Toon je “weer levend gemaakte” horloges

Ik zet m voorlopig wel even op iets anders.
Toen ik m bij de clasp wilde verstellen verpulverde de springbar. Nou heb ik er daar zat van liggen, maar aan de onderkant van de band zijn ze nèt effe wat dunner.
Je raadt het al: die heb ik dan weer net niet…

Hierdoor herinnerde ik me wel opeens dat ik de band nog niet in de ultrasoon had gedaan. Bleek geen overbodige luxe… :nauseated_face:

2 likes

Hoe bedoel je?

Dat had in het onderste gat worden gemonteerd. Dan had je nog 6 gaatjes gehad voor de fijnverstelling.

1 like

Ah zo! Ja dat klopt.
Dit is zoals ik de band kreeg, en ik weet inmiddels ook waarom; in het buitenste gaatje blijft ie niet dicht zitten, in het tweede gaatje wel :sweat_smile:

Ik heb dit ooit eens eerder gezien bij een stalen horlogebandje.
Ik denk dat je je het “plaatje” eruit moet halen en dat daar een “pennetje” aan zit wat door de volgende schakel heen gaat.

Ik hoop dat mijn tekening een beetje duidelijk is!!:joy::joy:

2 likes

Seiko heeft dat systeem ook

2 likes

Elgin automatisch dameshorloge.

Opgeknapt voor goede vriendin.
Loopt nu weer perfect.

22 likes

Vandaag bij de kringloop deze leuke Continental skindiver gevonden. EB-8800 uurwerkje, dus penanker. Ik heb het uurwerkje gedemonteerd en zuiver gemaakt, en nu loopt het zelfs heel erg netjes. 280° amplitude voor een penanker vind ik best redelijk. Jammer dat ik geen glaasje voor dit horloge had, dat had het wel helemaal afgemaakt.

Anderhalf uur werk op gehad, is dus best te doen, zo’n penankertje.

16 likes

Ja, gewoon aan beginnen.
Ze zijn niet moeilijk.

image

Dat ziet er toch prima uit? of zie ik iets niet?
Dan is een nieuw glas toch wel te vinden? Welke maat heb je nodig? Met of zonder spanring? Misschien heb ik wat.

En anders deze:

2 likes

Ben de hele week (drie korte avonden) al bezig geweest met een Utraflat Fero Feldmann. Horloge is uit 1963 en heeft een Ebauches Bettlach EB1333 uurwerk. Deze lag al maanden in mijn projectenlade en heb ik nu na twee maanden niet sleutelen (vakantie en andere privé projecten) opgepakt. Deze heeft me wel wat hoofdbrekens gekost, maar @basvg bood op afstand wat mental support :sunglasses:

Dit was hoe ik hem kocht.

Het is een voorlader, maar kreeg met geen mogelijkheid het uurwerk uit de kast. Ik heb daar behoorlijk veel tijd aan gespendeerd omdat ik niets wilde beschadigen. Allereerst het glaasje eraf gehaald en daarna de wijzers. Vervolgens aan de achterzijde de borgschroeven verwijderd. Toen hield het op en zat ik me achter de oren te krabben : Hoe dan.
Uiteindelijk besloten om via de achterzijde het uurwerk uit elkaar te halen. Verreweg van ideaal, maar je moet wat :sweat_smile:

Bij het dieper geraken in het uurwerk zag ik uiteindelijk de rand van de platine en de kast zitten. Daar heb ik vervolgens een schroevendraaier tussen gezet en vervolgens zachtjes zitten wrikken. En plotseling een PLOP en lag het spul uit elkaar. Wat bleek nu: het uurwerk ligt met wijzerplaat en al in de kast, daar bovenop pers je een ring die de wijzerplaat aan de kast klikt en in diezelfde ring gaat voorop ook het glaasje. Die ring heeft dus een dubbele functie. Achteraf gezien had ik dat aan de zijkant van de kast kunnen zien, maar het was mij niet opgevallen :frowning:

Anyhow, we konden door. Alles verder uit elkaar gehaald en daarna door de Elma heen getrokken om schoon te maken.

Vervolgens kon ik daarna weer opbouwen. Van de week liep het horloge 24 uur nadat ik hem olie had gegeven, maar kreeg ik hem niet afgesteld. Bij het verdraaien van de regelsleutel/kompas schrok ik me een hoedje. Het gehele spiraal trok naar links of naar rechts afhankelijk van de draairichting. Verder onderzoek liet zien dat het spiraal vastgeklemd zat in de regelsleutel.

Het spul laten liggen en besloten een andere avond verder te gaan. Later op de avond met dit soort delicate zaakjes bezig gaan is mij al eens vaker niet goed bevallen (lees: dan sloop je meestal wat). Dus met een frisse kop de avond erna de balans opnieuw van de koof af gehaald en het pieletje van de regelsleutel wat verbogen richting de balansas. Hij was inderdaad lichtelijk krom.

Daarna de spullen weer in elkaar gezet en de balans op de platine getracht te zetten. Die koof is wat topzwaar en minder makkelijk te monteren. Tevens loopt het spiraal vlak onder het tandwiel door dus een aardig gepruts om dat ding terug te zetten. Schiet me de koof van de platine terwijl de balans al wel in de platine zat. Ding bleef naast het uurwerk bungelen :see_no_evil: Vervolgens niet meer aan de loop te krijgen. Begreep er helemaal niets van. Hij had immers al eerder 24 uur netjes gedraaid. Tja en dan. De fout zit daar waar de sleutelaar het laatst bezig is geweest. Ergens moest er iets niet goed zitten en toen viel mijn oog op het spiraal. Die zat aan een kant helemaal verdrongen tegen de balansas terwijl de andere zijde vrij was. Hoe dan…

Spul er weer af en ondersteboven neergelegd. De balans in het deksteen gelegd : das niet goed.

De balans naast de deksteen gelegd en toen leek het al een stuk beter.

Na wat documentatie gelezen te hebben en wat zoeken op het grote WWW moest het in het spiraal zitten. Vond het spiraal bij de pitonhouder er al wat “gehoekt” uit zien. Bij lang nadenken moet het eigenlijk gekomen zijn toen de koof van de platine gelipte en ernaast bungelde. Dus voorzichtig met de pincetten aan het plooien geweest en kreeg ik zowaar resultaat.

De balans terug op de platine gezet en was het feest want hij liep weer en bleef lopen. De dames in huis kwamen spontaan na mijn vreugdekreet naar boven om te kijken wat er aan de hand was :rofl:

Voor een penanker vind ik dit meer dan een prima resultaat en besloot ik er vanaf te blijven.

Vanmiddag de kast gereinigd, het uurwerk met wijzerplaat teruggezet in de kast. De wijzers gemonteerd en een nieuw glaasje gestoken. Zeer tevreden met het resultaat :sunglasses:

Als laatste nog een plaatje aan de pols.

22 likes

Dikke pluim!!:+1:

1 like

Mooi verslag en respect voor je geduld en fijne motoriek. Je moet echt hele vaste handen hebben om zo’n spiraaltje met kuren weer in 't gareel te krijgen. En dan ook no een super leuk horloge om te zien die Fero!

Petje af!!
Het horloge is erg mooi geworden!!