Vragen over Rolex Explorer 1 (214270 MKII)

Beste leden,

Ik verveel me en dan ga je internetten, video’s kijken en speculeren. Na lang kijken naar een aantal video’s over de relatief nieuwe Explorer 1 ben ik toch wel erg geïnteresseerd geworden om dit model in de (misschien) de loop van dit jaar hopelijk aan mijn collectie te kunnen toevoegen.

Prachtig vind ik het contrast tussen de markeringen, teksten en arabische cijfers met de zwarte wijzerplaat. De geschiedenis van dit model interesseert mij meer dan bijvoorbeeld een Oyster Perpetual.
Het is een under-the-radar model en ik kan waarderen dat het zo simpel is, maar toch goed gebouwd uitziet.
De 114270 is een in mijn ogen iets mooiere 36mm, maar ik vind het langdurige gebruik van de oude sluiting niet te vergeven. Ook zijn de prijzen van de 114270 wel erg aan het oplopen voor oudere modellen (wel erg kort bij de nieuwprijs van de huidige). De 214270 MK I is uit proportie met de zilverkleurige arabische cijfers en te korte wijzers.

Graag zou ik van jullie vernemen wat jullie ervaring met dit model is en hoe hij voor list nog te verkrijgen is tegenwoordig. Ik had op het horlogeforum een post van midden vorig jaar gevonden waarbij hij nog bij Leon Martens lag in Maastricht. Ik woon zelf in Maastricht en dus zou het ook een mogelijkheid zijn om Duitse filialen te bezoeken (weet niet wat de ervaringen daarmee zijn). Bij Steiner zie ik de Explorer (2020) al staan voor over de 7.500 piek, maar dat lijkt me wel erg veel van het goede.
En voor het horloge: het is de bedoeling dat mij dit horloge nog heel lang bij gaat blijven, een eventuele wachtlijst van een paar maanden zou ik dus geen probleem vinden. Zou dit horloge daarvoor geschikt kunnen zijn?

Groeten uit de grote verveling,

Guy

2 likes

Mooi horloge! En inmiddels al weer te krijgen bij de AD. Even bellen en als het goed is vind je er snel 1.

Hoe dat tegen het einde van het jaar is weet ik niet :beers:

1 like

Bij s en c zeiden ze dat de wachttijd een half jaar is, bestel je m nu, kan je mooi gaan aftellen :slight_smile:
Volgens mij staat er nu ook wel eentje te koop in het blauwe gedeelte in goede staat

1 like

Dat zeggen ze maar meestal heb je hem binnen een paar weken.

1 like

Klopt, die heb ik gezien, maar voor dat kleine verschil in prijs heb ik er liever een die echt van mij is met de volledige ervaring…

1 like

Ik denk ook wel dat dit model veel sneller te verkrijgen is. Een half jaar lijkt me een goeie buffer te zijn, de meeste verhalen die je hier het voorbije jaar leest zijn toch eerder richting een paar weken.

Mijn ervaring met de Explorer is erg positief. Draagt enorm aangenaam door z’n relatief lage gewicht (mijn andere is een Planet Ocean), is redelijk onder de radar maar je weet zelf wel goed welke kwaliteit je om de pols hebt.

Als ik 1 minpunt moet aanhalen, dan is het wel dat het een zeer steriel model is. Sober, zwart-wit, er is eigenlijk niks spannends aan zo’n Explorer. Ik ga dat zeer aangenaam vinden wanneer ik wat ouder ben, maar nu mis ik kleur, een excentrieke vorm of eender wat dat niet zo strak is.

Ik heb lang getwijfeld of ik geen vergissing gemaakt heb door de Explorer te nemen in plaats van de Air King, maar uiteindelijk ben ik blij met deze omwille van het tijdloze karakter. De PO heeft een beetje kleur, en binnenkort komt hier geheid een topic waarin ik op zoek ga naar een Panerai :see_no_evil:

Een perfect horloge voor elke dag, meer heb je eigenlijk niet nodig.

