VOOR/NA: Rolex Datejust 1600 met waterschade

Goedemiddag,

het laatste verslagje is alweer even geleden, en dit weekend heb ik een project afgerond wat wel weer een verslag waard is.

Het horloge betreft een Rolex Datejust, ref. 1600. Een prachtig klassiek en stijlvol horloge wat bij alle gelegenheden gedragen kan worden. Binnenin tikt het Rolex caliber 1570, een werkpaard eerste klas en technisch zeer mooi gebouwd. Het horloge in kwestie heeft in het verleden waterschade opgelopen en liep niet meer, en de kast had ook behoorlijk wat te verduren gekregen. De eigenaar heeft het voor een mooie prijs kunnen kopen vanwege de onzekerheid over de omvang van de schade en heeft mij benaderd het horloge te herstellen.

Op het eerste gezicht zijn er aardig wat problemen met het horloge. De wijzers zitten vol roest, en aangezien de wijzers zelf niet van staal gemaakt zijn kan deze roest dus alleen afkomstig zijn van de assen waar de wijzers bevestigd zijn. Daarnaast heeft het uurwerk op de nodige corrosie en verroeste schroeven.

Ook de zijkant van de kast heeft aardig wat deuken opgelopen…

De band heeft ook de nodige krassen en de sluiting heeft een forse deuk. Er zit echter weinig rek op de band wat het absoluut de moeite waard maakt de band te herstellen!

Er zijn meerdere schroeven van de platine welke verroest zijn. Gelukkig konden de schroeven nog wel verwijderd worden zonder dat de kop afbreekt en de schroefdraad achterblijft.

De as van de automaat-rotor had ook roestschade, maar deze moest door slijtage sowieso vervangen worden.

Een van de kastschroeven wat ook aardig verroest. Rolex gebruikt overigens bijzondere schroeven, welke omhoog gedraaid worden en zo het uurwerk in de kast vastdrukken, een simpele en zeer doeltreffende techniek!

De wijzers hadden een laagje roest, echter konden deze schoongemaakt worden. (Wit)goud is een inert materiaal en zal niet verroesten, waardoor de roest verwijderd kan worden. Op de wijzerplaat zijn ook wat oranje druppels roest zichtbaar, deze zijn ook heel voorzichtig verwijderd.

Naast roest was de olie gekristalliseerd/ingedroogd, zoals hier door de microscoop goed te zien is. Op de foto is de lagersteen te zien van het tandwiel wat de veer opwind vanuit de automatische opwinding.

De as waarop de secondewijzer bevestigd wordt zat vastgeroest, en blokkeerde daarmee het hele uurwerk.

Na het demonteren van het uurwerk, kwam ik op het volgende boodschappenlijstje:
-nieuw plexiglas
-nieuwe pakkingen
-nieuw rotor as
-nieuwe schroeven voor platine (3 stuks)
-nieuw kastschroef
-nieuw centrumrad
-nieuwe minuutpijp
-nieuw secondewijzer as
-nieuwe bus voor datumrad
-nieuwe schroef voor datumrad

Nou zou dit bij een ETA uurwerk maximaal 50-100 euro gekost hebben, en de onderdelen worden binnen een paar dagen geleverd zijn vanuit een van de Nederlandse groothandels. Bij Rolex moet je echter eerst twee ribben en een nier verkopen, om vervolgens de onderdelen via internet uit alle hoeken van de wereld te laten komen. Afijn, een ruime maand later zijn alle onderdelen binnen en kan ik verder met het projectje.

Als eerste vervangen ik de as van de rotor. Dit gebeurt met een ponzenset (tribniet) en een speciale pons voor het vastklinken van de nieuwe as. Als eerste wordt de oude as verwijderd…

Vervolgens wordt de nieuwe as op zijn plek gedrukt…

Tot slot wordt er een speciale pons met kartels gebruik om een kraagje naar buiten te slaan, zodat de as muurvast in de rotor komt te zitten.

Een paar stevige tikken en hij zit vast!

Hierna gaan alle onderdelen door de schoonmaakmachine en is het uurwerk gereed voor montage.

De veer krijgt wat slipvet op de wand van de veerton en een paar streepjes olie op de windingen van de veer.

En als snel zit de basis van het uurwerk weer in elkaar en begint het horloge na jaren weer te lopen…

Deze foto van de balans is door de microscoop gemaakt…

Op deze foto is verder ingezoomd op de schokbescherming van de balans. In het midden van de robijn is een stipje zichtbaar, dit stipje is de balans-as. Om dit stipje hen ligt een cirkeltje, dit is de olie waarin de balans-as draait.

Ook het ankerrad is voorzien van een deksteen, ook hier is een druppeltje olie zichtbaar.

Enige tijd later is het uurwerk compleet gemonteerd, en nadat de wijzers en wijzerplaat terug zijn geplaatst is het geheel weer in de kast gemonteerd.

In de tussentijd zijn de kast en band opnieuw opgemaakt. Hier zijn de nodige uren in gaan zitten, maar omdat je er vrij vuile handen van krijgt heb ik hier geen foto’s van. De zijkanten van de kast zijn geschuurd en gepolijst, en bovenzijde van de lugs zijn opnieuw gematteerd met een schuurblokje. De band is ook opnieuw opgemaakt en de deuk uit de sluiting is eruit gehamerd.

Als met al zijn er de nodige uurtjes en onderdelen in dit projectje gaat zitten, maar het resultaat mag er zeker wezen.

Bedankt voor het lezen, ik hoop dat jullie het leuk vonden.
Mochten jullie nog vragen of opmerkingen hebben dan hoor ik dat graag! :grinning:

Met vriendelijke groet,
Koen

456 likes

Indrukwekkend resultaat! Prachtig geworden.

1 like

Potdikkie dit is wel vakmanschap zeg, erg knap.

Dank voor het delen!

4 likes

mooi werk.

1 like

Gaaf man! Mooi werk :ok_hand:t2:

2 likes

Diepe buiging, erg gaaf om te volgenđź‘Ś

2 likes

Dikke :+1:t2:. Wat een vakmanschap.

2 likes

Strak werk Koen, welk done!

1 like

mooi gedaan en respect hoor!

1 like

Hulde voor het werk én de foto’s daarvan, klasse :+1:

1 like

Prachtig , weer als nieuw!

1 like

Prachtig verslag en wat een kunstenaar ben je.
Dikke pluim :+1:

1 like

Prachtig resultaat zeg! En erg leuk om de uitleg met mooie foto’s te lezen… :slight_smile:

1 like

Impressive. Prachtig uurwerk!

1 like

Prachtig stuk vakwerk!

1 like

Puik werk!

Mooi resultaat!

1 like

Wauw, wauw, wauw!! Wat gaaf!
Respect hoor! :ok_hand:t2:

1 like

Dank voor je verslag. Heerlijk om te lezen. Puik werk! :+1: