TK: 1953 Eterna-Matic chronometer ('hidden crown')

In mijn ijver om de collectie terug te brengen naar een behapbare hoeveelheid, zal ik de komende tijd een aantal topstukken te koop zetten. Deze fenomenale Eterna-Matic bijt daarvan het spits af. Deze referentie komt men niet veel tegen, en ik durf wel te zeggen nooit in deze staat.

Merk: Eterna-Matic.
Model/bijzonderheden: chronometer.
Uurwerk: volgens mij cal. 1247UC rotorautomaat, chronometervariant. Ik heb hem niet open gehad en ga dat ook niet doen. Het uurwerk is namelijk geserviced in 2021 en loopt perfect. De rotor heeft een lichte wiebel, maar niet dusdanig dat het vervangen van de as aan de orde was.
Leeftijd: 1953.
Afmetingen: 34mm in diameter en 43mm kastlengte. 18mm lug width. 10mm(!) hoogte incl. glas en 7mm(!!) zonder glas. Mind you, dit komt uit de tijd dat de andere grote jongens nog met bumpers aan het klooien waren. Ik kijk naar jou, Omega!

De ongepolijste kast (met schroefdeksel) is scherp en de kroon is origineel.

Staat: uitzonderlijk goed. De kast kent de leeftijdsconforme ‘dofheid’, maar geen aanmerkelijke beschadigingen. De wijzers vertonen oxidatie. De wijzerplaat is in werkelijk geweldige staat.

De wijzerplaat is moeilijk te beschrijven. In het licht geeft de lak een soort parelmoeren glans met een enorme dynamiek.

De dikke markers zijn hoogglans en schitteren oogverblindend. Helaas is dat bijna niet op beeld te vervatten. De wijzerplaat heeft ook een lichte verticale ‘grain’.

Toebehoren: geen, dus head only.
Vraagprijs: €925,00 excl. verzending. NB: verzending op risico van de koper.
Overdracht in persoon is mogelijk in overleg. Betaling uitsluitend middels overschrijving.

De in deze advertentie gebruikte foto’s zijn recente foto’s van het daadwerkelijke object. De foto’s maken deel uit van de omschrijving. Indien je interesse hebt, klik dan linksboven op mijn gebruikersnaam en stuur mij een bericht. Reageren als antwoord op deze advertentie is niet toegestaan.

Na een paar jaar verzamelen en flipperen, op HF en elders, kun je met vertrouwen van mij kopen. Zie het groene deel: Mafkees

20 likes

up

1 like

up

up

up

up

up