Voor diegene met

… (een) quartz horloge(s): wat vinden jullie ervan dat een quartz horloge bij bepaalde tijden (seconde wijzer op de “10”) de wijzer niet exact op het streepje staat? Sprak vandaag een vriend van mij en mijn broer, die zich steeds meer in horloges verdiept en ook op dit forum kijkt, die zich er enorm aan ergerde… Dus mijn vraag nogmaals: wat vinden jullie hiervan?

Groet,

Geert T.

Je moet er wel voor zorgen datje precies recht op de wijzerplaat kijkt. Doordat er een redelijke kans is dat je het horloge dicht bij je ogen houdt om een en ander goed te kunnen zien, moet je ook rekening houden met het gegeven dat je ogen een aantal centimeters uit elkaar zitten. De ogen kijken dus uit een andere hoek naar de wijzerplaat.
Dat kan net het verschil maken !

Mijn SMP quartz heeft er iig geen last van wanneer ik met bovenstaande rekening hou.

Xander is me voor op deze vroege morgen. Voor het oog is het altijd anders

Er wordt geprobeert de sec.wijzer altijd te laten verspringen op de indexen.
Maar is altijd niet zo simpel.
Zoals Xander zegt, het oog speelt ook een rol.
Maar de kwaliteit van het movement is ook belangrijk. Er zijn stappenmotors waarvan de impulsen, het verspringen van rotor in stator ook niet altijd juist is en de speling tussen de tanden van de raderen.
Hoe beter de kwaliteit van het movement, hoe juister de aanduiding kan gebeuren. Ook de kwaliteit en de centrage van het opdrukken van de wijzerplaat moet goed zijn.
Men kan op 12u de secondenwijzer juist zetten en 15 sec later staat hij al tussen de streepjes om een beetje verder terug juist de komen, is dikwijls een probleem.

Ik heb een Seiko die hetzelfde probleem had. Omdat het een nogal strak en minimalistisch ontwerp is, viel het secondewijzerprobleem hier extra op. Uiteindelijk werd het me te irritant en heb ik (met moeite) een juwelier overtuigd die hem naar Seiko stuurde om er wat aan te doen. Niet 100% perfect maar nu wel acceptabel kwam mijn horloge weer terug.

Mooi discussie Geert gisteren te lang in de Gouwe gezeten. Maar ik moet toegeven erg irritant die seconde wijzer die niet netjes op de streepjes staan, maar na een aantal biertjes lopen ze wel tussen de (streepjes denk ik)
groeten Martijn en doe de groeten aan jou vrienden

Ja en nog veel erger vind ik het als de opgelegde cijfers op de plaat niet helemaal goed staan. Ik heb al een paar keer een Jaeger Master Control gezien in horlogetijdschriften waarbij de “2” van de “12” lager dan de “1” erop geplakt was, dat is helemaal erg, zo moeilijk is dat toch niet ?
Bij sommige juweliers heb ik wel eens krasjes op de nieuwe horloges gezien: een keer zelfs een Cartier Pasha in geelgoud ( rond de 20.000 volgens mij), hadden ze tijdens het plaatsen in de vitrine neergelegd en later misschien even verschoven, zat gelijk onder de krassen ! Dat is het mooie van die verlichting in de vitrines, je ziet alle krasjes! Sommige mensen denken daar niet over na en behandelen een horloge soms ongelukkig waardoor er schade ontstaat…
Idd, dat van die sec wijzers is ook waardeloos, maar sommigen zien het nieteens…

groet,

En als de klant de horloges aan het passen is in de winkel en de verkoper zegt van op te passen voor krassen dat de horloges niet tegen mekaar aanschuren, wordt de verkoper dikwijls aanzien als een lastige verkoper, een moeilijke mens enz, is spijtig genoeg de andere kant van de medaille.
Ik heb hier al veel kritiek gehoord op winkeliers en verkopers, maar er kunnen boekdelen geschreven worden van moeilijke klanten.

Het 1 sluit het andere niet uit freddy. En ik begrijp ook niet dat mensen niet even de moeite nemen om hun eigen horloge even af te doen. Zo heb ik een gruwelijke hekel aan vrouwen met een diamantje in hun ring. Heeft mij al twee saffier glazen gekost en als ik een krasje op mijn glas heb draag ik het horloge dus niet meer totdat er een ander glas opzit.

Mvg Dennis.

over vitrines , kijkt ook mooi als ze vlink onder het stof liggen , komt in iedergeval wel lekker over , ik moet me dan ook altijd inhouden om er niks van te zeggen.

thx voor de tip , das een goede reden om haar geen diamanten te geven , ik laat het haar straks meteen lezen,
gelukkig is ze al op de parel toer.

Ja , dat van die klanten geloof ik graag, alleen indien zowel verkoper als klant gelijk gestemd zijn, is er niets aan de hand. In de twee andere gevallen is er één ontevreden.
Die voorbeelden kwamen zo even in me op, n.a.v. die sec. wijzer, voor de één muggezifterij, voor de ander een probleem(pje) .
Als liefhebber van horloges is het altijd pijnlijk te zien als zo’n mooi stukje handwerk al vóór de koop "beschadigd " is.
Beide situaties zijn onaangenaam : de verkoper mag zijn producten beschermen en hoeft natuurlijk niet voor lastig aangezien te worden.
Anderzijs heeft de koper heeft recht op een puntgaaf exemplaar (denk nog even aan die Pasha) , en mag omgekeerd niet voor zeiker aangezien worden.

Nogmaals: sommigen kijken niet zo nauwkeurig , dan is het in de praktijk niet zo’n probleem.

"dat de horloges niet tegen elkaar schuren " , wat, komt dat voor dan, dat klanten niet eens even hun eigen horloge afdoen ? Ik betracht zelf altijd de grootste voorzichtigheid bij het hanteren ervan, of het een Swatch is of wat duurders, maakt uit…

Ik bedoelde maar dat in vergelijking met die sec. wijzer dit wat erger is…

groet,

maakt níet uit bedoelde ik,natuurlijk