TK: 1960 Eterna-Matic Centenaire (chronometer)

Te koop

Merk: Eterna-Matic.
Model/bijzonderheden: dit exemplaar behoort tot de Centenaire-lijn en is het beste exemplaar van dit model dat ik ooit heb gezien. Ik verkoop het horloge omdat ik dit model wil kopen in massiefgouden uitvoering.

Binnen het zestigerjaren aanbod van Eterna zijn Centenaires de topmodellen in wat nettere stijl. De tegenhanger was dan ook de sportieve Kontiki-lijn, waarbij kan worden opgemerkt dat Kontiki’s niet werden uitgerust met chronometeruurwerken en Centenaires wel. Het font op de wijzerplaat is elegant en haarscherp aangebracht.
NB: onderstaande foto is genomen in de volle zon. De streepjes etc. zijn schaduwen van krasjes op het plexiglas en zitten niet op de wijzerplaat.

De modellen werden geproduceerd met (oplopend in luxe) vergulde, stalen, goudkap en massief gouden kasten. Dit exemplaar heeft goudkap (dikte vermoedelijk 200 micron) en is ongepolijst. Op de kastpoot rechtsboven (van onder bezien) mist is een fractie goudkap beschadigd. De wijzerplaat is helderwit met fraaie sunburst. Alle lume is intact en in goede staat. De wijzers kennen lichte oxidatie.

De urenmarkeringen zijn links geborsteld en rechts gepolijst, waardoor ze het licht bijzonder mooi vangen. Afwerking van de bovenste plank!

Verder kan deze kast worden beschouwd als de beste die is gebruikt voor Centenaires: de exemplaren met dunne, rechte kastpoten zie je vaker wél dan niet verbogen, waar deze massieve daar geen last van hebben. Dat komt doordat de kast en de kastpoten hier uit één stuk staal zijn vervaardigd, in tegenstelling tot later bevestigde kastpoten. Vanzelfsprekend zijn de kastpoten dan ook recht.

Het schroefdeksel is uitgerust met het Schild-wapen, iets dat men niet vaak ziet; doorgaans is alleen het woord ‘Centenaire’ gegraveerd. Het is onduidelijk waarom dat onderscheid bestaat, maar het is een fraaie touch.

Uurwerk: mij onbekend kaliber, chronometer. Servicegeschiedenis onbekend. Loopt wel strak.
Leeftijd: 1960, gebaseerd op het serienummer op de kast.
Afmetingen: het ontwerp is m.i. perfect in balans door de afmetingen van 34mm diameter, 42mm lengte en 8mm (!) hoogte incl. glas.
Het glas is bol, maar reikt hoogstens 2mm uit boven de kast, waardoor de wijzerplaat vanuit vrijwel alle hoeken perfect valt af te lezen, zonder reflecties of vervorming; iets dat nog wel eens anders wil zijn bij plexiglas. Dat is goed terug te zien op het filmpje, helemaal onderaan.

Staat: uitmuntend en volledig origineel, inclusief het glas (met logo in het midden) en de klavervormige kroon. De kastfacetten zijn haarscherp. De goudkap heeft hier en daar wat oxidatie, die evt. makkelijk weg te poetsen is (polijsten is daarvoor niet nodig, want het ligt óp de goudkap).

Toebehoren: head-only.
Vraagprijs: €1.000,- excl. verzending. NB: verzending op risico van de koper.

Tot slot een filmpje in de zon.

De in deze advertentie gebruikte foto’s zijn recente foto’s van het daadwerkelijke object. De foto’s maken deel uit van de omschrijving. Indien je interesse hebt, klik dan linksboven op mijn gebruikersnaam en stuur mij een bericht. Reageren als antwoord op deze advertentie is niet toegestaan.

Voor verkoopervaringen verwijs ik je graag naar het groene deel: Mafkees

16 likes

De zomer heeft nog wel meer zonnige dagen als vandaag in petto. Dan wil jij toch ook deze uitzonderlijke vintage om je pols?

up

Up