Toon je “weer levend gemaakte” horloges

Oeh deze had ik gemist, dat doet pijn.

#climhollandmodus aan:
Weet je zeker dat het dreft was en geen Cif-fallus reiniger?
#climhollandmodus uit!

Het is geen heel horloge, maar de bezel van een gebruikte seiko 5.

Erg bekrast, en de verf van de cijfers was veelal weg

Op alle plekken van de cijfers en de indices, wat verf gelegd. En dan denk je, oh nee, hoe komt dit goed?

Om daarna voorzichtig al brushend, alle verf eraf te wrijven zodat de verf in de cijfers achterblijft:

22 likes

stuur maar een fleje op :slight_smile:

1 like

Mijn schoonvader kwam deze Vostok tegen bij het opruimen van het huis van een overleden familielid. Ik kreeg 'm onder het mom van ‘hij doet het niet, mischien kan jij er nog iets mee’. Bleek prima te lopen, maar niemand begreep dat het een handopwinder is :sweat_smile: Niet echt weer-levend-gemaakt dus, wel gered van een prematuur graf.

21 likes

Gisteren begonnen aan een constellation quartz met Omega 1444 uurwerkje. Moet zeggen dat die oude quartz uurwerkjes erg mooi zijn en mijn blik op quartz totaal veranderd hebben. Toch wel prachtige techniek hoor :slight_smile:

Hieronder het model. Van het internet. Resultaat volgt als hij nog te redden blijkt. Problemen tot nu toe; door vocht en roest, is de smering één bak ellende. Frictie heeft bij het liggend opwind rondsel wat aan de stift vast zit, aanzienlijke slijtage veroorzaakt en de stift zelf is erg verroest. Hierdoor metaal vijlsel in de trein en op de magnetische rotor. Het circuit lijkt na door meting in orde.

16 likes

Owja! Heb ook nog een 4520 gered. Uurwerk wissel, wijzers vervangen, plaat schoongemaakt waarbij met geluk de bruine vlekken aanzienlijk lichter gemaakt en vastgebeten stofjes verwijderd, de patina op de opgelegde logos en indexen weggepoetst en de kast in de ultrasoon gehad.

Orginele uurwerk ga ik binnekort volledig servicen maar wil eerst wat meer Seiko ervaring opdoen met goedkopere/minder zeldzame uurwerken.

21 likes

Fingers crossed, succes! Moeite waard zo’n klassieker :four_leaf_clover:

1 like

Tijdje geleden een Certina Waterking 275 gekocht. De vorige eigenaar heeft er blijkbaar veel plezier aan beleefd, want het horloge was goed gebruikt.

Behoorlijk smerig, glaasje gebroken.

Bandje was niet los te krijgen, dus met iets meer overtuiging…

Het prachtige 25-661 handwinder uurwerkje liep slecht.

Op zich niet raar, gezien de algehele toestand.

De wijzerplaat is in de jaren niet ongeschonden gebleven.

Uiteindelijk toch een redelijk resultaat. Zelfs wat rare vlekjes/substantie van de wijzerplaat af gekregen. Het uurwerk loopt echt geweldig. Hopelijk dat ik ooit tegen een iets betere wijzerplaat aanloop.

23 likes

zo herkenbaar fixoflexen doorknippen met de kniptang - hun verdiende loon :face_with_symbols_over_mouth:
dat is beter dan redelijk staat hoor, ziet er terug heel mooi uit

welk bandje ga je er opzetten?

1 like

Ik heb al gezocht in het laatje met bandjes, maar nog niets geschikt gevonden. Donderblauw, leer, zoiets

2 likes

Donderblauw is echt seventies - vind ik dan :stuck_out_tongue:

7 likes

afbeelding

:open_mouth:

6 likes

Copyright :stuck_out_tongue:

1 like

Net klaar, Seastar quartz met cal. 2030. Miste de print en de kroon. Lelijke donor op de kop getikt, print overgezet, batterij erin en lopen :grinning:

Wijzers bleken een beetje verkeerd uitgelijnd, dus die even op de juiste plek geprikt en gelijk wat aanslag van de binnenkant van het glas gepoetst. Bandje erop, vroemvroem klaar, dat zijn de snelle projecten :grin:

23 likes

Apart ding, zit er een link naar het racen? Lijkt wel een finishvlag.

1 like

Die suggestie wilden ze wel wekken denk ik, maar een stopwatch zit er niet op, dus wat je er bij het racen mee moet? :thinking::innocent:
Meeste exemplaren hebben overigens een andere chapter ring, met een tachymeter erop. Ook niet heel nuttig bij een horloge zonder stopwatch :grin:

2 likes

Lijkt ieg behoorlijk sterk met de F1 serie verwant, zeker met deze :male_detective:

1 like

Klopt, dat is hetzelfde model. Veel van deze quartz modellen uit de jaren 70 en 80 zijn zowel met F1 als met Seastar op de wijzerplaat geleverd.
Tissot sponsorde een poos het Lotus F1 team in die tijd, vandaar de F1 modellen. Alleen heeft de mijne dus geen F1 op de plaat staan, maar dan wel weer een finishvlag :thinking:

1 like

Precies - imago :+1:t2:

9 likes

Leuk ding :+1:
Zoiets hoor ik natuurlijk ook in de collectie te hebben, maar vintage lcd… ik weet het niet. Is gemaakt om kapot te gaan :grimacing:

3 likes