Inmiddels te bestellen: DumeT Momentum Springbar tool

Ow, ik heb nr 648

Nou… die hele lap code staat erin… 't nieuwe volhardmetalen centerboortje zit erin, 't nieuwe volhardmetalen boortje 4.5 zit erin… 't binnendraaibeiteltje zit erin…

Gelukkig heb ik een aantal van die spanblokken

zodat ik de boortjes en binnendraaibeiteltjes gewoon kan laten zitten, en het hele blok verwissel.
Hierdoor kan ik de offsets van die gereedschappen op andere plaatsen in de gereedschapstabel zetten… 't binnendraaibeiteltje ø4 mm, dat ik een poosje geleden al liet zien, staat in de tabel op plaats 10… waar ik em op de Wisselaar zet, mag ik zelf weten, nu zit ie op positie 7, dus roep ik em op met T0710 (positie 7, offset 10)… geweldig systeem!..

Terwijl ik dit epistel zit te typen, staat de oven beneden een Pizza te verstenen, zodra ik die gedownload heb, ga ik weer terug naar de werkplaats… 't programma eerst in Dry-run aflopen, en als dat allemaal klopt… Staaf Titanium in zijn achterste, en Gas erop!

6 likes

Ik hoop dat de niet verkoolde pizza gesmaakt heeft, hier in ieder geval wel. Al was ik even de tijd vergeten terwijl ik nog even wat mailtjes aan het beantwoorden was. Prettig weekend en succes zondag.

1 like

Gaaf filmpje Jan! Heb nu al zin om het ding aan mijn sleutelbos te gaan hangen! Ik was helaas een late adaptor, mijn bestelling zit in batch 2, maar kom ze komende zondag bij je stand graag bewonderen!

1 like

Zo… ben net uit de werkplaats… wat er precies misging weet ik niet… maar 't binnendraaibeiteltje wilde niet lekker snijden… waarschijnlijk het gevolg van een typefoutje mijnerzijds…ik kwam in een cyclus een parameter tegen die Negatief geprogrammeerd moest worden, en hij stond positief… ook stond de geometrie van de beitel niet goed ingevoerd… daar moet ik toch eens een cheat-sheet voor maken… de beitelorientatie… Maar goed… da’s ingesteld… 'k heb toch nog even 4 dopjes kunnen draaien, alleen de laatste 2 zijn aan de binnenkant wat aan de krappe kant… kan ik met de hand nog wel uitboren… dus dat is geen probleem… 'k heb dat gereedschap in elk geval in de machine toch even 0.12 mm bijgesteld… dus dat zou morgen goed uit moeten komen…

Ook waren de groefjes in de prototypen nog niet diep genoeg… dat zijn ze nu wel…

Ik heb de Instelbladen in Google Sheets gezet, zodoende kan ik ze in de werkplaats inzien op mijn telefoon, en als de Router is opgehangen ook op mijn Tablet, of op de PC.
Realtime aangepast als ik wat verander… da’s wel handig… en zo bespaar ik heel veel tijd bij het omstellen van de machines…

Hier wordt Arie ook vrolijk van… precies op maat…

en ook het programma voor het precies op lengte draaien en afronden van de dopjes is klaar, 't enige wat ik er nog aan zou kunnen toevoegen is een “Voorpositioneer” regeltje, waarmee ik mijn beitel naar een bepaalde positie stuur, zodat ik het dopje dan tegen de beitel zet, en dan de klauwplaat sluit… frommel ik er morgen nog wel even in… dan hoef ik dat niet elke keer met de hand te programmeren… Dialoogje in het programma zetten… overlengte invoeren, dan gaat de beitel naar die positie, doppie tegen de beitel, start heien… en doorrrrrr…

Ohja… die heeft zeker gesmaakt… Pizza Salame stond er vandaag op het menu…

5 likes

Is de eerste batch nu dan minder mooi?

Dat is altijd zo hè, hoe later in het productieproces hoe mooier en beter is het eindproduct.
Ik heb ooit een keer één van de eerste Volvo v50 gehad pffff.
Doe maar rustig aan, finetune de programmering. Ik heb alle tijd.

4 likes

Gezien de tijdstippen die jij nog bezig bent: misschien iets meer nachtrust “pakken” ? :wink:

3 likes

Ik kom wel aan mijn uren slaap, maak je geen zorgen :slight_smile:

Typefoutjes zie je snel over het hoofd…

1 like

Naar aanleiding van je filmpje heb ik twee opmerkingen:

  • (Vol)hardmetaal boren liever niet terugtrekken, dat vinden ze over het algemeen niet fijn. Beter iets meer voeding geven zodat de spanen beter breken.

