Toon je “weer levend gemaakte” horloges

Tja, ieder zijn ding. ik kan de schoonheid van die wijzerplaat wel zien. Vooral door de opgelegde cijfers.
Met passende wijzers en een nieuw glaasje, heeft het indd. een kunstachtig effect.

Zijn die wijzers radium? Ik heb nog ergens een doosje oude radioactieve wijzers liggenb​:sweat_smile:. Miss zitten ze er wel tussen :face_with_monocle:

1 like

Thx Nash :+1:t2: Een glaasje zal geen probleem worden - er zit er nu zelfs eentje achterop ipv klemdekseltje wat lastiger zoeken kan worden…

En top dat radioactieve aanbod :ok_hand: Die wijzers en dan nog passend zou zeker leuk zijn - hoewel ik zelf nog ergens een Junghans werkweigeraar heb die dezelfde wijzers lijkt te hebben.
Beschadigde maar ongekuiste dials vind ik dus helemaal ok, maar ‘incorrecte’ wijzers …:confused:
Deze week kreeg ik nog een Seiko terug met wijzers die ‘wel passen’, Ergens anders bracht ik mijn Verdal Tour de France die een fifties minutenwijzer mist. Och, 'misschien heb ik wel een setje wat er op lijkt. Dat …:face_with_thermometer:

2 likes

Haha ik volg je helemaal. Mocht je niets hebben, stuur me een pb. Dan zal ik eens zoeken wat er tussenzit en of het zo correct mogelijk gematched kan worden :v:.

Achterdeksel kan ik je helaas niet mee helpen. Dat wordt even zoeken haha. Ondertussen toch een leuk onderdeel van de hobby geworden. Dagelijks even zoeken naar een specifiek onderdeeltje. Sommige zouden er gek van worden, ik vind het vermakelijke dagbesteding.

3 likes

Yessssss. Net een laadje met uurwerkringen doorgelopen voor een - vind ik dan - hele mooie Velona. Uurtje mee zoet geweest en dan ook nog eens voor mezelf…niks van de regen gemerkt :wink:

3 likes

Oei, en ook nog een ontbrekende caseback. Het wordt al een toer op zich om een passende caseback bij zo’n kastje te vinden. Loopt het uuwerkje nog wel? Want als dat ook reparatie behoeft (balans :sob: :scream: :thinking:) wordt het totaal wel een heel complexe restauratie. Ik blijf erbij dat het een total loss is, misschien is het (redelijk zeldzame?) uurwerkje nog te gebruiken als donor.

Als voorbeeld dat het soms wel lukt om zo’n oud ding te restaureren zie hieronder. In aanmerking genomen dat mijn getoonde exemplaar compleet was en er niet zo gehavend uit zag als jouw Junghans: een qua vormgeving vergelijkbaar horloge met een misschien nog veel zeldzamer uurwerk, een AS 960 cylindergang caliber uit eind jaren '20 van de vorige eeuw.
Merkloos, maar met een vergelijkbare zilveren wijzerplaat configuratie als jouw Junghans.

Deze kwam bij mij ooit binnen als totaal niet lopend wrakje. Ik heb het cosmetische werk (kast, caseback, wijzerplaat en glas) zelf gedaan en het uurwerk laten repareren door @Tokes. Er moest een nieuwe balansveer in. Gezien het feit dat dit een oud cylindergang werkje is, zou het niet meevallen om zo’n veertje te vinden, maar Toke kreeg het wel voor elkaar. Het horloge loopt al weer een tijd als een zonnetje. Mind you: bijna 100 jaar oud!


Ranfft AS 960 - b

15 likes

Leuk die horlogeverhalen :ok_hand:

1 like

Dank je wel Jaap.
Ook van Pontiac heb ik zulke - voor mij persoonlijk heerlijk geleefde - exemplaren maar die kocht ik in goed lopende staat: dus veel minder spannend :grin:
Overigens, tussen wat heerlijke onvolprezen @Lexaf avonturen trof ik er ook eentje over de redding van zijn Enicar ‘Constellation’ waar ook nogal wat geduld, zweet en volharding aan te pas kwam - zeer de moeite waard op op te zoeken :hugs:

3 likes

deze prachtige rally-diver weer geserviced en band laten opknappen.

