Stijging prijs Rolex

Beste,
Ik heb vernomen dat Cartier in september een prijsstijging gaat doorvoeren in verband met de goudkoers.

Iemand enig idee of Rolex ook gaat volgen?
Thx.

Reken maar van yes. En dat geldt ook voor alle andere overage merken. Omega etc…

2 likes

Dit heeft Rolex niet nodig om weer te klimmen in de prijzen.

Doen ze toch wel, gewoon omdat.

5 likes

Ik verwacht niet dat Rolex dit gaat doen.

1 like

Ik verwacht van wel. Hamsteren die handel!

ik hoorde ook dat rolex de prijzen met 6% omhoog gaan gooien. Dan gaan de DD 40mm 40k kosten :see_no_evil:

AP heeft begin juli de prijzen ook al verhoogd met 6,2% voor de 2de x dit jaar, maar goed ik vind het het geld wel waard.

9 likes

Het wordt zowaar een statussymbool

3 likes

Ja ze zouden die banden alleen niet moeten coaten met jeukpoeder. Verder leuk spul

13 likes

Iedereen weet dat Rolex blijft stijgen dus ja

2 likes

Laatste 2 dagen geen last meer gehad :sunglasses:
Even afwachten, en inderdaad leuk spul :ok_hand:

5 likes

Rolex gaat de prijzen verhogen tot het niveau van de Grijze dealers, dat zal ze leren die boefjes :joy:

1 like

nog meer extra winst voor de grijze dealers dus, die hebben de horloges al op voorraad en gooien ze nog verder omhoog😂

7 likes

Dat heet een feature… dan kunnen anderen ook zien dat je een AP hebt als je hem niet draagt… :dancer:

11 likes

20200731_133624

2 likes

Ze zijn in januari toch ook al omhoog gegaan?

Dat lijkt mij ook logisch. Maar ik bedoel of de prijsstijging op korte termijn zou komen. :slight_smile:

Als je nu kan kopen doen. Simpel toch! Wat heeft het voor zin om te speculeren over prijsstijgingen? :man_shrugging:

zien wij straks in het hf café een wrijvende henman aan de bar ?

3 likes

Ik vraag me in alle ernst af hoe serieus je dat bericht kunt nemen. Niet omdat ik geloof dat ze het niet doen, maar meer omdat de stijging meer gaat zijn dan de reden die ze er voor opvoeren.

Op één Januari stond de goudprijs op 1440 Euro per 31 gram. Nu is dat 1660 Euro. Da’s een stijging van 14,5% of zo. Als je dan ziet dat veel horloges van 18 karaat goud wordt gemaakt, en je weet dat dat 75% goud bevat, dan zou dat een prijsstijging van 75% van 14,5 rechtvaardigen voor het totale gewicht aan 18 karaat goud in horloges.

Een rondje googlen komt op 51 gram goud in een gemiddelde gouden Rolex. Dat zou betekenen dat die prijs van 2370 Euro naar 2730 Euro. Da’s een prijsstijging 360 Euro op een horloge.

Uitgaande van een Skydweller in goud, da’s 36.000 Euro, en die 360 euro is een prijsstijging waard van exact 1 procent. Voor de DateJust van 12.500 Euro is het een prijsstijging van 3 procent, ware het niet dat de hoeveelheid goud in een bi-color Rolex vele malen minder is.

Voor een DD betaal je ergens tussen de 18 en 25K, dus die prijsstijging zou ergens tussen de 1 en 2 procent mogen liggen.

Bij Cartier is het voor bijvoorbeeld Tanks met lederen straps nog veel erger. Daar zit significant minder goud in. De prijzen zijn wat lager, maar de relatieve stijging is dus hetzelfde.

Kortom:

Als er een prijsstijging komt die de 1 a 3 procent overstijgt wordt je gewoon genaaid. Dan gaan de prijzen gewoon omhoog en wordt goud opgevoerd als een drogreden.

Sorry, maar de cijfers met betrekking tot inflatie suggereren dat dat niet zo is.

https://www.inflation.eu/en/inflation-rates/the-netherlands/historic-inflation/cpi-inflation-the-netherlands-2020.aspx

Inflatie was in dit land rond 2,6% in 2019, terwijl het tot nu toe bij 1,46% blijft steken. Da’s op zich mazzel, want het opendraaien van de geldkraan door het ECB zou kunnen resulteren in hyper-inflatie als men het vertrouwen verliest in de Euro.

Hoe dan ook lijkt het er niet op dat dat gebeurt in 2020.

De luxe sporthorloges die je noemt zijn in termen van materiaal en manuren zeer zeker het geld niet intrinsiek waard. Het zijn veblengoederen die drijven op onze perceptie van luxe. In principe dus gewoon gebakken lucht.

Ik vind het wel grappig, Je hoort @RLC vaak zeggen dat Seiko van het padje af is omdat de MRSP van een instapmodel van 350 naar 450 ballen is gegaan inclusief materiaalupgrades als saffier, maar de Speedmaster, die de afgelopen 15 jaar gewoon verdubbeld is qua prijs zonder dat er ook maar ene upgrade aan te pas komt (nee, hesalite is de mooiste versie, want authentiek) is dan weer de greatest watch in de history of watches.

Om Maclemore te citeren:

They be like "Oh that Gucci, that’s hella tight!"
I’m like "Yo, that’s fifty dollars for a t-shirt!"
Limited edition, let’s do some simple addition
Fifty dollars for a t-shirt, that’s just some ignorant bitch shit
I call that getting swindled and pimped, shit
I call that getting tricked by a business, that shirt’s hella dough

18 likes

Pfff…die goudprijs als parameter voor verhoging snap ik enerzijds maar de meerwaarde van een gouden horloge is zoveel meer dan alleen de intrinsieke waarde van goud lijkt me? Als de prijs van goud zakt, dan is er geen prijsverlaging!

Ik denk dat Cartier de prijzen verhoogd omdat “la maison” zo populair is geworden. Wereldwijd charme offensief met flinke sponsoring van een paar beroemde horloge blogs dragen hieraan bij. Ik ben grote fan van een aantal Cartiers maar ik merk dat Cartier de afgelopen 3 jaar zoveel populairder is geworden (en terecht) dan toen ik begon met mij horloge tik eind jaren 90.

Rolex is andere koek, als zowat elke Rolex -op cellini na- als warme broodjes over de toonbank gaan, en op de grijze circuit voor een factor meer- dan kan je dit veroorloven. Mij eerste high end horloge was een seamaster 300m van ongeveer 2000 gulden…omdat Ik een submariner van ( meen ik me 5000 gulden) niet kon betalen. Deel door 2.20371.

1 like