Timex handopwinder

Hallo allemaal,
Ik heb deze Timex voor weinig overgenomen, nadat ik me er van had overtuigd dat hij netjes liep. Nou; dat deed-ie even, maar erg onregelmatig. :flushed: Hij valt vaak stil.

Iemand enig idee wat voor uurwerk in deze Timex zit? En is deze eenvoudig nog werkend te krijgen?

Alvast dank!

3 likes

Volgens mij een penanker. Laag kwaliteit uurwerk waar volgens mij de meeste horlogemakers niet aan willen werken.

1 like

Dank je wel. :+1: En ja, dat dacht ik al, maar ik kon het niet met zekerheid zeggen.

Ik heb er te weinig verstand van: zou zo zeggen als het zo’n simpel mechanisme is, dan is het ook simpel te servicen. Maar ik maak vast een denkfout. :no_mouth:

1 like

Volgens mij(maar ben geen horlogemaker) zijn ze zo simpel (en goedkoop) in elkaar gezet dat het blijkbaar zeer moeilijk is om ze weer af te regelen als alles weer in elkaar zit. Gemaakt om te laten werken en als hij het niet meer doet weg te gooien blijkbaar. (een beetje een voorloper op onze huidige wegwerpmaatschappij)
Zonde wel, want de wp is echt mooi!

1 like

Gaaf hoor! Het originele model van deze die opnieuw is uitgebracht :ok_hand: …de Timex Marlin.

5 likes

Ja ze zijn echt heel gaaf. Staat ook op mijn lijstje.

2 likes

Kopen? :grin::joy:

2 likes

Ga eerst zelf kijken of ik er nog een quartz in kan prutsen. :rofl:

quanta costa?

Ik heb redelijk recent het genot mogen hebben om met een horlogemaker mee te mogen kijken hoe hij mijn Seiko5 service gaf.
Ik werd initieel al gewaarschuwd dat geen horlogemaker hier zich aan zou willen wagen omdat het uurwerk zo goedkoop is.
En ik had dus ook dezelfde gedachte. Maar inmiddels weet ik beter, ongeacht de prijs van een mechanisch uurwerk is het een tijdintensieve klus om überhaupt welgeteld ieder uurwerk uit elkaar en weer in elkaar te zetten. Goedkoop maakt het niet per definitie makkelijker of sneller.
Zet dat weg tegen een courant uur tarief et voilla dat maakt dat het al snel duurder is dan de aanschaf van een nieuw uurwerk en of horloge.

1 like

Ik ga me er niet aan wagen om zo’n uurwerk zelf uit elkaar te halen en het laten doen vind ik het niet waard. Het vervangen van een accu in een Kinetic was voor mijn doen al een kunststukje. :smiley:

Als ik de kolder in mijn kop krijg ga ik nog een serieuze poging wagen er een quartz in te fietsen. :bike:

2 likes

Vaak zijn deze Timexen nog wel te redden door het hele uurwerk (uiteraard zonder wijzers en wijzerplaat) in een bak wasbenzine te leggen en de balans een beetje op gang te helpen. Natuurlijk moet de veer wel opgedraaid zijn. Vaak zie je dan dat ie weer begint te lopen. Dan kun je het uurwerk gerust een hele tijd laten lopen en zo reinigt ie zichzelf.
Zo’n Timex demonteren gaat nog wel, maar het weer monteren is een regelrechte nachtmerrie.

1 like

Hé, thanks. Dat kan ik ook eens proberen. :+1:

Misschien kun je even informeren bij https://timexman.nl/ en heeft hij nog een uurwerk liggen. Zeer goede en vriendelijke service daar :ok_hand:t2:

1 like

Die kende ik nog niet. Goed plan. :+1:

1 like

Een Seiko 5 is geen penanker maar een normaal kwaliteits uurwerk :wink:

3 likes

Dat was een dikke tip Dennis. :+1:

Ik heb 'm naar Yvo, a.k.a. Timexman, gestuurd en heb 'm sinds vijf minuten weer werkend om de pols.
Hij is voorzien van een nieuw uurwerk tegen een ronduit acceptabel tarief. Nu nog even testen of hij blijft lopen terwijl hij om de pols zit.

Nogmaals dank!

7 likes

Goed om te horen man! :+1:t2:

1 like

:+1:

De foto hierboven blijkt nog het beschermings-plasticje te bevatten die Yvo er op had gedaan. Echte top-service.

1 like

Gaaf! Geniet ervan :ok_hand::grinning:

1 like

Dat lukt al vrij goed! Dank je wel! :blush:

1 like