Tissot PCR 200 Spring bar gebroken/vervangen?

Beste allen, dit is mijn eerste post na redelijk wat kijken op dit forum dus ik hoop dat het allemaal duidelijk en in orde is :wink:

Ik heb in september 2009 een Tissot PCR 200 met metalen band gekocht. Nu schoot gisteren opeens de band los en het lijkt er op dat de spring bar (veerpin?) gebroken is. Nu zag ik opeens dat de andere springbar ook in een nogal vreemde hoek in de band zat dus ik vraag me af of die nu ook gebroken is of dat dit normaal is?

Ik heb dit horloge dus nog geen jaar, doe er geen rare dingen mee en wissel het af met een tweetal andere horloges. Het zou me dus best verbazen dat in zo’n 9 maanden beide springbars gebroken zouden zijn. Hieronder fotos die aangeven hoe het eruit ziet…

Hoe dan ook, mocht het toch echt simpelweg gebroken zijn (en daar twijfel ik eigenlijk niet aan) dan vind ik het een beetje onzin om hiervoor het horloge op te sturen of naar de juwelier te gaan aangezien dit eenvoudig zelf te vervangen is. De enige vraag die ik heb is of ik naast de grootte van de spring bar nog ergens anders op moet letten? Zijn deze eigenlijk universeel en ‘past het gewoon’ als de lengte in orde is of moet ik nog een speciale soort kopen voor deze tissot.

Alvast bedankt voor de informatie!

ps. Oei, wat ziet ie eruit op deze fotos… volgende keer eerst even poetsen :wink:

Naast de breedte is de dikte ook nog belangrijk.
Zo aan je springbars te zien hebben ze nogal problemen met het gewicht.

Er zijn ook pinnen die niet zo’n veer syteem met van die randjes hebben (single shoulder springbar)
Die zijn steviger, maar kan je heel moeilijk weer los halen.

Patrick Schreef:

Die zijn steviger, maar kan je heel moeilijk weer
los halen.

Tenzij je kast aan de zijkant gaatjes heeft om ze eruit te kunnen drukken.

Heeft deze niet, maar normale springbars van 20 mm zouden goed genoeg moeten zijn.

Er is qua spring bars ook nog verschil in gebruikt materiaal: de goeie zijn van roestvrij staal. Kan me echter niet voorstellen dat Tissot minderwaardige spring bars zou gebruiken.

Uit ervaring kan ik nog toevoegen dat de oorzaak van kapotte spring bars vaak ligt bij het te strak rond de pols dragen van het horloge.

GBW

Dank voor de reacties tot nu toe.

Het horloge zit zeker niet te strak, tenminste… hij heeft nog voldoende bewegingsruimte, kan redelijk ‘heen en weer schuiven’, etc. Een extra schakel ertussen en het horloge zou de hele tijd onderop mijn pols bungelen.

Ik kan me voorstellen dat als 1 vd pinnetjes gebroken is dit misschien andere krachten op de andere pin veroorzaakt oid.

Maar misschien ben ik toch onopgemerkt eens ergens achter blijven haken of heeft hij een andere opdonder gekregen. Anders zou het meer lijken op een constructiefout (als de pinnetjes het gewicht niet goed aankunnen) maar het lijkt me sterk dat daar dan niet meer over bekend is.

Ik zal in ieder geval wat nieuwe pinnen bestellen met bijbehorend tooltje en dan eens zien in hoeverre dat voldoende is :wink: (Ik ga dan toch moor voor de standaard spring bar, inderdaad geen ‘gaatjes’ in de kast om die andere pinnen er makkelijk in/uit te krijgen.

Nogmaals bedankt voor de vlotte reacties :slight_smile:

Als vuistregel wordt voor een metalen band vaak gesteld dat de band los genoeg zit als je je pink nog net tussen band en onderkant pols kan schuiven.

Ah thanks, volgens mij was dat wel het geval maar ik zal het de volgende keer nog even goed controleren!

Ik kom dit in de winkel zeer regelmatig tegen.
Hoe het komt geen idee, maar ik heb zelfs een klant die het presteert iedere maand een roestvrijstalen pushpin op deze manier te breken.

Misschien heb je je band (veel) te strak.

Of juist te los, waardoor ie naar voren schiet en daar weer plots strak komt te zitten.