1 like

Bedankt voor de uitgebreide reactie, ik weet dat het model was soberder is, maar misschien is dat juist ook wel weer wat me zo aantrekt. De huidige Datejust die ik draag, zie ik veel te vaak bij anderen en is soms ongewild een beetje te opzichtig. Hoe draagt de 39mm ten opzichte van de 36?
En wat betreft die Panerai, ik wou dat ik zo’n grote polsen had… Maar helaas gaat die mij nooit goed passen :thinking:

Ik heb er weinig last van dat iemand anders m ook om de pols heeft gehad :slight_smile: die van mij is toch echt van mij.

2 likes

Idem :see_no_evil:

De Radiomir 45mm met die wire lugs valt wel mee. Ik denk dat het gewoon een fase is waar ik even door moet: kopen, testen, en als het niet voor mij is gewoon terug verkopen.

Zou hetzelfde aanraden met betrekking tot de Explorer. Als die uiteindelijk niet bevalt, ben je die volgens mij ook snel kwijt.

1 like

Gewoon goed, simpel model, netjes afgewerkt.

3 likes

Helemaal gelijk in, maar dat is gewoon een gevoel dat ik erbij heb. Ik zou het hele traject eens willen ervaren… Ook bij het dragen van mijn huidige Datejust voel ik nog steeds geen grote klik, daarom wil ik dit proberen. Mensen denken bij Rolex vaak meteen aan de sub of de fluted bezel met jubilee, dit maakt het voor mij soms een beetje te ?voorspelbaar? Denk ik… is lastig uit te leggen.

Looking good! Zou hem echt eens in het echt moeten bekijken, wristshots van dichtbij is altijd zo moeilijk beoordelen…

1 like

Een half jaar en een paar weken is wel een mega verschil… proberen ze zichzelf zo erg in te dekken?

waarschijnlijk wel ja, tegen mij zeiden ze ook dat het wel een half jaar tot zelfs een jaar kon duren maar ik had hem binnen 6 weken.

1 like

Is er nog een verschil in levertijd tussen S en C of een organisatie die los opereert zoals Leon Martens denk je?

S&C is van Leon Martens geloof ik…
Verschil zal er niet echt zijn, het is dan meer een kwestie van geluk hebben.

Klopt. Wristshots vertekenen behoorlijk.
Horloges lijken een stuk groter vaak, terwijl de Explorer eigenlijk maar een ‘kleintje’ is met z’n 39 mm.

Maar zeker de moeite waard om hem eens in het echt te bekijken.
Voor mij in ieder geval één van de mooiste Rolexen en één van m’n mooiste horloges terwijl m’n voorkeur meestal uitgaat naar meer opvallende horloges.

Nou, ik had m ook wel bij de AD willen kopen, maar ik vond het het wachten niet waard. Blijkbaar was dat wachten dan maar kort geweest. Ben nog nooit over de drempel van een AD gestapt. Niet eens om even te kijken. Er houdt me altijd iets tegen. Ik had de vraag via de mail gesteld, wat de levertijd zou zijn. Heb het niet in de winkel gevraagd

Ik had ze gebeld toen ik mijn Explorer wou kopen. Elke AD in Antwerpen gaf een vlugge “hebben we niet, we kunnen uw naam opschrijven maar wie zal zeggen wanneer u aan de beurt bent?”, en dat zowel voor Explorer als Air King.

Even naar een AD in Brussel gebeld: “Natuurlijk hebben wij die, beide, en u kan ze gerust allebei komen kopen als u wilt. En als dat niet kan, hebben we binnen de maand wel een nieuwe voor u.”

Ben wel meteen in de auto gesprongen, maar het hangt dus ook echt van de AD af hier in België.

Binnengaan om dan nee te krijgen, daar heb ik hoegenaamd geen zin in.

2 likes

DOEN.

rondje AD’s bellen en je hebt hem deze week nog nieuw op naam tegen list en met wat geluk nog een leuk setje oorbellen oid voor de vrouw erbij als geschenk!!

3 likes