Tritium gasbuisjes horloge only

Is zeker mooi…maar lijkt wel of ze duurder zijn geworden, die prijs valt nog mee als je dat type elders gaat zoeken…gaan ze over ds €500 :flushed:

das een hoop geld, voor die van mij heb ik dacht ik 75 euro betaald 2 jaar geleden. Is natuurlijk geen vol-stalen versie maar wel een heel andere prijsklasse.
Is wel een blijvertje want op een gegeven moment vond is hem in de hondenmand met tandafdrukken in de kunststof band :grinning:

1 like

Dat is een hele leuke prijs :ok_hand: …Voor deze op MP €175 betaald maar echt als nieuw :+1: …Op ebay staan deze sets vanaf €450 :see_no_evil:

Nou het zijn lichtgevende indexen met tritium…

Maar ik begrijp dat die van jou altijd brand?
Dat is dan inderdaad iets anders.

1 like

Jazeker.

2 likes

Ja. .gewone lume verliest het van tritium, lume vervaagt langzaam en tritium brand constant dezelfde sterkte :ok_hand: …zeer goed afleesbaar in het donker maar heel moeilijk op de foto te zetten…de foto in het gehele donker hierboven :arrow_up:️ … die heb ik wel 20x moeten overdoen :+1::grin:

2 likes

Dat stelt mij gerust. Ik was ook al aan het klooien. :joy:

2 likes

Heel gaaf :ok_hand: :blush:

Maar is gewone lume dan geen tritium…

Of zoals tegenwoordig luminova etc…

1 like

Nope. Tritium brandt lang en zachtjes en lume brandt kort en fel.

2 likes

Dat noemen ze luminova(Zwitsers)of bij Seiko lumibrite …Na een lange zoektocht heb ik wel eens begrepen dat Citizen die van hun natulight noemt…

Als je zelf in het donker kijkt is het perfect ja maar op foto zetten is echt een ramp :+1::joy:

1 like

Aha zal wel aan mij liggen. Maar ik dacht dat indexen die licht gaven altijd van een lichtgevend materiaal waren gemaakt. Zoals tritium, radium en later luminova, super luminova etc.

Waar staat die t- 25 dan voor op sommige horloges?

1 like

Dat ligt aan je definitie van lichtgevend. Lume moet worden ‘opgeladen’ door een andere lichtbron, tritium verlichting brand vanuit zijn eigen radioactieve zelf.

3 likes

Als je het echt wilt weten, luminova is een Japanse uitvinding door Nemoto & Co. en in 1993 uitgevonden.

2 likes

Is het niet zo dat de lume van vroeger tritium werd genoemd omdat ze toen radioactief spul gebruikten nog? :thinking:

Ja dat bedoel ik…of nog eerder radium…

Volgens mij heeft het niks te maken met kort en fel en lang en zacht.

Chromalight brand de hele nacht… of het nou winter of zomer is.

Maar als ik het goed begrijp is dat radioactieve tritium en radium altijd aan het schijnen. Ook als die al 3 weken in een donkere la ligt… :v:

1 like

Ah… das waar ook . wel eens ergens gelezen, maar word vaak gebruikt door Zwitsese merken had ik beter kunnen zetten…

En daarvoor jodium. Back in the days. Ik ga nog even met mijn camera stoeien.

3 likes

Ah…sterkte :grin: …Ik moet het hebben van een ‘lucky shot’ :joy:

1 like