Vakschool Schoonhoven Les 21 en verder; it giet oan!

Nee die is nog niet voorbij gekomen, maar vind dit tot nu toe al aardig priegelen!! :stuck_out_tongue:

1 like

Inderdaad, of diashock. :grimacing:
Incabloc is echt een verademing als je wel eens met die andere systemen zit te pielen. :sweat_smile:

5 likes

Leuk verslag weer. Weet ik gelijk hoe een incablok systeem in elkaar zit :blush:

1 like

Leuk om te lezen Robin en moet je denken dat dit nog een lekker groot uurwerk is hoe kleiner hoe leuker(lastiger)
Groeten Jeroen

1 like

Mooi man! Heerlijk om dit te lezen. Succes met de volgende cursusavonden.

1 like

Mooi man, moet wel zeggen dat ik bij het woord " dekstenen" even op het verkeerde been was gezet :sunglasses:

1 like

Dat zijn die blauwe blokken die ze bij een ram op zijn buik vastsnoeren toch? Om te zien welk schaap gedekt is? :slight_smile:

3 likes

Mooi! Weer bedankt voor het delen.

1 like

Ik verzin het ook niet :rofl:

1 like

Met enige jaloezie volg ik dit leuke topic. Met mijn kolenschoppen en het gebrek aan fijne motoriek, is dit niet 1 stap te ver, maar een marathon.

Het lijkt me een overwinning om na montage een werkend uurwerk te hebben, zonder dat je onderdelen overhoudt. Ik vind het knap in elk geval.

3 likes

Diashock van Seiko is een ramp. Die gaan er met een draaiende beweging in zijn geheel uit. In mijn enthousiasme bij de eerste keer al een kwijtgeraakt en nooit meer teruggevonden.

4 likes

Ondingen inderdaad. Ik denk haast dat ze bij Seiko zelf een speciaal gereedschapje hebben om die dingen te monteren.:thinking:

2 likes

Deze beweging vind ik ook nog steeds een nare, en daar heb ik wat op bedacht. Ik heb in m’n stolpje een kunststof plaatje liggen met een gat erin, daar kan ik de balans op leggen met de onderste tap mooi vrij in het gat. Hoef ik dat ding niet meer om te draaien. :sunglasses:

11 likes

Of je gebruikt dit :ok_hand:

3 likes

Ook een optie, zo’n ding heb ik ook wel liggen.
Maar onder m’n stolpje leg ik hem toch liever neer. Minder kans dat ik er tegenaan stoot. :sweat_smile:

2 likes

Dankjewel voor deze topic en de mooie verhalen super :sunglasses:

1 like

Waar is iets als dit te vinden?? En kan dit kwaad voor je balansveer?? :face_with_raised_eyebrow:

Ik heb deze bij www.cousinsuk.com besteld. , en kan geen kwaad voor de balans veer, werkt heel makkelijk als je de balans even moet parkeren .:+1:
https://www.cousinsuk.com/category/balance-escapement

2 likes

Thanks, ik ga eens op onderzoek uit!

Ik zou met zo’n oude slappe spiraal wel een beetje oppassen hoor. Je loopt het risico dat de spiraal vervormd en iets bol/omhoog gaat staan.

Zelf pak ik de kloof + balans in 1 keer beet dan kun je het geheel gemakkelijk omdraaien en met de balans omhoog neerleggen.

5 likes