Vostok komandirskie 2414 opwind probleem

Ik heb een vraag over de vostok komandirskie met een 2414 mechaniek,
Ik had het mechanisme eruit gehaald maar met terugzetten wist ik niet dat het nippeltje ook weer ingedrukt moest worden om de stam erin te zetten, nu is m’n probleem dat hij niet meer opwind ook de datum kan niet meer versteld worden.
Ik heb hem nu al een paar keer uitelkaar gehaald en zie dat er een palletje er overheen schiet, bij de stam datgene wat het tandwiel moet aandrijven wat doet opwinden en de dag aanduiding (sorry ik weet de benamingen allemaal niet zo)
Mijn vraag is is de stam nu verneukt of iets anders door het niet goed terug zetten ervan
Mvg Richard

Dat verende palletje moet in de gleuf in het tandwiel er onder vallen. “Kasteel rad” heet dat ding dacht ik.
Alles zit nu een beetje los, ik zou alles monteren met de opwind as er in, checken op werking, as er uit en dan uurwerk weer in de kast.

4 likes

Leeswerk met veel plaatjes.
https://forums.watchuseek.com/f54/vostok-caliber-2414-service-notes-very-long-many-pics-226237.html

2 likes

Poeh, ik ben nog niet verder gekomen dan het datewheel eraf halen. Dit is weer een stapje verder.
Weet niet of dit het juiste filmpje is, anders moet je zelf even tussen zijn video’s zoeken, maar de beste man haalt die complete uurwerken uit elkaar. Heel gedtaileerd.

2 likes

De bascule moet in de uitsparing van het renurerad (kasteelrad) vallen.
Zoals het nu ligt, zal er bij het uittrekken van de stift, niets gebeuren. Zodra de bascule in de uitsparing ligt en je trekt de kroon uit zal het renurerad tegen het kleine tandwiel links ervan worden aangedrukt. Dan kun je de wijzers bewegen.
Wel eerst even het dekplaatje erop schroeven, anders moet je op zoek naar het veertje.

7 likes

Thnx voor de reacties, maar mijn probleem blijft zich voordoen na het in elkaar zetten ervan. Daarom vraag ik me af of er iets met de bascule en/of renurerad mis is want hij lijkt er overheen te schieten, bij het uittrekken van de stift waardoor hij in geen van de vertanding grijpt zowel voor op te winden en datum. Of is het het dekplaatje? Daar zit ook een veer-achtig ding op wat de bascule op z’n plaats gedrukt houd.
Ik had 'm in de vertanding gekregen voor op te winden maar na in elkaar zetten schoot hij weer eruit.

Dat veerachtig ding dient ervoor om de tirette (het kommavormig onderdeel) op zijn plaats te houden en druk uit te oefenen op de tirette. Aan de andere kant van de platine kun je de tirettestift indrukken om de stift er uit te kunnen trekken. Aan de onderzijde van de tirette zit een pal, gelijk aan de pal die je nu ziet op de tirette. Die pal valt in een uitsparing van de stift. Als je de stift uittrekt moet de tirette naar rechts getrokken worden. De pal, die je nu ziet, gaat dan naar links Deze pal valt in de tiretteveer, welke de mogelijkheid geeft om twee standen in te nemen (normale en uitgetrokken stand van de stift).

Controleer de tirette eens aan de onderkant op de pal. Wellicht is deze versleten of niet goed behandeld.

Dankjewel Inca,
Dan heb ik de komende dagen ff wat uit te pluizen, de handigheid van in/uit elkaar halen gaat me steeds beter af, dan gaat dit me ook wel weer lukken.
Thnx!

Je hebt volgens mij een tand afgebroken

Hoi Bart thnx! Dat zag ik ook al op de foto maar dat is toch niet hetgeen wat het “doorschieten” van de bascule veroorzaakt?
Mvg Richard

Als je hulp nodig hebt kom maar even langs, dit uurwerk heb ik al minstens 100 keer gedaan.
Alle onderdelen zijn voorradig.

7 likes

Thnx, ik probeer eerst voor mezelf 't euvel te vinden en als 't dan kan zou ik bij jou wel de onderdelen willen bestellen als dat mogelijk zou zijn, ik heb gezocht op internet maar daar vind ik zo snel niet iets. Maar eerst ff wat klungelen :slight_smile:
Mvg Richard

Daar leer je wel van.
Als ik het voor je oplos en het persoonlijk uitleg zijn we er in een kwartiertje uit en heb je ook veel geleerd.
Maar het gaat je natuurlijk om de sport, snap ik ook wel.

Als je in de buurt woont zou 't geen probleem zijn ik woon in zuid Limburg , ik heb 't horloge zover als ik 't had in een uurtje in en uitelkaar dus dan geloof ik je wel dat het in een kwartiertje gepiept kan zijn.
Maar als ik de reacties lees kunnen het maar een paar dingen zijn (denk ik dan…LOL) die bascule die over dat kasteelrad schiet mogelijk door dat stukje afgebroken tandje, wat ik overigens denk dat het al uit het mechanisme is gevallen, of de tirette dat daar het palletje niet goed is.
Maar dat zie ik morgen, dan haal ik 'm weer uitelkaar om ff goed te bekijken wat ik kan uitsluiten.
Nogmaals thnx

Iedereen BEDANKT!!!
Ik heb 'm weer aan de praat gekregen, ik denk dat het gewoon niet goed genoeg terug in elkaar gezet had, want het tandje wat afgebroken leek te zijn was gewoon een foto foutje

en de tirette ik heb er een foto van gemaakt en lijkt ietwat afgesleten te zijn maar schijnbaar nog goed genoeg want hij doet t
Nu moet ik wachten tot ik nieuwe wijzers en wijzerplaat krijg !
Zo is hij nu maar zonder wijzers
Ik zal 'm met nieuwe wijzerplaat/wijzers ook weer plaatsen als ik die over een paar weken krijg
Mvg Richard

8 likes

Mooi zo! Goed opgelost zelf :clap:t3:
Wel apart een horloge zonder wijzers.

Het is een tijdloos model :slight_smile:

1 like

Nou de bascule blijft eroverheen schieten, als ik de wijzerplaat en dat deksel erafhaal kan ik ik de bascule wel goed terug op z’n plaats duwen en werkt hij weer tot ik 't mechanisme er weer uit z’n kast moet halen, en daar gaat iets mis denk ik. Want als de bascule goed gezet is kan ik de tijd en datum zetten daarna als ik 'm weer in de kast zet doet hij het ook nog maar als ik het mechanisme erweer uithaal grijpt de stam niet meer en schiet de bascule er overheen. Opzich geen probleem als ik hem in elkaar zet en zo laat maar ik moest nog de wijzers doen.
Maar nu heb ik ook nog een vostok amphibia 470 gekocht Uploaden…
Met een 2409 mechanisme daar ik in de 470 een 2414 mechanisme wil dus met datum heb ik de mechanismen verwisseld, en zit ik nu met nog een ander probleem: de stam! Die is te kort en heb bij meranom een nieuwe besteld en gekregen… Jup communicatie probleem en heb ik een stam gekregen voor de 2409 denk ik want hij pakt niet in de amfibia

de vuile is van de amfibia en de schone de nieuwe… En die mist een uitsparing lijkt me zo. Ik heb ff geen idee meer
Mvg Richard!
Ohwja hier de swap