Vakschool Schoonhoven Les 21 en verder; it giet oan!

Ik heb deze cursus ook gedaan en daarna de vervolg en de chronograaf cursus , ook nog van de zelfde leraar de draaicursus gedaan. :+1:

Succes vanavond!

Supervet! :sunglasses: Geniet ervan!

Om half zeven start de les, en om half zeven stap ik school binnen.

Goed begin van de allereerste les dus, maar niet heus. Ik kan daar nooit zo goed tegen, en ben liever een uur te vroeg dan 2 minuten te laat. Ik moet vanuit mijn werk, net onder de rook van Rotterdam, direct door naar Schoonhoven. Een ritje van ongeveer 40 kilometer waar evenzoveel minuten voor staan volgens de navigatie. Om 5 uur in de middag stap ik in de auto, wetende dat de Van Brienenoordbrug al lekker “in het rood” staat.

Om zes uur draai ik uiteindelijk de A16 af, na tergend langzaam de Van Brienenoordbrug over te hebben gestoken. Uiteindelijk kom ik dus PRECIES om half zeven aan in Schoonhoven, pak ik snel mijn spullen en haast ik mij de school in. Ik word gelijk opgevangen door iemand, en naar het betreffende lokaal begeleid. Gelukkig blijkt daar dat ik niet de enige ben. Ik loop als zesde of zevende “student” binnen, terwijl er 16 cursisten zijn. Valt dus allemaal wel mee gelukkig….

De docent ken ik toevallig persoonlijk, en hij was dan ook verrast om een bekend gezicht te zien. Wel leuk natuurlijk, dat breekt gelijk het ijs. Anyway, nadat de rest ook zo langzaamaan binnen druppelde door alle ellende op de weg zijn we begonnen met het inspecteren van de gereedschapskoffer en de geleverde inhoud. Zit alles er in, waar heb je wat precies voor nodig en wat is het verschil tussen drie ogenschijnlijke identieke tangetjes?!?!? Dat soort dingen. Handig om te weten natuurlijk, maar dat komt verderop in de opleiding allemaal uitgebreid aan bod.

Vervolgens heeft iedereen zich voorgesteld en wat verteld over zijn achtergrond. Normaal zou ik hier politiek correct “zijn/haar” achtergrond hebben geschreven, maar deze lichting is een ware saussage fest. Alleen maar mannen. Geeft niks, we komen voor uurwerken en daar kunnen we bepaalde afleiding niet bij gebruiken (geintje, dames!). Leuk om te horen hoe divers de groep is, en wat de aanleiding is van iedereen om hieraan deel te nemen. Van begin 20 tot gepensioneerd, van IT’er tot tandarts en zelfs een componist! Er hangt al een vrij snel een leuke, ontspannen sfeer dus dat is lekker. We zitten tenslotte 24 lessen, tot ergens in april, met elkaar opgescheept!

Een korte koffiebreak wordt gevolgd door een rondleiding langs praktijklokalen van de Vakschool. De lokalen voor zilversmeden, goudsmeden, klokkenmakers en uiteraard ook horlogemakers komt aanbod. Machines van honderd jaar en ouder worden zorgvuldig onderhouden en nog steeds dag in dag uit gebruikt om onderdelen te draaien, frezen, polijsten, afwerken etc. Supergaaf om te zien!

Tot slot ook nog even met het uurwerk aan de slag mogen gaan. Allereerst het uurwerk identificeren. Het was al bekend dat het een ETA uurwerk zou zijn, maar welke precies? Dat was aan ons. Aangezien er best wat mensen met enige kennis van horloges en dus uurwerken e.d. in de groep zitten was dit niet heel lastig. Het is namelijk een alom bekende handopwinder welke al decennia (min of meer) ongewijzigd door ETA gemaakt wordt. Het zoeken naar de as voor de off-center secondewijzer was even lastig, aangezien dat echt miniem is. Deze steekt echter nét iets uit boven de wijzerplaat-zijde van het uurwerk en is dus erg kwetsbaar. Hij zit op 6 uur, wat dit dus een 6498-1 maakt.

Met een loep is ook het schildje te vinden waarmee dit te identificeren is als een ETA, en het kaliber-nummer wat onder de balans gegraveerd is. De eerste uitleg over het opspannen van een uurwerk in de houder, het vrij laten lopen van de veer en de werking van het opwinden. Allemaal nog geen rocket science, maar je begint natuurlijk bij de basis, nietwaar? Belangrijk om te weten, als aan het uurwerk gewerkt wordt mag er geen spanning in de veerton opgeslagen zijn. Klinkt logisch, maar denk er maar eens aan als je voor het eerst je pincet of schroevendraaier ter hand neemt.

