Waardevermeerdering Rolex. Hoeveel in afgelopen jaren?

Hallo,

Weet iemand, of is er grafiek, wat de waardevermeerdering van een Rolex horloge de laatste 10 jaren is geweest? Ik zit er al een tijdje over te denken om een mooie Rolex sub te kopen ipv m’n spaargeld op een spaarrekening te zetten.

De rente is momenteel bedroevend en van een mooi horloge kun je tenminste nog genieten. Ik zie, sinds ik met de horlogehobby begonnen ben, wel een flinke waardevermeerdering van bijna alle Rolex modellen (en ook van bijvoorbeeld de Omega Speedmaster) Uiteraard is dit natuurlijk geen garantie voor de toekomst.

Groet,

Jeffrey.

Er zal vast wel een dergelijke grafiek te vinden zijn.
Maar wanneer je kijkt naar het topic “Wie wat bewaart” kun je al een aardige inschatting maken van de waardevermeerdering van de afgelopen 17 jaar. In de folder wordt een prijs vermeld van $ 2850 voor een submariner.
Dit geeft natuurlijk geen garantie voor de toekomst :smile:

Ik zou een horloge niet kopen als investering. Of je moet echt zeldzame vintage rolex horloges gaan kopen en die jaren bewaren of relatief goedkoop kunnen kopen. Dan moet je er veel verstand van hebben.

Sowieso met een enkel horloge heeft het niet echt veel zin, dan ‘verdien’ je misschien een paar honderd euro in een aantal jaren. Het is mooi meegenomen, maar zet niet echt zoden aan de dijk.

Een sub koop je gewoon omdat je hem wil dragen, niet als belegging.

Wat jij erna zegt, is wel zo tegenstrijdig.

Ik denk juist dat het een goede investering is! De prijzen schieten echt omhoog, tweedehands betaal je ook steeds meer voor dat soort horloges.

Een paar honderd euro zou ik al mooi vinden. Dat krijg je in ieder geval niet aan rente (op zo’n bedrag)

Nee hoor.

Ik heb het over ‘een horloge’.

Daarna heb ik het duidelijk over zeldzame rolex horloges en meerdere horloges als investering.

De prijzen van Rolex zijn de laatste jaren behoorlijk gestegen. Geen slechte investering volgens mij, maar je moet natuurlijk geen Rolex servicebeurt van EUR 1000 om je oren hebben gekregen.

4 likes

Weet je wat het is.
Nobody knows

Maar rente op je spaarrekening levert ook weinig op.
Echter… Een spaardeposito voor 5 - 10 - 15 jaar vast al wat meer.

Maar hoe lang moet je wachten voordat je 5k Rolex 6k waard is? En je daarwerkelijk 6k krijgt.

En zet die tijd + ‘winst’ eens tegenover zekere spaardeposito’s plus de rente die je daarop krijgt.

Rijk wordt je er niet van. Dan zal de handel toch wat grotere vormen aan moeten nemen.

Daar zeg je wat… Een eventuele servicebeurt snoept natuurlijk weer een groot gedeelte van je winst op…

Rente op spaardeposito’s was vroeger wel aardig, nu niet meer. Uiteindelijk is het mooie dat je hoogstens een beperkte waardedaling hebt, maar wel heel veel plezier van je horloge. Hetzelfde geldt m.i. ook voor kunst. Desnoods verlies je wat, maar wat een genot kun je er van hebben.

Aardige link over Rolex prijzen in de VS.

http://www.ablogtowatch.com/rolex-prices-past-60-years-revealing-analysis/

effe voor de lol, de rentetarieven bij de ABN AMRO. Om te janken.

1 like

https://www.minus4plus6.com/PriceEvolution.htm

Alstublieft :+1:t2:

3 likes

Ik volg Rolex nu een paar jaar en het is gewoon heel duidelijk dat de prijzen van de meeste modellen een voortdurende stijgende lijn laten zien, zowel nieuw als tweedehands. Ieder jaar dacht ik weer dat het niet gekker kon, maar iedere keer zat ik er toch weer naast. Uit geld van een erfenis heb ik mijn collectie bekostigd en daar heb ik nog geen minuut spijt van. Over de jaren heen en met mijn financiële kennis in het achterhoofd, zou het bedrag uit de erfenis langzaam verdampt zijn, voor een groot deel aan de fiscus, terwijl ik er nu dagelijks plezier aan beleef en als toetje de waarde ook nog stijgt. Rolex is samen met Enicar de beste investering tot dusver gebleken.
Em ja, het is inderdaad zo dat je het er ook voor moet zien te krijgen bij verkoop, maar als je geen haast hebt dan lukt dat best.

2 likes

Het hier bovengenoemde klopt allemaal en is goed over nagedacht. Alleen als horloge liefhebber koop je met je hart en omdat je het horloge lekker wil dragen. Ik koop wat ik mooi vind en kijk uiteraard naar een eventuele doorverkoop maar nooit als investering.

Horloges gaan een deel uit maken van je leven en hebben een verhaal. Die doe je niet ineens weg als investering voor een paar knaken. thats Just my 0.02

3 likes

U heeft allemaal foto s van die nieuwe mega fabriek gezien waar de komende jaren miljoenen klokjes in elkaar worden geprutst?
Een kwestie van vraag en aanbod, en aanbod zal er veel zijn.
Just my 2 cents

Waar. Veel mensen hebben ook verantwoordelijkheden. Als je over een reserve vermogen wil beschikken voor je gezin, of voor onverwachte tegenslagen, is een mooi horloge een leuk alternatief voor sparen. Misschien iets verlies, maar toch wel een appeltje voor de dorst.

1 like

Klopt, maar vraag ook. Hoewel er van alle gangbare modellen tweedehands heel veel te koop staan, blijven de prijzen onverminderd stijgen.

Ik roep al tien jaar dat de Rolex bubble eens moet barsten, maar er is toch geen sprake van. Volgens mij gaan ze bij de grijze handelaren ook nog steeds als broodjes.

Klopt Marijn. Ik dacht ook dat het ooit toch wel een keer afgelopen zou zijn, ik was al lange tijd naar een GMT Master aan het kijken, maar iedere keer als ik aan de prijs begon te wennen, bleek dat het de prijs van vorig jaar was :joy:
Er viel (valt) gewoon niet tegenop te sparen.

Als investering zal een nieuwe Rolex vet tegenslaan.
2dehands is al wat waardevaster.

Enige horloges die als nieuw een goede investering opleveren (naast LEs) zijn Patek, Philippe Dufour etc…

F.P Journe is ook zo’n merk waar de eerste series nu duurder zijn dan de originele nieuwprijzen.