Vakschool Schoonhoven Les 21 en verder; it giet oan!

Ok, here we go!

Vandaag is dag 1 van de cursus Uurwerktechniek Horloges 1. Volgens de site van het Zadkine, waar Vakschool Schoonhoven onderdeel van is, is het “een ideale cursus voor diegene die graag met de handen bezig is en geniet van werken in een rustige omgeving”. Nou, dat klinkt allemaal prima, al wordt er verder weinig gezegd over de daadwerkelijke inhoud van cursusdag tot cursusdag.

Maar, hoe kom ik hier eigenlijk bij? Inmiddels weten een aantal van jullie vast al van mijn avonturen als (hobbymatig) journalist voor MONOCHROME Watches. Sinds 2012 ben ik hiermee actief en heb ik al van alles en nog wat mogen zien en doen. Van het bijwonen van een zeilwedstrijd in Marstrand, Zweden, een bezoek aan de Renault Sport F1 fabriek in Enstone, Verenigd Koninkrijk, tot aan het jaarlijkse bezoek aan Baselworld. Ieder jaar hebben we gedurende een week (ongeveer) tussen de 50 en 60 afspraken per persoon, met per afspraak vaak meerdere horloges. Ik heb het nooit uitgerekend, maar dat zijn heul veul horloges!

Van simpele low-budget horloges tot aan 1 miljoen plus, alles is inmiddels door mijn handen gegaan. Niet altijd even mooi, vaak wel indrukwekkend! Ik kan net zo goed genieten van de schoonheid van een JLC Master Ultra Thin, als van de technische vaardigheid in een Greubel-Forsey, maar óók van een eenvoudige Hamilton Khaki Field Mechanical. Niks super hoogstaands of overgecompliceerd of flashy maar gewoon een goed doordacht en uitgevoerd horloge.

Waarom dan deze cursus? Dat heeft een aantal redenen. Ik ben aan de ene kant benieuwd of ik de vaardigheden bezit en/of aan kan leren om zelf aan uurwerken te gaan sleutelen. Aan de andere kant hoop ik nog iets meer van de werking en techniek in een uurwerk danwel horloge te gaan leren. Daar komt ook nog eens bij dat ik altijd een gezonde dosis ambitie bezig en uiteraard, net als vermoedelijk velen van ons hier, droom over een eigen horlogemerk of werk in de branche naast mijn rol als journalist.

Als derde speelt ook mijn werk een rol. Ik heb gewoon een fulltime job als teammanager bij een bank wat ik dus combineer met het schrijven en reviewen van horloges. Vanuit mijn werkgever krijg ik, net als iedere medewerker, jaarlijks een budget ter beschikking waarmee ik bepaalde opleidingen mag doen. Dat is behoorlijk vrij in te vullen, en ik heb nu dus een aanvraag ingediend voor deze training aan de vakschool. Supergaaf natuurlijk, en ik ben dan ook heel blij dat het zonder morren is goedgekeurd.

Vorige week uiteindelijk al mijn gereedschap uitgepakt en netjes in een gereedschapskoffer opgeborgen. De kit heb ik begin september ontvangen en bevat het meeste wat je nodig hebt voor het sleutelen aan uurwerken. Dat gaat overigens gepaard met zo’n mooie, niet-echt flatterende, witte doktersjas.

Vanavond gaan we dus starten, en ik zal mijn best doen om ergens in de dagen daarna een korte impressie van mijn dag (avond) te geven. Geen idee of het lukt om foto’s te maken (privacy, tijdsdruk, etc) om dit topic een beetje op te pimpen maar wie weet!

116 likes

Veel plezier op je eerste cursusdag. Lijkt me een interessante cursus om te volgen.

2 likes

Enjoy!
Ben heel benieuwd naar je hoe je het gaat ervaren!

1 like

Doe de leraar de groeten van me haha.
Top en geniet ervan!!

1 like

Hebbie ook een naam @Tokes?? Anders spreek ik straks nog de verkeerde voor me :stuck_out_tongue: Gelijk weer zo’n awkward momentje te pakken :smiley:

1 like

Hahaha ja hoor de naam is Toke is al weer een paar jaar geleden. Maar wie weet kent ie me nog.

1 like

Leuke en uiterst verslavende hobby; veel succes met de opleiding!

1 like

Ik doelde meer op de naam van de docent :joy:

Mijn beste,

Leuk om te lezen!! Magnifiek!!
Dank voor het delen van deze plezante verslaggeving. :+1:
Succes en breng ons op de hoogte van je verdere ontwikkelingen!!

En onthoud: weten wat je niet weet is waardevolle kennis!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Oh goeie vraag hij had een knotje haha.
Naam pfff hee ff geleden hee

1 like

Dat is Gertjan vermoed ik, die heb ik al een paar keer buiten de vakschool ontmoet.

Yes idd ja dat is hem.
Doe hem de groeten!

1 like

Is er nu ook een deeltijd cursus op dinsdag,?

1 like

Leuk, veel plezier en ben benieuwd.
Wel bijzonder overigens dat je werkgever een cursus sponsort waar je werktechnisch niks aan hebt.

Mooi meegenomen!

4 likes

Zeker opmerkelijk, maar vanuit de gedachte van employability van je personeel is het een mooi intitiatief. Een van de voorwaarden die gesteld worden is dat in de toekomst de verwachting moet zijn dat iemand zich zodanig kan ontwikkelen dat hij/zij daar een inkomen uit kan genereren. Dat is natuurlijk een vrij rekbaar begrip…

1 like

Wat voor cursus moet ik me hier bij vorrstellen,? Elke dinsdag of meerdere dagen per week,? En hoelang is die cursus,?

1 like

Ha @automaatje, dit is een deeltijd avondopleiding. Dat betekend elke dinsdagavond gedurende ongeveer een half jaar cursus. Deze is uit te breiden met Uurwerktechniek Horloges 2, waarmee je verder aan de slag gaat met wat gecompliceerdere uurwerken als een datumfunctie en een chrono als ik het goed heb.

Gaaf man! :+1::slightly_smiling_face:

En leuk dat je dat deelt. Ik ben heel benieuwd naar het vervolg.

Heel veel plezier en succes gewenst!:wink:

1 like

Ik wacht het fotoverslag af. Zou zelf ook graag die cursus eens willen doen.

4 likes

Leuk en succes!

1 like