Toon je “weer levend gemaakte” horloges

Ik ga morgen tussen mijn stiften zoeken. Wordt vervolgt.

2 likes

:+1::+1:

1 like

Die laatste bijdragen zijn - vind ik - weer om volop te genieten van dit topic. Grote meerwaarde van dit forum zie ik zelf in de gun-factor hier.
Afgelopen dagen twee leuke voorbeelden : ik post een oude Certina DS met commentaar dat ik overweeg een secondewijzer te laten monteren, direct reactie van een lid dat aanbiedt het juiste bestelnr op te zoeken in een overzicht. Daar vóór kreeg ik spontaan een werkje aangeboden als dat in een versleten & opgegeven Cyma zou horen.
Ook tussen de wat ik maar even noem Japanse liefhebbers op HF trof ik al van die fantastische medeleden die enkele ‘jammerhelazen’ uit mijn rommeldoosje weer er bovenop hielpen. Stuk voor stuk toppers deze leden, en de robijnen van dit topic wat mij betreft :ok_hand::ok_hand::ok_hand:

12 likes

Wilko,
Wel, ik heb dus in een van mijn laatjes gekeken en kwam dit tussen-tube onderdeel tegen, de kroon zat er nog op. Moet wel worden schoongemaakt, maar daar zal je geen probleem mee hebben denk ik.
Er zit nog een bovenstukje op (onder de kroon) met schroefdraad voor de kroon, die kan er volgens mij af worden gedraaid en dan heb je exact dezelfde vorm als jouw tekening.
de lengte is 11,98 mm.
De diameter van de schacht is 2,66 mm.
de binnenmaat van het vierkant is 1,68 mm.
De inkeping gemeten van de onderkant is 5,57 mm.
de inkeping breedte voor de schroef is 1,27 mm.

Wederom, waar vele laatjes al niet goed voor zijn.
Als je denkt dat je hier wat aan hebt laat het even weten.
IMG_2929

IMG_2928

4 likes

Super bedankt voor het zoeken, dat is inderdaad het soort onderdeel dat ik mis. :+1:

De maatvoering is helaas niet echt bruikbaar; met name de positie van de groef en de grootte van het vierkant zijn niet juist. Maar ik heb de foto gelijk wel even opgeslagen; leuk om te zien hoe het onderdeel er ongeveer heeft uitgezien; ik zat er niet zo ver naast met m’n ontwerpje.

Ik heb al een andere truc bedacht; Ik ga een opwindsleuteltje opofferen; dan heb ik al een passend vierkant; de rest moet even op maat gedraaid worden, maar dat is denk ik niet zo’n probleem.

Nomaals bedankt voor de moeite :+1:

1 like

Yep, dat is jammer. Zou leuk geweest zijn. Inderdaad ik had ook eerst een sleuteltje in gedachte. En dat is zeker een goede optie. Volgens mij een oud Sleuteltje, die hebben een andere maatvoering en meer vlees om af te draaien met name voor de sleuf. Alleen nog schroefdraad erop en klaar. Heb jij een snijset?

2 likes

Binnendraad wel, buitendraad niet.
Heb een NOS kroon gekocht die qua maat en vorm bij de kast past, maar die heeft ook geen draad. Kan het zijn dat die kronen vroeger ook wel op de stift geperst werden of moest je de draad zelf snijden?

2 likes

Dat werd vaak geperst. Maar ook wel geschroefd. Beter is om een geschroefde te nemen. Draad snij apparatuur heb ik wel in huis. Ook Genoeg kronen. Maar als Je wil heb ik ook heel veel stiften voor zakhorloges in vrijwel alle maten. Is het Mogelijk om een hele stift te nemen zonder tussenstuk. Ook heb ik kronen genoeg. Laten we anders even samen bijpraten. PB is nu even beter.

2 likes

Alweer een mooi staaltje van hoe je een wrak kunt opwaarderen Edgar :stuck_out_tongue: prachtig wat je steeds realiseert met die LCD 's
Kan je die onderdelen die je vervangen hebt gewoon nog aankopen ? En hoe fiks je het dat je het display weer Helder wordt :innocent:

Voila mistery opgelost …en iederéén leert ook op een zaterdagmorgen :wink:
Bedankt Edgar :ok_hand:


Before

After

Nieuwe wijzers en mijn betere wijzerplaat gemonteerd

16 likes

Het resultaat van je eigen huisvlijt is prachtig Mez :ok_hand:t2: eigen werk loont en geeft een andere dimensie aan onze hobby :innocent: :yum:

2 likes

Ben er ook zeer tevreden over! De nieuwe wijzers en plaat maken hem een stuk sprekender

1 like

Zwaar regenweer gisteren …dus de kelder in :innocent:
Een Art nouveau van de jaren dertig ,merkloos met een FEF 130 Cal.
Art Deco



30 likes

Mooi werk geleverd. Waar regenweer al niet goed voor is.

1 like

Eer van uw werk :+1::+1::+1:

1 like

@yvesd @domega Merci… nog veel te doen in die kelder :roll_eyes:

2 likes

Niet geheel dood, maar was zeker aan verschoning en vervanging van wat glas en onderdelen toe.

Deze week mijn zwarte Seiko quartz chronograph uit 1983 na een paar weken service onderhoud afwezigheid weer terug om de pols. Knap werk geleverd door Aad57.


Alive and still kicking…

14 likes

Yes :ok_hand: voor degenen die dachten dat een Seiko sowieso geen opfrisbeurt nódig heeft een prachtig voorbeeld/resultaat
Mooi Marco .:yum:

2 likes

Interessant om te weten dat bij @Aad57 ook de mooie quartz chronografen van Seiko op zijn geduld en expertise kunnen rekenen :grinning:

2 likes