Vintage Oris?

Natuurlijk, de Oyster case was een stap in de goede richting. Maar de vraagstelling ging over “de horloges in 1940” in een draad over een Oris uit 1940 met “waterproof” op de dial. Daar “ja!” op antwoorden zonder toelichting vind ik niet zo’n goed antwoord.
Ook van een Oyster uit 1926, 92 jaar oud, zou ik niet te veel verwachten. In ieder geval niets alvorens nieuwe pakkingen te plaatsen. Ook dan kan een waterdichtheidstest wel eens een teleurstellend uitpakken.
Ik geloof zeker dat je kennis hierover prima in orde is, je antwoord in 2 letters aan een novice vond ik echter minimaal kort door de bocht :slight_smile:

2 likes

Ach ja. Ik had het antwoord wat kunnen uitbreiden. De vraag had ook specifieker gesteld kunnen worden. Ze werden gebouwd. Hadden alle merken dit? Nee. Beiden zitten er even goed als even fout bij.

Natuurlijk kun je niet verwachten dat een horloge van 70 of, in het geval van Rolex, 90 jaar oud nog waterdicht is. Maar ervan uitgaan is ook nogal kort door de bocht. Alsof je van een auto van tig jaar oud kunt verwachten dat ie nog net zoveel pk levert als vroeger. Ik ben zelfs van mening dat je een horloge van 5 jaar oud (zonder service!) niet meer kan vertrouwen wat betreft waterdichtheid. Om het nog leuker te maken: volgens mij heeft Breitling 5 jaar garantie op hun manufacture movements, maar dat is onder voorwaarde dat de klanten elk jaar hun horloge waterdicht laten testen.

3 likes