Dag nummer twee, drie en vier.
Een wat langere update als de bedoeling is, aangezien ik de afgelopen drie weken NUL tijd heb gevonden om aan dit forum te besteden. Dat komt door een situatie in privé waar ik totaal niet op voorbereid was, maar dat terzijde. Ik was heel happy met alle reacties op de eerste updates, en hoop dat jullie niet afgehaakt zijn door het uitblijven van een nieuw hoofdstuk. Toch houden we gewoon vol, en zal ik drie dagen in één verhaal samen proberen te vatten! 
LET OP: De foto’s staan niet he-le-maal logisch qua volgorde versus het verhaal maar zijn ter illustratie van de verschillende stappen gedurende de afgelopen lesdagen.
De foto’s zijn namelijk van het demonteren, en heb geen foto’s toegevoegd van het wederom monteren van het uurwerk.
Dag nummer twee, toch wel met hoge verwachting richting Schoonhoven! De 1e stakingsactie van Boeren in het land zorgt voor dikke vertragingen, en dat ná de dikke vertraging door stormachtige weersomstandigheden op dag één. Wederom amper wat kunnen eten, maar wel vol goede moed en daar gaat het tenslotte om!
Aan het einde van de eerste lesdag zijn we heel kort aan de slag gegaan met het uurwerk, dat hebben jullie kunnen lezen.
Dag twee hebben we eigenlijk in zijn geheel besteed met sleutelen, supergaaf! Eerst de theorie, en welke onderdelen we doorlopen tijdens de demontage en hoe een uurwerk in de basis werkt. Voor mij niet heel onbekend, maar alle details te horen krijgen van Gertjan (de docent) helpt toch enorm met het doorlopen van de demontage. In onze werkmap zitten illustraties van het uurwerk, een aantal daarvan heb ik al met jullie gedeeld.
En dan, aan de slag! Als eerste zorgen dat je het minutenrad veilig stelt, deze zit los op de wijzerplaatzijde van het uurwerk en wordt normaal op zijn plek gehouden door, je raad het nooit, de wijzerplaat! Ook letten op de minuscule as voor de kleine seconde, die is héél kwetsbaar dus opletten bij het opklemmen van het uurwerk!
Als allereerste krijgen we de opdracht om gelijk een van de meest kwetsbare onderdelen te verwijderen; de balans! Twee schroefjes los, en dan voorzichtig van zijn plek halen, en ondersteboven in de onderdelenstolp plaatsen. Met enigszins trillende vingers omdat ik niks wil slopen, lukt het me om de balans te demonteren. Nog net geen gevoel van euforie, maar het scheelt niet veel! Dan door met het demonteren van de ankerburg en het anker, óók opletten geblazen!
De volgende stap is het demonteren van de pal en het palrad, en het kroonrad waarbij de schroef een linkse schroefdraad heeft…. Dus niet per ongeluk de verkeerde kant op willen schroeven, anders breekt hij af! Dat lukte ook allemaal, zélfs zonder zichtbare krasjes aan de schroeven maar dat kan ook aan mijn ogen liggen hoor.
Vervolgens is de tirette en de tirette-veer aan de beurt, samen met de hebel en de hebelveer. We worden gewaarschuwd voor die laatste, die springt héél makkelijk weg! Gertjan geeft aan met het geleverde zakmesje een punt aan een penhoutje te snijden en die te gebruiken om de hebelveer op zijn plek te houden. Dat lukt, en stiekem ben ik best trots op hoe het gaat tot nu toe! Mijn buurman verliest in dit proces een onderdeeltje, maar dat is al snel weer gevonden met wat hulp en de zaklamp van de telefoon.
De radertrein is het volgende wat gedemonteerd mag worden, en dan zijn we er eigenlijk al. Eerst de kloof verwijderen, dan voorzichtig de veerton onder het centrale rad uithalen en daarna een voor een de raderen met een tangetje verwijderen. Tot slot kom je dan bij het ankerrad en zit het werk er voor nu eigenlijk op.
Les drie moet ik helaas skippen, en bij aanvang van les 4 loop ik dus een stuk achter. In de derde les is begonnen met het in terug in elkaar zetten van het uurwerk, en dat heb ik dus in te halen.
Zo goed en zo kwaad als dat kan begin ik waar ik dus les 2 mee geëindigd ben. Het op zijn plaats leggen van het ankerrad en de rest van de radartrein. De veerton er weer in, de kloof erop en dan door naar de tirette, de tiretteveer, de hebel en de hebelveer en de andere onderdelen in de constructie van de kroonstift. Vooral de hebel en de hebelveer zijn wat tricky, want je moet onderdelen half vastdraaien, zodat het in ieder geval blijft zitten maar nog wel voldoende speling heeft om de volgende onderdelen te monteren.
Mijn eerste poging met het terug willen plaatsen van de hebel en de hebelveer resulteert in een pling en twee wegspringende onderdelen. Paniek dus! De hebel en de hebelveer, een dun, hoefijzer-vormig metalen veertje, springt weg tussen mijn uurwerk en tang. Gelukkig vind ik allebei de onderdeeltjes terug op mijn werkblad, dus ik kan weer kalmeren. Gertjan helpt me vervolgens met het terugzetten van de hebelveer, en geeft een handig trucje om hem op zijn plek te houden en daarna de boel vast te draaien zodat het er niet meer uit kan springen.
Volgende stap is het terugplaatsen van de pal en de bijbehorende veer, het palrad, en het kroonrad. Op zich niet heel gecompliceerd maar hier moet je dus opletten op de schroefdraad van je schroeven. Die van het palrad, toepasselijk de palradschroef genaamd, heeft dus een linkse schroefdraad i.p.v. een rechtse schroefdraad. Als voorlaatste onderdeel is het anker aan de beurt, en sorry voor het taalgebruik maar tering wat een gepriegel! Vervolgens de ankerbrug weer op zijn plek en dan zijn we er bijna!
Aan het einde van de avond heb ik, tussen de geschiedenisles van Gertjan door, het uurwerk bijna weer in elkaar zitten. Alleen de balans moet er nog terug in, maar dat is iets voor na de herfstvakantie. Daarmee ben ik weer aardig bij, en ben ik daar waar de rest ook min of meer is. Ik ben tot nu toe best wel blij met mijn progressie, en ga dan ook tevreden op huis aan. Deze week is er geen les i.v.m. de vakantie, maar 29 oktober gaan we weer verder.
Gr, Robin.