  • Met het oog op beschadigingen zou ik afsteken tot een paar tiende en het tooltje met de hand afbreken. Dan zit je wel met een braampje/puntje aan het uiteinde maar dat vijl je sneller weg dan een deuk op je product.

3 likes

Oeioeioei…

5 likes

Here we go…

3 likes

Ok, daar kan ik wel wat mee… ik ben over het algemeen wat “angstig” met boren in Titanium, eigenlijk is dit de eerste keer dat ik CNC boorwerk in Titanium doe
over het algemeen doe ik in staal maximaal D als Plungedepth, nu zit ik op 2 mm met de 4.5 mm boor… dat zou dan minimaal naar 4.5 mm kunnen?..
omdat ik bij de 2de boorcyclus flink diep zit wil ik de spanen wel even kunnen lossen.
Nou ga ik wel eerst naar Z-13 in de tweede booroperatie, misschien dat ik dat nog aanpas naar een boorcyclus die op Z1 begint, en als eerste “plunge” naar Z-15 gaat… dan trekt ie helemaal terug, zodat ik mijn spanen echt goed los…

Ga ik naar kijken!

Ik steek altijd met een half millimetertje extra lengte af, zodat ik 't dopje bij de tweede bewerking op lengte kan maken, bovendien is daarmee een beschadiging op de achterkant van het dopje geen probleem, want ik draai er later toch een bolletje aan…
je maakt toch zelden iets op maat met de eerste bewerking… al zou ik een dubbelspindel draaibank hebben, (if only), dan zou ik er alsnog wat extra lengte op zetten…

een Puntje heb ik sowieso wel, omdat ik met een rechte steekbeitel afsteek, en met een aai over de slijpsteen is dat er wel af…

Zoals eerder gezegd, na het draaien van de dop, gaat ie van de EMCOturn 120 naar de EMCO Compact 5 CNC om de radius te draaien, in dat programma zit ook een vlakdraaicyclus die em eerst op lengte maakt, en dan de radius eraan draait… 'k zal zo de Camera mee nemen naar de werkplaats, en nog wat extra video schieten.

nah… no worries mate!

Dit zijn overduidelijk opmerkingen van iemand die weet waar ie het over heeft.

23 likes

Plungedepth = diepte gat plus een beetje, dan boort ie in een keer. Voor een gat in het midden heb je toch eigenlijk geen boorcyclus nodig? Beetje g1 en g0 en je bent baas over je boor.

Ik had het eigenlijk over de body van het tooltje in het filmpje. Als dat na het afsteken heel de machine doorstuitert is dat niet bevorderlijk voor het uiterlijk.

1 like

Ja, en nee…
als ik programmeer:

G01 Z-6.5 F30
G00 Z1

dan heb ik 2 regels code
Programmeer ik echter:

G88 Z-6.5 F30

Dan ben ik met 1 regeltje code klaar

Tevens kan ik aan G88 ook plungedepth toevoegen:

G88 Z-6.5 D3=6.5 F30, en ik kan ook de eerste plunge opgeven, dus… voor het “2de” gat in de Dop, zou ik een eerste plunge van 14 mm op kunnen geven en een einddiepte van 28.3, dan trekt ie bij het lossen terug naar Z1… en da’s wel fijn…

de EMCOtronic TM02 is een “oud beestje”, maar wel een goede besturing… echt… toen ik hoorde dat de leerlingen op die school waar deze machine ooit stond, er moeite mee hadden, dacht ik echt “waar moet dat heen met deze wereld?” zeker omdat er nog heel wat “oudjes” in gebruik zijn, vaak met een beperkt geheugen, zodat programma’s uit een CAM pakket al snel te groot zijn (heb dat zelf meegemaakt toen ik een tandwiel moest maken met een Brother HS-100 Draadvonkmachine… niet genoeg geheugen… nou… toen het programma maar in 2 gedeeld, en een 180° rotatie even met de hand in het programma gezet… problem solved…

Tja… 't is natuurlijk maar een klein stukkie titanium, van enkele grammen… het hele tooltje weegt inclusief de stalen sleutelring nog geen 15 gram, en hij valt maar een klein stukje…
Ik heb er nu ook een stukje Kunststof plaat onder liggen in de machine, dat scheelt ook…

In de toekomst wil ik de machine ombouwen naar EdingCNC besturing, en dan zet ik een Stappenmotor op de Pinole.
de Pinole heeft geen Morseconus, maar een schroefdraadgat in de voorkant, met een haaksleuteltje schroef je het center er zo uit, en dan kan ik er ook een “Parts-catcher” aan maken… voor zoiets als die Bodies en dopjes… een “buisje” ofzo… met een luchtslang eraan… voor het afsteken, het buisje om het onderdeel schuiven, afsteken, buisje terugtrekken… en dan boven een bakje of een gootje onderin de machine , even een pufje lucht om 't onderdeel eruit te blazen… klaarrrr…
een pneumatisch bediend “klauwplaatje” zou ook nog kunnen… en dan een rolbediend ventieltje eraan. zodra de pinole dan vooruit komt “pakt” ie het onderdeel, en als ie terugtrekt, dan zorgt het rolbediende ventiel ervoor dat ie 'm loslaat…
Zoiets moet’t wel gaan worden…

Voor mij allemaal Ariecadabrie.
:stuck_out_tongue_winking_eye:

12 likes

Dan is dit nog heel goed leesbaar. De blokken die Fanuc manual guide eruit poept, dat haast niet te volgen.

