Vintage Seiko SQ Quartz

Onlangs gevonden in een kastje van het ouderlijk huis… deze Seiko Quartz SQ! Het is natuurlijk altijd leuk om iets over oude horloges te weten te komen, dus ik hoop dat de vintage Seiko kenners op dit forum mij iets meer kunnen vertellen erover :slightly_smiling_face:

De cijfers op de achterkant zijn: 5H23 6090 - 640255.

Google helpt me niet veel verder dan dat het jaartal op een 6 eindigt. Iedere info is welkom :grin:

2 likes

@koekoek kom er maar in… :sunglasses:

5H23 = uurwerkcode.
6090 = kastcode (kan verschillende kasten betekenen bij verschillende uurwerkcodes).
640255 = serienummer, eerste teken is het jaartal, tweede teken de maand. 4 is april, O, N en D zijn oktober, november en december.

Je had vast zelf ook watchsleuth al wel ontdekt. :slight_smile: Maar die rubriceren toch vooral de nieuwe modellen en de echt populaire oudere modellen. Jouw horloge schat ik in op eind jaren '80, begin jaren '90. Het is een typisch kwartsuurwerk van die tijd, niet heel bijzonder. Maar ook zeker geen rommel, mijn vader draagt er al dertig jaar eentje dag in dag uit, geen centje pijn, om de paar jaar een nieuw batterijtje van type 371 en dat is het. :+1: Geestig ontwerp heeft jouw vondst, met die vrijzinnige plaatsing van dag en datum.

Opmerkelijk is dat er 6090 op je achterdeksel staat en 6060 op je wijzerplaat. :thinking: Daarom durf ik er niet gelijk 1986/1996 als jaartallen aan te hangen, aangezien ik vermoed dat er wellicht eens een juwelier per ongeluk het achterdeksel heeft verwisseld. :sweat_smile:

3 likes

Op de wijzerplaat staat volgens mij het oudere SQ logo met de hoekige letters, vanaf begin jaren '90 zijn ze overgestapt op “SQ” in cursief schrift. Het lijkt me dus dat dit horloge eerder van 1986 dan 1996 zal zijn, mochten de nummers op het achterdeksel kloppen.

2 likes

Dank voor de antwoorden :slight_smile: Ook interessant dat de dag aanduiding in het Duits is… nog niet eerder gezien bij mijn Seiko’s.

Ik ga er binnenkort maar eens een batterijtje in plaatsen, best leuk om af en toe zo’n oude quartz te dragen (mooi formaatje ook met 33mm :smirk:)

1 like

Dat is niet ongebruikelijk bij Seiko. 6090 is in dit geval het nummer van de kast en 6060 dat van de wijzerplaat. Dat hoeft niet aan elkaar gelijk te zijn, een model kast kan bv. met verschillende wijzerplaten geleverd zijn.

Deze lijkt me gezien het SQ logo zoals @CADirk ook aangeeft uit 1986.

2 likes

Hoeft helemaal niet, zo te zien is alles al gezegd :grin::wink:

2 likes

Cool, bedankt voor de verbetering! Ik dacht dat er één code was voor de combinatie van wijzerplaat en kast, en dat een andere wijzerplaat dan ook een andere code voor de kast opleverde. Maar dit is inderdaad wel handiger in de fabriek, en het verklaart ook een eerdere situatie waarin ik niet zo goed begreep waarom die codes verschilden. :sweat_smile:

Ook een toffe wetenswaardigheid. :sunglasses:

1 like

Op Wachuseek was er een tijdje terug ook iemand die juist vanwege die uitwisselbaarheid en standardisatie van onderdelen over de hele productenlijn van Seiko heel erg te spreken was. Want juist daarom is het modden van de horloges relatief makkelijk en goedkoop te doen.

@Daiderik - hou er rekening mee dat bij het vervangen van de batterij en een druktest (30-50m/3-5 bar verwacht ik bij dit model) er al snel bedragen in zitten die oplopen tot een euro of 15 tot 20. Uiteraard onder voorbehoud dat alle keringen nog in redelijke staat zijn.
Veel plezier ermee en dat je er nog jaren mee mag doen.

@W.E : komt omdat ik er een heb uit 1991 met het “nieuwe” SQ100 logo. (Gekregen in 1992):

2 likes

Of je doet het zelf en je houdt het horloge verder uit de buurt van water. Dat gaat me met mijn kwartshorloges prima af. Maar goed, idealiter doe je het inderdaad netjes (of laat je het netjes doen) met nieuwe pakkingen en een druktest.

Ha, sjiek ding. :sunglasses: Tof met die gradenboog erin. Maar kan ik ervan uitgaan dat de mijne dan van voor 1991 zijn? Of was het een meer geleidelijke overgang?

1 like