Vintage Oris?

Ik heb dit horloge gevonden op een markt, maar weet er verder niks van. Loopt als een zonnetje en ziet er nog super uit. Werd me verteld dat hij uit 1940 kwam… Iemand verstand van deze periode horloges??

Alle info is zeer welkom

Bedankt!!

2 likes

Geen idee, maar mooie vondst. Wellicht verplaatsen naar het vintage deel??

1 like

Waren de horloges al waterdicht rond 1940?

1 like

Dankje, goed idee!

1 like

Goed punt… Geen flauw idee

Deze die op marktplaats staat? In plaats van “op een markt” bedoel je “marktplaats”?

Oris military horloge uit 1940

http://link.marktplaats.nl/m1281721743

3 likes

Ene Mick biedt hem aan.

*klikt op profiel

He TS heet Mick…

1 like

Nee ik heb hem van een markt vandaan en verkoop hem nu op marktplaats :joy:

Maar je zegt er niets van af te weten, maar noemt wel dat hij gedragen is door een militair? :no_mouth::face_with_raised_eyebrow:

Misschien is hij dat zelf van beroep :stuck_out_tongue:.

3 likes

O ja dat kan ook. En model en muzikant. :upside_down_face:

1 like

Met dat laatste valt het ook tegen om de kost te verdienen weet ik uit ervaring, voor dat eerste ben ik niet knap genoeg…
OT: wel een leuk horloge trouwens! Ben benieuwd naar betere foto’s.

1 like

Haha dat klopt muzikanten leven van kruimels :wink: ik zal wat meer foto’s plaatsten! :grin:

1 like

Even openmaken en kijken hoe t er van binnen uit ziet, ik denk dat kenners je dan wat meer kunnen zeggen.

Na even kort op Google kwam ik dit tegen op Ebay, welliswaar een defect model, maar lijkt hetzelfde:

1 like

Oris had in die tijd eigen calibers met penanker. Niet bijzonder, maar liepen wel goed.

1 like

Ja!

2 likes

Lijkt er inderdaad erg veel op… Zal hem morgen openmaken en foto’s posten!

Nee!
:slight_smile:

Ja, er werden al vanaf 1851 (!) wel eens inspanningen gedaan om water en stof buiten te houden, maar nee dat was totdat duikhorloges populair werden vaak niet erg effectief.
http://www.vintagewatchstraps.com/waterproof.php

Het is raadzaam voorzichtig te zijn met vintage horloges en water. Zelfs met vintage horloges waarbij wat extra inspanningen geleverd zijn dan bij mainstream horloges (bv Omega Seamaster uit de jaren zestig) zou ik voorzichtig zijn.
Je uitspraak juist tegen een (vrij) nieuw lid verbaast me dan ook een beetje @Captaingingerbeardd :astonished:

Nog sterker, zelfs een vintage duiker zou ik eerst een waterdichtheidstest laten ondergaan alvorens hem nat te maken.

4 likes

1926, Rolex? (Introductie oyster)

It is one thing to claim a watch is waterproof. It is quite another to prove it. In 1927 a Rolex Oyster crossed the English Channel, worn by a young English swimmer named Mercedes Gleitze. The swim lasted over 10 hours and the watch remained in perfect working order at the end of it.

Via de Rolex website.

1 like

‘Alle’ horloges is natuurlijk onjuist. Maar ze werden wel degelijk geproduceerd…

Seamaster was volgens mij in eerste instantie ook niet waterdicht. Dus sowieso voorzichtig mee zijn :joy: