Vintage incoming

Pallas :roll_eyes: - was dat ook niet een Nederlands merkje?

Ja dat geloof ik wel Don, maar deze komt uit de Pforzheim keuken.
En dan zit er ook nog eens een Frans Lorsa P75 uurwerk in om de verwarring alvast wat op te stoken.
(de gegevens zijn van de verkoper, ik heb het horloge nog niet in handen. Als ie binnen is en ik vind meer interessante zaken die er over dit en de drie andere horloges te vermelden zijn ga ik er nog wel een NA postje aan wijden)

Over Pallas:

Er zijn nogal wat vermeldingen voor Pallas, zoals je ziet. Het NL merk staat daar overigens niet bij.
Als je op Mikrolisk bij ORMO kijkt wordt je alweer iets wijzer:


Het gaat bij mijn íncoming’ exemplaar denk ik om de tweede vermelding in het lijstje.

Zoals je aan de vele referenties in het eerste lijstje kunt zien was ‘Pallas Deutsche Uhrenkooperation’
een samenwerkingsverband van diverse fabrikanten, waar ook een paar iets bekendere namen bij staan, zoals Otto Epple, Söhnle, en Paul Raff, allen uit Pforzheim.
Zo is er bijvoorbeeld de Pallas PARA, die door Paul Raff op de markt werd gebracht.

Om het ingewikkeld te maken vermeld Mikrolisk ook nog een Zwitserse fabrikant die Pallas voert: Gebr. Dreyfus uit LaChaux-de-fonts.
Verder zie ik ook nog een Oostenrijker: Julius Bellak, uit Wenen, maar die Pallas vermelding is denk ik een zgn. ‘plakmerk’ evenals vermoedelijk het geval is bij het Nederlandse Pallas, waarvan ik wel het bestaan ken, maar op dit moment even geen referenties kan terugvinden.

Tenslotte zijn er dan ook nog de kostbare Pallas horloges van Cristiaan van der Klaauw.
Weliswaar ook Nederlands, maar vergeleken met de horloges waar we hier over praten van een geheel andere orde…


( [Pallas - Christiaan v.d. Klaauw - Verkochte horloges - Juwelier Burger](* https://www.juwelierburger.com/NL/verkochte-horloges/christiaan-v-d-klaauw/pallas-8367

5 likes

Mijn slava is binnen, geweldig.
Automaat begin80 er jaren, 32 jewels! Echt nog niet eerder gezien.
Het ding is hagelnieuw uit de orginele verpakking.

13 likes

Prachtige vangst :star_struck: :ok_hand:

1 like

Mocht je van een gokje houden :joy::rofl:
https://www.fromjapan.co.jp/en/auction/yahoo/input/t807385890/lgk-link_top_search

Leuke aanwinst :+1:
Niet door de quality control heengekomen wellicht? Lijken aardige kluwens stof aan de wijzers te zitten. Of is dat gezichtsbedrog?

1 like

Klopt er zit inderdaad stof op lijkt het.

1 like

Opgekocht in de 90 jaren door een duitser van een Russische horlogemaker die een hele partij verkocht.

1 like

Hi allemaal, ik ben geboren in 1966. Dus niks leuker dan horloges uit 1966. Al een tijd in het bezit van een mooie Omega Seamaster uit 1966 en onderweg een Seiko Sportsmatic uit dat mooie jaar.

11 likes

Incoming, mijn eerste Transatlantische aankoop. Gisteren de douanekosten afgetikt en waarschijnlijk begin volgende week binnen.

11 likes

Zoeken heb ik vandaag om mijn pols… Alleen dan een jaartje ouder…

4 likes

Is onderweg, net een dagje jonger dan ik. :slight_smile:


Nu nog op zoek naar de bijhorende metalen band.

11 likes

Even antwoorden op mezelf: ze zijn binnen! Valt niet tegen, zal er binnekort nog wel wat over schrijven in een NA verhaaltje.

8 likes

Buran Mig 29 uit 1990.

5 likes

Voor de verandering van alle mechanische horloges komt er een Seiko Grand Quartz 9942-7000 naar me toe. Eigenlijk is het alleen maar de kast met bracelet, want het uurwerk heb hier al liggen (en werkend). Dat zat bij een lot, dat ik me een tijdje geleden gekocht had. Maar de kast was niet compleet en bovendien niet in goede staat, en ik kon me op Buyee een defect horloge kopen, waarvan de kast nog wel goed was… Dus van 2 maken we 1 goede. De reden, waarom ik deze ook wil herstellen is simpel, er zijn niet zo veel van de 9942-serie (alleen date). Van de 9943 is het veel gemakkelijker om er 1 te vinden.
Dit gaat hem dan worden, maar straks dan met betere kast en bracelet.


De wijzerplaat vind ik best mooi, vooral omdat die lijkt te veranderen onder lichtinval onder een andere hoek.

6 likes

Er komt deze Lord Marvel 5740-8000 naar me toe, en dat is er eentje, waar ik zeer blij mee ben. Ik had mijn andere Marvels verkocht, omdat ik er een wilde hebben van de eerste serie (1966-1967), te herkennen aan de andere wijzerplaat en het zeepaardje op de deksel.


Dus straks toch weer een 36k high beat in de collectie, maar dan nog met de echte 60’s look.

7 likes

Je kunt vaak goedkope donor horloges vinden met hetzelfde werkende 370 of 330 Seiko uurwerk.
Stellaris of leGant bijvoorbeeld.


2 likes

Eigenlijk net binnen uit Belarus :face_with_hand_over_mouth:, mijn “nieuw” espresso Brew tijd meetinstrument met tussen tijden :laughing:

5 likes

Een two-tone duiker voor mijn vriendin!

Ben benieuwd hoe de band is, de rest ziet er ok uit. Gepolijst, maar ok.

5 likes

Weer 2 vintage Seiko’s gescoord…


Ik merk, dat ik liever de stalen varianten heb…

11 likes