Tritium gasbuisjes horloge only

Oef :see_no_evil::grin:

Heb dit bescheiden exemplaar. 35mm, 5mm dik. Prima horloge om 's-nachts te kunnen zien hoe laat het is.
Werkelijk een zee van licht als het ècht donker is. Mijn meest gedragen horloge. Supermerk, dat I&W Carnival Hwguoji :wink:

1 like

Ah…die van Aliexpress :+1::grinning:

Foto?

Deze voorziet mij van de tijd in het donker op mijn nachtkastje :+1::grin:


1 like


Luminox navi seal colormark blue

Ik heb ook nog een KHS shooter die komt een volgende keer.

1 like

Ah…ja…KHS is er ook zo één :+1::grinning:

Effe een lijstje met de merken die ik ken…aanvullingen graag!(tritium gasbuisjes)

.Luminox
.Ball
.Marathon
.Traser
.KHS
.Carnaval
.Reactor
.Nite
.Hazerd
.Aragon
.Deep Blue
.Bertucci
.MWC
.Yelang
.Ballast
.Epoch
.Preatorian

.

1 like

Vostok.

Deze heeft een maat van mij onlangs aangeschaft.

1 like

Ah ja :+1::grinning:

Heb ooit deze seiko /marathon mod gehad, met tritium buisjes :
image

Is al lang weer (hier) verkocht…

3 likes

Uzi
Smith and wesson

!

4 likes

Ah…tuurlijk…die zocht ik nog :grin:. Was aan het denken…iets met western ofzo :thinking::grin:

En Uzi… :+1:

wel geinig… ik zie merken waar ik nog never nooit van had gehoord :slight_smile:

Het is dus tritium ‘gas’ in die buisjes en geen vaste stof :wink:

Hier mijn H3 met Sellita SW220 automatic.

H3 Stealth leather

H3 Tactical GLOW

Het horloge geeft wel degelijk straling.
1000 microbequerel staat er op de caseback.
Hoeveel dat precies is?
Ik heb geen idee :grin:

2 likes

Op het filmpje :arrow_up:️ …word er gezegd ‘minder uitstraling dan van een banaan’ :+1::grin:

1 like

Het tritiumgas zendt bij verval electronen uit. Dit noemen we bêta-straling. Dat is een heel zwakke straling die nauwelijks door een vingernagel heen kan dringen, laat staan door de glaswand van zo’n lichtgevend buisje.
Die buisjes zijn aan de binnenzijde bedekt met een dunne laag lume. Normaal kan dat oplichten als je het met een zaklamp beschijnt, maar het poeder licht ook op als het door electronen getroffen wordt. Dan noemen we het radio-luminicensie.

7 likes

In black light gaan die buisjes trouwens helemaal bazurk!
Dan lichten ze echt heel fel op :hushed:

1 like

Ah…morgen effe checken :+1::grinning:

1 like

Off topic:
‘bazurk’ kende ik niet; is dat een hedendaagse verbastering van ‘berserk’?
Volgens mij betekende ‘berserkr’ in het oude Vikings ‘zonder maliënhemd’.
Een berserker was/is een dol-woeste vechtersbaas.

1 like

Het is een verbastering van ‘berzerk’ zoiets als insane of in NL waanzinnig!

Vervangen van tritium buisjes doen ze niet. Wordt meteen een nieuwe dial. 120 USD exclusief montage (voor SAR). Vervangen zou dan in Zwitserland gebeuren. Kosten vervangen afhankelijk van staat uurwerk …( Gok dat ze dan meteen beurt je doen?)

Zelfs de red Maple leaf wijzerplaat hebben ze op voorraad. Dan vraag ik me alleen af of dat dan de batch uit 2009 is, want dan schiet het qua felheid tritium niet op :laughing:

1 like

Inderdaad :+1::grin: …Vraag mij ook altijd af hoelang die horloges al in het magazijn liggen…koop je een horloge wat er al 5 jaar of zoiets ligt dan heb je al een voorsprong op de levensduur van de tritium buisjes…in negatieve zin dan :grin:

Bedankt voor de info…word denk ik een duur geintje zo…beter een jong gebruikte zoeken voor een mooi prijsje :wink: