Verkocht: 18K geelgouden Longines Ultra-chron Vintage (eind jaren 60)

Te koop: in zeer mooie staat verkerende Longines Ultra-Chron in massief 18k geel goud. Zware C-shape kast van 35 mm doorsnede (ex-kroon) die met de oplopende goudprijs een steuntje in de rug heeft qua waarde ontwikkeling. Gesigneerde gouden kroon en een prachtige ivoorkleurige dial die in een lichte sunburst vanuit het datumwindow over de wijzerplaat schiet, erg mooi.

De cijfers, Longines en Ultra-chron logo en batons zijn opgelegd en gefacetteerd. Het lettertype van de datumschijf sluit heel mooi aan bij de zeldzame 6 cijferige dial en ook de wijzers zijn van een facet voorzien, alles origineel en in geelgoud. Als je het horloge vanaf links of rechts belicht, geeft dit een prachtig effect, dat erg lastig op foto’s is vast te leggen.

Binnenin tikt een high beat Longines 431 automatisch kaliber dat erg mooi loopt, ongeveer 15 á 20 seconden per 24 uur te snel. Het horloge is volgens mij eind jaren 60 geproduceerd (tussen 1967 en 1970). De kroon windt wat stroef op, maar verder is de staat uitstekend te noemen.

Achterop het horloge vinden we de goudmarkering (ster) 18 KARAT GOLD en USE 1175 WRENCH om het horloge te openen aan de voorkant. Deze wrench heb ik niet, dus helaas geen foto’s van de binnenkant. De Longines komt op een handgemaakte 18mm Shell Cordovan band, de lugwidth is net wat minder dan 18mm (Amerikaanse maat), maar 18mm past prima. Daarnaast worden nog twee lederen croco-look banden meegeleverd die exact passen (17,5 mm of 11/16 inch). Op de Shell Cordovan band is een goudkleurige gesp bevestigd met Longines logo, deze is niet van massief goud, maar een latere plated toevoeging, past wel volledig binnen de tijdgeest van het horloge.

De kast heeft glimmende en gebrushte elementen, alles nog origineel en in hele mooie staat. De meeste van deze types zijn helemaal glimmend gepolijst, mijn exemplaar heeft de factory brushing of polishing op alle delen die gebusht of gepolijst moeten zijn. Aan alles is te zien en te merken dat dit horloge enkel bij speciale gelegenheden is gedragen.

De foto’s geven een reëel beeld van de staat van het horloge. Onderstaand nog een overzicht van de kleinigheden die ik heb kunnen vinden:

Op de dial zit een minuscuul spotje boven de aanzet van de wijzers, het glaasje is ongepolijst en heeft een aantal zeer kleine krasjes, ik heb dit zo gelaten omdat ik niets aan de originele staat van het horloge wilde veranderen, een lichte polijstbeurt van het plexiglas zou het weer haarscherp maken. Achter op de lugs enige tekenen van bandenwissels, op de voorkant van de lug linksonder zit een kleine beschadiging. Er zit geen zichtbare patina op de dial. Alles is zichtbaar op de foto’s.

De scherpe prijs voor al dit moois is: €750

Ik hoop oprecht dat dit prachtige exemplaar een nieuwe eigenaar binnen HF vindt, dus voor nu bied ik hem enkel hier aan.

7 likes

Dit pracht exemplaar is binnen HF gelukkig in goede handen terecht gekomen. Koper en HF bedankt!

2 likes