Tritium gasbuisjes horloge only

Kak, ik heb de IBIS niet uitgezet bij fotograferen op statief bedenk ik mij net. Daarom werd het zo’n vage boel. :joy:

2 likes

Dat is superluminova, een Swiss made variant van luminova. Veel fabrikanten plakken hun eigen naam op een variant, zoals Rolex dat doet met Chromalight, wat gewoon een versie van C9 superluminova is.

Waarom weet ik die shit eigenlijk? Al die nutteloze feiten, doen het niet eens goed op feestjes, omdat niemand een idee heeft waar je het over hebt…

6 likes

Abracadabra …is toch een vogel? :grin::joy:

Natriumcitraat is het ‘geheime’ ingrediënt om van elke kaas een romige, zachte nacho kaassaus te maken. De chemische formule van natriumcitraat is Na₃C₆H₅O₇. Oftewel, in letters NaCHO.

7 likes

Ah…ik weet ook wel iets maar fijn om nog betere uitleg te lezen…top :+1::grinning:

Op feestjes denken ze gelijk weer…oh hij heeft het weer over horloges…pffff :see_no_evil::joy:

1 like

:+1::joy::joy::joy:

Komt van het Aramisch avra kadavra en betekent “het zal geschapen worden door mijn woorden”

3 likes

Hij gaat weer lekker zo…net van de bank gepleurd :see_no_evil::joy:

2 likes

Ik krijg het niet echt scherp en ruisvrij voor elkaar, zo’n foto van tritium. Ik denk dat mijn long exposures NR niet aan staat of zo. Later maar eens kijken.

Enfin, jullie doen het er maar mee. De groeten. #wijnenwijnenwijnen

3 likes

Lijkt wel of hij net aan licht is blootgesteld en de buisjes feller branden op deze foto :grin: … terwijl dat niet kan :+1:

Verder zeer gave foto hoor :+1::grinning:

1 like

Tritium is een radioactieve isotoop van waterstof.

Vroeger (jaren 60-90 van de vorige eeuw) was het een bestanddeel van lumeverf. Door het continue bombardement van het radioactieve verval bleef de fosfor in de verf continu licht geven. Zit nog steeds in een hoop vintage horloges, maar vanwege de halfwaardetijd van 12,5 jaar van tritium geeft deze vintage lume nauwelijks nog licht.

Tegenwoordig wordt tritium alleen nog gebruikt in afgesloten buisjes zoals bij jouw horloge, maar het werkt op ongeveer dezelfde manier.

Sinds de jaren negentig bevat lumeverf geen radioactieve bestanddelen meer, maar moet worden opgeladen door omgevingslicht, waarna het nog een poosje blijft gloeien.

3 likes

Speel jij veel triviant?

:beers:

2 likes

Present. Heb de MSAR (10 jaar oud) en een navigator (weet even niet oud die is). Heb ooit eens een lumeshot van die twee naast elkaar gepost. Voor nu even de MSAR.

4 likes

Ah zelfde manier als vroeger :+1: …is met je uitleg een stuk duidelijker geworden…zelf ook wel eens gezien bij een vintage horloge dat bij oplichten ze heel even branden en heel rap doven…Zo zet mij aan het denken zeg :thinking::grin:
Dus als iemand in het verleden een horloge met die lumeverf kocht kon die echt 12,5 jaar s’nachts goed de tijd aflezen in het donker zonder de lume te verlichten? Waar hebben we het hierover? Jaren 50?

Al 10 jaar…is niet leuk maar ben benieuwd over 2,5 jaar hoeveel de tritium minder word…Dan word het gewoon een kwarts horloge zonder verlichting op den duur…wel ergens gelezen dat je die buisjes kan laten vervangen…maar ja wat kost dat? :thinking:

Het radioactieve verval gaat continu door, dus de radioactiviteit wordt van begin af aan al steeds minder. Na 12.5 jaar is de helft van het trituim vervallen en geeft de lume dus ongeveer de helft van de oorspronkelijke hoeveelheid licht.
Het is dus niet zo dat het na 12.5 jaar ineens minder wordt.

1 like

Het is dat het een unieke wijzerplaat is, anders had ik die kunnen vervangen. Zal marathon watches eens een mailtje sturen.

1 like

Ah…oke :+1: …Meestal word er gezegd dat ze na 25 jaar helemaal op zijn :+1:

1 like

Oh…ben benieuwd wat het zou kosten…misschien wel hetzelfde of meer dan een nieuw horloge :thinking:

Dat is dan ook weer niet helemaal waar, lastig spul. :sweat_smile:
Elke 12.5 jaar verdwijnt de helft van de aanwezige radioactiviteit.
Na 25 jaar is dus de helft plus de helft van de helft, dus 75% verdwenen.
Na 37.5 jaar is er 87.5% verdwenen
Na 50 jaar 93.75%
Enzovoorts.

6 likes