Haha, kan het wel lezen, maar het zegt mij niks, maar dat had je wel begrepen denk ik. :slight_smile:

Ja… voor jou wel… maar @anon53429901EV en ik spreken naast Nederlands en mogelijk nog een aantal buitenlandse talen (ik weet niet wat hij voor talenknobbel heeft) ook vloeiend RS247D,ofwel ISO G-Code…

als je je gereedschap snel wilt verplaatsen,gebruik je G00 of G0, en dan geef je de coordinaten op waar ie naartoe moet (Waarbij valt aan te tekenen dat G41 of G42 niet werkt in combinatie met G00 (G41 en G42 zijn Radiuscompensaties, als je gereedschap (in dit geval een draaibeitel) een afgeronde punt heeft, houdt de machine bij G41 of G42 rekening met de afronding, Immers, als je schuine kanten hebt in je werk, dan moet ie met die afgeronde punt rekening houden, en dat gebruik je toch nooit in combinatie met G00

G01 is vergelijkbaar met G00, met dien verstande dat je daar wel gebruik kan maken van G41 of G42, en je geeft een voedingssnelheid op.
dit gebruik je bij de programmering van contouren met rechte elementen:

G00 X7.35 Z1.
G01 Z0 F30
G01 X6.8 Z-0.25 F30
G01 Z-1.25 F30
G01 X6.1 F30
G01 X 5.6 Z-1.6
G01 Z-10 F30
G01 X 4.4 Z-10.55 F30
G00 Z1.

Zo dus… voor het nadraaien van de binnenkant van het dopje.

met G02 of G03 programmeer je radiussen, G02 is clockwise, G03 is Counterclockwise (Ezelsbruggetje… G02…2… CW 2 letters, G03…3…CCW 3 letters)
en met mijn oude besturing geef je daarbij het eindpunt en de afstand naar het middelpunt aan… (beetje omslachtig, maar wel betrouwbaar, modernere besturingen kun je ook met eindpunt en radius programmeren… dat maakt het een stuk makkelijker… maar… dat kan fouten geven… immers… als het minder dan een Halve cirkel is, dan kan het gebeuren dat ie de verkeerde optie kiest:

image

beide cirkelbogen zijn Radius 5, en hebben het zelfde begin en eindpunt,de groene is goed… de rode niet… als je de “ouderwetsche” methode kiest, dan krijg je gegarandeerd de goede…

Ik heb heel beperkte ervaring met Fanuc maar… Fanuc heeft ook doorgaans een klein kloteschermpje… vind het geen fijne besturingen…

Maar… heb je wel eens met een Mazak gewerkt?.. daar kan ik ook geen chocola van maken…

Voor de EMCO Compact 5 CNC en de Beagle VMC 2814 heb ik een “Dialect” van G-Code ontwikkeld die heel goed te lezen is, in de toekomst zal de EMCOturn 120 dit ook krijgen… ik kan (vergelijkbaar met Heidenhain) bewerkingen programmeren waar alles bij staat uitgelegd,dus waar elke waarde voor staat…

op de EMCOturn staat nu bijvoorbeeld G88 Z-6.5 D3=2000 F30, dan moet ik wel weten wat D3 doet… dat is de diepte die een boor per keer naar binnen gaat… en de totale diepte is 6.5 mm (ervanuitgaande dat de voorkant van het werk op Z0 ligt

Maarja… zoveel programmeertalen, zoveel uitdagingen…
'k heb ook CNC besturingen geprogrammeerd… dat wil zeggen. .besturingssoftware voor CNC machines geschreven…dan zit je objectgeoriënteerd te programmeren in talen als VB.NET of C#…

2 likes

Overigens… @anon53429901EV, heb je wel eens met interactieve programmeersystemen gewerkt?.. zoals Heidenhain FK, of Fagor ContourCycle Level 2?.. als je zo’n cirkelboogje programmeert zoals in mijn bovenstaande voorbeeld… dan krijg je beide opties op je scherm, en kun je de juiste kiezen… da’s mooi spul!..

1 like