35 uur (meest gangbaar) tot 8 dagen (heel duur). Door de bewegings energie om te zetten in electrische energie en op te slaan in een accu wordt de gangreserve veel langer.
Dit idee wordt ook gebruikt door b.v. Seiko (Kinetic) en Citizen (Eco-drive). Vaak is de gangreserve bij deze merken een stuk groter, tot wel een aantal jaren!
Zelf heb ik geen ervaring met dit merk of dit type horloge, maar ik denk dat er nog wel forumleden langkomen die je meer kunnen vertellen.
De kwaliteit lijkt me wel in orde, ETA is een goed merk. Het hangt dus van de firma Steffen zelf af. Wat ik niet goed begrijp is waarom alleen Steffen dit type uyrwerk gebruikt en waarom niet meer grote merken dit gebruiken.

beste Tom,

in ieder geval bedankt voor je reactie en uitleg, hoewel ik er wel al wat van wist want ik heb een catalogus.
het zijn hele mooie horloges maar ik had er dus ook nog nooit van gehoord en kon ook niemand die er 1 draagt.

het is wel vreemd dat andere merken dit uurwerk niet gebruiken, zouden ze er een octrooi op hebben ofzo??

ETA kan best een goed merk zijn, daar ben ik niet zo in thuis.
ik draag nu ook een Kirium auto chrono en dat moet ook een goed merk zijn hoewel het met mijn horloge niet helemaal goed gaat.

ik ga er gewoon van uit dat Steffen een mooi horloge levert met een kwalitatief uurwerk erin en dan moet het geen probleem zijn denk ik.

wie weet zijn er meer forumlezers die het merk dragen en willen reageren.
we wachten af.

groetjes Johan

Laten we wel even vaststellen dat het idee van Seiko is, en nu door ETA in het Steffen uurwerk gebruikt wordt…

tja dan zal ETA het idee wel gekocht hebben van Seiko ofzo. als het maar zuiver is en kwalitatief.
nog steeds niemand met een Steffen horloge???

groetjes Johan

John,
Heb al 1 jaar een Steffen , heb het gekocht omdat ik het verschrikkelijk mooi vond. Werkt perfect en beter nog valt niet stil na 2 dagen zoals mijn Rolex.
Wat kan ik nog meer vertellen?: ontspiegeld saffierglas, verwisselbare bezel (ook handig). Enfin ben heel tevreden. Oh ja: zijn gelimiteerd tot 1500 stuks/wereldwijd.
Groetjes

Crown
bedankt voor je reactie en eindelijk iemand die ook een Steffen heeft.
ik wist alleen niet dat ze gelitimeerd waren, geld dat voor alle modellen??

groetjes Johan