De avond VLOOG voorbij, en het was dan ook half elf tegen de tijd dat ik het pand uitliep. Volgende week les nummer 2, maar in de tussentijd zal ik even door de werkmap heen spitten wat daar nog allemaal in staat en in het weekend daar een update over pennen. Ik heb een aantal foto’s genomen want een topic is worthless without pictures!

77 likes

Bedankt Robin voor deze geweldige opening. Zoals sommigen op HF vorige week al gezien/gelezen hebben heb ik me voor de start van deze cursus nog snel even voorgesteld. Vooral altijd meegelezen en maar geen tijd kunnen vinden om me meer met mijn hobby bezig te houden. Wellicht komt daar nu verandering in. Nadat we gisteren even aan het uurwerk mochten ruiken raakte ik meteen al in extase. Het voelt dus erg goed. Het schrijven laat ik verder graag aan Robin over.

2 likes

Dank je wel voor het interessante verslag van de eerste lessen, ik blijf het volgen!

1 like

Mooi verslag Robin! Dank je wel ervoor. Gemaakt vanaf je werkplek?

1 like

Ja was super om te doen zo!! Mooi begin van de cursus. Zie je dinsdag!! :grin::+1:t2:

Hoe bedoel je precies, vanaf mijn werkplek???

Hey Robin,

Wat gaaf! En dat dit via je werkgever kan…briljant :ok_hand:t2:.

Denk al lang over deze cursus. Moet er de tijd voor zien te vinden maar met jouw verhaal nog enthousiaster! Veel plezier!

2 likes

Leuk om te lezen, ik ben zelf een keer op een informatiedag geweest voor de beroepsopleiding uurwerktechniek. Ik woon helaas wat ver uit de buurt.

Ik blijf je volgen.

2 likes

Ik ben, toen ik een vervolgopleiding moest “kiezen”, ook in Schoonhoven geweest. Destijds niet gedaan en in de autotechniek gegaan. Nu heb ik toch wel wat spijt, aangezien de interesse in horlogetechniek me altijd is achtervolgen.

Misschien nog een keer de officiële cursus doen, zoals Robin dit nu doet.

1 like

Wat een prachtig verslag! Genieten om te lezen :slight_smile:. Geniet ervan en ik blijf het volgen :+1:

1 like

Superkoele ervaring @RNooij, dit moet ik zelf denk ik ook maar eens een keer gaan doen :+1::+1::+1::+1:

1 like

Leuk om te lezen Robin, ik volg je met interesse.

1 like

Ik zou dit weekend een update pennen over de map die we gekregen hebben op dag 1 van de opleiding. Nou, dat weekend zat een beetje vol dus het komt er nu pas van om iets online te slingeren!

Naast de lijst met deelnemers, en de lijst met gereedschappen die in de koffer zouden moeten zitten (check-check-dubbel-check!!) zit er een uitgebreide handleiding in van ETA zelf over de constructie van het 6498-1 uurwerk, en daarnaast een door Gertjan (de docent) opgestelde reader die we doorlopen gedurende de cursus.
In die reader zit alles van voor tot achter over de werking van een uurwerk, het demonteren en servicen, het afregelen etc.

Ik had eerlijk gezegd een veel dikker boekwerk verwacht, weet niet waarom, maar het ziet er vrij compleet uit! Ook een hoofdstuk over het opspannen van de veer in de veerton bijvoorbeeld, met uitleg over de benodigde tools. Uitleg over de werking van het opwindmechanisme, en natuurlijk het raderwerk; het komt allemaal aan bod!

Vanavond mogen we weer naar Schoonhoven voor deel 2 en ik heb er nu al zin in! Ik vind het echt tof om dit eindelijk te kunnen doen, al heb ik pas 1 dag gehad waarin we amper écht aan de slag zijn geweest. Later in de week zal ik weer een verslagje van vandaag maken Ik hoop alleen dat ik die voorspelde horror-spits een beetje doorkom…….

17 likes

succes vanavond :muscle:

1 like

Ken dat gevoel… zie ook steeds uit naar de volgende les; dit had ik vroeger als puber niet echt met reguliere school… :joy:

4 likes

Vertrek je wel op tijd richting schoonhoven! De boeren die vertrekken uit Den Haag zorgen voor extra vertraging.

2 likes

Bedankt om dit te delen, hopelijk blijf je de tijd vinden om dit neer te pennen want ik lees het met plezier.

1 like