Het grote Tuna topic

Het valt me al een tijdje op dat Seiko Tuna (Cans) niet erg populair zijn op dit forum. Even voor de duidelijkheid, dit is geen verkapte verkoophint oid. Is dit iets misschien wat met pieken en dalen komt? Ik kan me herinneren dat dit ook het geval was met de MM300. Daarvan kun je wel stellen dat dit 180 graden de andere kant op is gegaan(positief). De Tuna’s worden btw ook niet door NL dealers aangeboden volgens mij terwijl dit wel het geval is met de MM300. (incl service bij Seiko NL). Ben benieuwd naar jullie mening.

1 like

Er zijn genoeg Tuna liefhebbers. Ik vind ze ook geweldig. Tuna’s zijn echter vrij uitgesproken en niet voor iedereen weggelegd. Daarnaast bevindt de Tuna (die van jou bv) in een prijsklasse waarin je gigantisch veel keuzemogelijkheden hebt.

1 like

Klopt. Ik heb ook het idee dat compleet zwart/donkere horloges uberhaupt niet zo populair zijn. Tuna’s zijn idd niet voor iedereen weggelegd :wink: qua smaak.

Mijn ‘vintage’ Tuna, 7549-7010 JDM, is mijn favoriete Seiko. Vergelijkingsmateriaal is een stuk of 40 andere Seiko’s welke in bezit zijn geweest.

De mijne is de wat kleinere en plattere versie, dus heel goed draagbaar.

Is uit 1985, heeft ooit een service gehad en loopt max +1 seconden per maand! De secondenwijzer slaat strak op de indices, geweldig! Beter dan mijn Grand Seiko quartz deed…

BIG FAN

15 likes

Ik vind dat persoonlijk ook een van de mooiste tuna’s. Mooier dan de moderne tuna’s in ieder geval.

Ik denk dat quartz en de grootte veel mensen toch tegen staat.

1 like

Een van de mooiste Tuna’s. Ik heb zelf een SBBN015 gehad. Top klok en die stalenband, top. Ik snap niet dat ze deze bij de opvolger vervangen hebben ;-(. Wel apart want bij mijn Darth slaat de secondewijzer ook precies op de indexen ;-). Ik had verwacht dat dat bij de GS’en ook wel zou zijn.

Ondanks de grootte van de Darth is hij erg draagbaar. Hij is niet veel groter dan zijn kleinere Tuna broertjes en zusters. 15mm hoog en een diameter van 49mm.

Ze zijn zeker goed draagbaar. Een 41mm vs een 47mm, maar dat zou je niet zeggen zo.

1 like

Ik ben ook wel een beetje in strijd met mezelf. Zal ik hem wel of niet wegdoen? Een state of mind die wel vaker hier op het forum voor komt ;-). Heb wel mn zinnen gezet op een U1 T maar het is heel goed mogelijk dat deze twee horloges samen in de horlogedoos een plaats krijgen ;-).

2 likes

Bouman in Culemborg heeft de SBBN031 wel in het assortiment staan, maar niet op voorraad.
Ik had zelf een van de laatste exemplaren te pakken die bij Monsterwatches aangeboden werden. Voor de service heb ik nog wel even de tijd om het een en ander uit te zoeken, de batterij heeft volgens de indicatie op de achterplaat nog minimaal 2,5 jaar te gaan. Seiko Nederland zal er ook niet al te lastig over doen, omdat die bij de boutique in Amsterdam zelf de SBBN027 (1000m geel/zwarte) tuna te koop hadden.

Ik heb er soms al eens over nagedacht om deze te laten gaan maar gelukkig neemt het rationele dan de overhand van het gevoel. Zeg nooit nooit, maar het zijn super-horloges met een eigenzinnig, doch fantastisch design. Ze zijn ook heel draagbaar voor mensen met smallere polsen door de afwezigheid van lange lugs…

2 likes

Geweldige klok



4 likes

Tuna is niet zo populair als de SKX. Hier op het forum zie je ze in de zomer zie je veel voorbij komen, maar wel een select groepje. Design van tuna is niet voor iedereen weggelegd.

Ik denk de reden waarom je tuna niets snel verkoopt ligt zoals @Batossai al zei de prijsklasse. In die 1,5K plus is er veel keuze en dus veel concurrentie. Daarnaast denk ik dat de zwarte tuna’s minder in trek zijn dan de stalen. Het is keramiek. je weet niet hoe sterk het is. En op siliconen band.

1 like

Ik weet dat ik een hoop liefhebbers tegen de schenen schop maar er is niet 1 duiker van Seiko waar ik warm voor kan lopen. Ik heb niets tegen Seiko, ik heb er genoeg gehad maar die duikers, nee.
En als dit 1,5k moet kosten dan pas ik met plezier. Zou ik echt iets anders voor kopen.

1 like

Je mag je ook niet vastpinnen op de 1.5K vraagprijs voor de nieuwe modellen, meestal worden de oudere SBBN’s voor een 750-850,- € verkocht. Ik bedoel dan de 300m modellen.

Heb er verschillende gehad, gaat met pieken en dalen blijkbaar. Al upgraden veel mensen tijdens het flipperen en komen er gevoelsmatig steeds meer duurdere klokken binnen het forum.

1 like

Ik vind het prachtige horloges.
Sbbn015 en 7549

8 likes

De Darth Tuna is idd een stuk duurder dan de 300m modellen. Ik moet er wel bijzeggen dat de afwerking subliem is. De bezel is super strak en perfect uitgelijnd. Binnen het 1.5K segment is er wel heel veel te koop idd. Lang verhaal kort. Ik hoor steeds meer argumenten om de Darth te houden. Al is het alleen maar om te onderscheiden van de rest haha ;-).

Hier de ‘grandfather of all Tuna’s’ in mint condition;

https://omegaforums.net/threads/1975-seiko-6159-7010-hi-beat-grandfather-tuna-serviced.69524/

Ben geen kenner en ook geen interesse, maar wel nieuwsgierig of die prijs een beetje correct is?

2 likes