23 likes

De Seiko Grand Quartz weer tot leven gewekt. Er waren wat onderdelen defect, en middels een donor weer gerepareerd. Tevens het goede glaasje van de donor overgenomen…

13 likes

Een tijdje terug kocht ik deze:

Daarbij kreeg ik dit als extraatje (na een paar gezellige uurtjes met de verkoper die ook nogal een liefhebber is):

Een legpuzzel die al 30 jaar niet gewerkt heeft…
Wel met een prachtige z.g.a.n. kast en band.

Er was iets mis met het uurwerk… Nou had ik nog 3 donorwerkjes liggen, dus dat durfde ik wel aan.
Die donorwerkjes waren nodig… Er bleek een aantal onderdelen in de stappenmotor te moeten worden gecombineerd uit de donortjes.

Ook zat het glas los, de lijm blijkt niet eeuwig goed te blijven, maar dat was volgens de horlogemaker een eitje om te verhelpen.

Leuk detail was, dat ik nog een losse NL dagschijf (!!) voor een Omega 1310 had liggen. Vrij zeldzaam…

Van de week kreeg ik een filmpje van het lopende uurwerkje, van de horlogemaker. Hierbij een screenshot daaruit (I know, gefilmd met een aardappel).

Een dezer dagen zou ik dus een gereanimeerde Mariner I moeten hebben. Mijn 3e…

16 likes

Wow we zijn benieuwd :hugs:

1 like

Links mijn grootvaders beater uit juli 1976 (aanschaf).
Rechts is een oudere, een prototype. Dat blijkt o.a. uit de “megaquartz 32 khz” plaat en uit de kastbodem waarin afwijkende markeringen af fabriek zijn aangebracht.

13 likes

Heel, heel lang geleden, toen ik vooral Pontiacs verzamelde, kocht ik een Pontiac Hydraulica 3. Die bleek bij aankomst in een veel slechtere staat dan verwacht. En lopen deed ie ook niet. Dus die ging in een doosje, in de kast en uit het zicht, voor een lange tijd.

Tot vorige week. Toen kwam ik een zelfde Hydraulica tegen, voor een nette prijs. Nou ja, niet helemaal hetzelfde, want het glas, de kroon en achterkant van de kast ontbraken. Grappig was wel dat het originele prijslabeltje nog aan het bandje zat.

Mijn miskoop van toen schoot door mij hoofd. Die was compleet, alleen de wijzerplaat was in een veel slechtere staat. De deal was vlot gemaakt en snel onderweg.

De oude heb ik gedemonteerd, uurwerkje geserviced en het glaasje wat opgepoetst. Bleek nog het originele plexi te zijn, met een kleine “P” in het glaasje.
Het ETA 2391 uurwerkje is een eenvoudig handwinder uurwerk, zonder dag en datum.


De kast van het “nieuwe” horloge was in een hele nette staat. De wijzerplaat had wat patina langs de randen, maar dat viel voor een deel weg achter de rand van de kast. Dat leverde dus ook een verbetering op.

Nooit gedacht dat ik deze vierkanten Pontiac weer in een redelijke staat zou krijgen. Hij is leuk genoeg om aan de verzameling toe te voegen.

42 likes

Heerlijk leesvoer. Klassiek en stijlvol horloge…
Mooi werk weer.

1 like

Weer mooi van twee kansloze exemplaren een mooie gemaakt. Top gedaan :+1:

1 like

Hoi Hary,

Fantastisch weer gedaan. Daar hou ik ook zo van. Top

Serge

1 like

Mooi gedaan. Leuk he, als je zo’n wrakje vind waar je dan weer een ander horloge weer mooi mee kan maken. En vierkant! Daar houden wij van!
image

5 likes

Ik had het setje gezien.
Leuk dat het bij jou terecht gekomen is.
Mooi werk.

2 likes

Kers op de taart - er ligt hier ook zo’n leuke vierkante Pontiac met verlopen dial in een hoekje weg te kwijnen, maar zo’n stukje geduld en vakmanschap te lezen geeft toch weer wat ‘veerkracht’ - dank voor de inspiratie :ok_hand:

1 like

Een Citizen die ik graag aan de pols wou dus een nieuw celletje errin niet dus 🫣
Open maken … reinigen,…


Helaas enkel het lichtje deed het

Pfft …en dan kwam @Beavis met een donor die hij mij gratis aanbod :+1:

… gemonteerd et voilà eentje die weer aan de pols kan

Met dank aan Edgar natuurlijk :wink:

19 likes