Verkocht, Fortis B42 Flieger Chronograph

Had niet gedacht dat ik deze ooit te koop zou aanbieden maar tijden veranderen. En mijn collectie duidelijk ook. Deze Fortis heb ik zelf nieuw gekocht, bij een Nederlandse dealer, in 2003. Het was het eerste horloge waar ik ooit wat geld aan heb besteed, indertijd voor mij best veel zelfs met een toenmalige nieuwprijs van €1700.
Ik was helemaal weg van de stevige maat, in die tijd was 42mm nog heel ongewoon, en het gewicht van 209gr mag er ook best zijn. De zilverkleurige wijzerplaat in combinatie met de blauw gestaalde wijzers maakten het plaatje helemaal af. Ook vandaag vind ik dit nog een prachtige combinatie. De ETA Valjoux 7750 automaat is ook onverwoestbaar.

Nadat ik het horloge twee weken had ben ik er, niet gehinderd door enig verstand van zaken, afwisselend het zwembad en de sauna mee ingedoken, inclusief koud ijsbad, om een uur later te zien dat er condens op het glas zat!! Dat was flink schrikken en ik dezelfde week terug naar de dealer. Uit voorzorg werd toen de wijzerplaat gelijk vervangen en het hele horloge weer gecheckt (onder garantie). Daar is uiteraard geen spoor meer van te merken, en het horloge loopt de laatste 15 jaar als een zonnetje, maar ik wil eerlijkheidshalve toch graag het hele verhaal delen.

Deze Fortis was het begin van mijn collectie en ik heb sindsdien nog een stuk of 5 Fortis horloges gekocht. Heb er nu nog 3 en die gaan straks allemaal in de verkoop, waarbij deze B42 als eerste.

Het horloge is in goede staat zoals je kan zien op de foto’s. De foto van de clasp doet het een beetje onrecht aan want hoewel er natuurlijk wat lichte krasjes op zitten ziet het er op de foto veel erger uit dan het is. Het horloge is uiteraard nooit gepolijst. Eerlijker dan dit komen ze niet.

De goedkoopste die ik elders zag was €1200 maar ik zet de mijne te koop voor €999. Omdat ik mijn collectie uitdun ben ik in principe niet geïnteresseerd in ruil.

Het overzichtje:

Merk: Fortis
Model: B42 Flieger Chronograph
Referentie: 635.10.12 M
Doos en papieren: origineel en inbegrepen
Maat: 42mm
Gewicht: 209gr (met band op maat van 17,5cm pols maar extra schakels zitten er bij)
Lugs: 20mm
Uurwerk: ETA Valjoux 7750
Complicaties: Dag, datum, chronograaf
Jaar: 2003
HF Prijs: €999

Hier komen de foto’s:

7 likes

Nog een upje met een actiefoto van de laatste keer dat ik het horloge gedragen heb (meer dan een jaar geleden). Je ziet hier goed de geblauwde wijzers in contrast met de zilveren wijzerplaat.

10 likes

Weekend up…

Iemand zin in het doen van een eerlijk bod?

1 like

En graag nog een keertje omhoog. Wel al een bod ontvangen maar helaas te mager…

En…verkocht binnen het forum. Dankjewel HF voor het platform en natuurlijk ook bedankt de nieuwe eigenaar die het straks zal ontvangen.

1 like