Waardevermeerdering Rolex. Hoeveel in afgelopen jaren?

Ja inderaad.

Journe, Dufour, Daniels, …

Dat zijn de enige merken waar de oudere modellen effectief over de nieuwprijs gaan binnen een jaar of 6

Dufour…kwijl…echt!

Voutilianen niet te vergeten ook :wink:

Eerlijk gezegd begrijp ik ook niet waarom die Rolexen zo in prijs stijgen. Natuurlijk is het een spel van vraag en aanbod en de jaarlijkse Rolex prijsverhoging, maar verder zou ik het niet weten.

Een aantal jaren geleden bij een juwelier bijna een gebruikte Sub gekocht voor 2000 Euro, maar mijn vrouw stond het niet toe :smile: (had ik maar alleen geweest) . Als ik geweten had wat de prijzen zouden doen…dan… Maar ooit heb ik mezelf beloofd horloges niet als belegging te zien, maar alleen als hobby. Op die manier is dat beter voor de nachtrust.

Een Rolex brengt na een tijdje meer op dan je geld op de bank. Heb een aantal jaren geleden een gebruikte Seadweller gekocht en deze na een tijdje dragen weer met hangen en wurgen kunnen verkopen voor €3250,00. En nu betaal je voor dezelfde klok gewoon meer dan 5K.
Je zult begrijpen dat ik nog steeds spijt heb van de verkoop.

mvg. Hans

Is het niet voornamelijk de prijsstijging die Rolex zelf jaarlijks doorvoerd die de tweedehands waarde bepalen?

Voor relatief nieuw wel. Voor mooie oude vintage ook wel een beetje, maar is de zeldzaamheid en de bijbehorende vraag volgens mij van meer belang. Daar begrijp ik de prijs ook van, omdat schaarste de belangrijkste rol speelt.

Het heeft denk ik ook te maken met de langzame verandering van de modellen .
De vraag naar de rankere oude modellen /kasten wordt groter…(patina wijzer platen ook natuurlijk)
Mijn voorkeur gaat ook uit naar de vintage subs ,ik vind ze mooier in balans en dan zo,n mooie plexi erop…I love it!

Bij de geboorte van onze zoon hebben wij een vaste spaarrekening geopend. De komende twintig jaar krijgt hij 2,55%. Maandelijks storten wij een klein bedrag. Opa en wijlen oma hebben ook al gestort. Ik geloof niet dat een Rolex daar tegenop kan denkende aan opslag, risico, onderhoud en uiteindelijk weten te verkopen.

Blijkbaar is de vraag ook onverminderd hoog en zijn er mensen bereid de prijzen te betalen. Zolang daar geen verandering in komt blijven de prijzen zich opwaarts bewegen.

Ik zie mijn Rolex niet als investering maar wel als tijdelijk wegzetten van spaargeld.
Daarmee bedoel ik dat de rente laag is en ik er vanuit ga dat mijn Rolex niet mínder waard zal worden. Met een kleine stijging levert het mogelijk zelfs meer op dan mijn spaarrekening (0,85%…). Belangrijkste is dat ik er nu wat leuks aan heb (horloge om de pols waar ik erg veel plezier aan beleef) en als het op de bank staat dan heb ik er niks leuks aan.

Verkopen van een Rolex gaat relatief gemakkelijk vanwege de hoge vraag. Enige risico’s die er aan zitten is dat de vraag instort (lijkt me een kleine kans), ik met het horloge langs een muur rasp of hem laat vallen (risico van het vak) of er een erg dure servicebeurt overheen moet. Veel risico’s en een laag verwacht rendement bij verkoop lijkt me niet direct een goede investering. Maar toch een stuk leuker dan op de rekening :slight_smile:

1 like

Dat is een heel goed percentage. Ik betwijfel of dat nu nog kan. Of een Rolex daar tegenop kan? Normaliter misschien als je het meteen in de kluis legt. Misschien. De inflatie is in de toekomst ook onbekend. Ik heb 40 jaar geleden een pandbrief van mijn Oma gehad, met 12% rente. De inflatie was toen 8% of zo. De toekomst is onvoorspelbaar.

Ik vind jouw manier overigens wel het meest verantwoord om te sparen voor de toekomst van je kind. Niet alleen qua veiligheid, maar ook opvoedkundig.

M.i. kun je dan net zo goed de gok wagen en een paar gekke Swatch horloges kopen, kosten in het begin bijna niks, maar na 10 jaar is er altijd wel een model dat volgens Squiggly zo zeldzaam is dat ze NOS 30 x meer kosten dan nu nieuw.

Gewoon zelf kunstmatig schaarste creeeren, zoals bij goud…

Een goedkoop merk helemaal opkopen een bepaalde lijn en er is schaarste…

Als je bekijkt hoeveel goud USA heeft liggen… Als ze ervan af willen is het opeens niets meer waard. Het schijnt dat ze met de huidige waarde hun complete staatsschuld dekkend hebben, maar exacte uitspraken doen ze er niet over :wink:

Check eens op r-l-x sales tabje ïnvestor

http://www.rlx-sales.com/en/investor/

:smile: Zoveel goud is er niet eens. De Amerikaanse staatsschuld is ongeveer 20 biljoen (20.000 miljard dus) dollar, en naar schatting is er in de totale geschiedenis ongeveer 150.000 ton goud gedolven. Tegen de huidige goudkoers (32.000 dollar per kilo) is dat ongeveer 5 biljoen dollar waard…

Ik zie het zelf niet zitten om het als investering te zien, maar als je een beetje oplet kan je de meeste Rolexen op z’n minst een tijd ‘gratis’ dragen. Van de meeste andere luxeproducten kan je dat niet zeggen.

Vorig jaar een SubC ND gekocht en verkocht hier voor ong E4500…moet nu ruim E5000 betalen voor exact hetzelfde klokje…
Tempo is niet bij te houden zo :confused:

Ik gebruik Rolex ook als spaarrekening. Vaak genoeg wat verkocht omdat er elders wat nodig was, in betere tijden koop je er gewoon weer 1 terug :grin:

1 like

Beste Jeffrey,

Zoals er al een aantal voor mij hebben gezegd:
“Een horloge als investering kopen is geen goed idee tenzij dit een jubileum-/speciale uitgave is.” (zoals de Grandmaster Chime van Patek Philippe)

Ooit een artikel gelezen daar staat iets in geschreven over investeringen.
http://www.chronocentric.com/watches/brands.shtml

Het klopt inderdaad dat Rolex zijn prijzen stelselmatig verhoogd. Dit heeft, naar mijn mening, niets met indexatie te maken maar met winstgroei en het verkoopargument dat een Rolex een goede investering zou zijn. Overigens is Rolex daar zeker niet een uitzondering in! Ik zie het ook bij andere merken.
In het NRC van 18 april stond er ook een mooi artikel over de horloge industrie. “Criminele Klokjes” was de naam van het artikel. Daar wordt ook in verteld dat Rolex ieder jaar zijn prijzen verhoogt.
En natuurlijk heeft dit ook invloed op de prijzen van 2e hands horloges. Hierdoor worden, mijns inziens, de prijzen kunstmatig hoog gehouden en juist omdat het kunstmatig is, denk ik niet dat dit eeuwig stand blijft houden. Of ik ooit ga meemaken dat de zeepbel ploft weet ik echter niet. Met voldoende geld en marketing kan je zoiets lang in stand houden.

Als je een 2e hands Rolex op de kop weet te tikken voor een redelijke prijs en genoeg adem hebt om deze minimaal 10 jaar in de kast te leggen dan ga je er misschien winst op maken. Als je in die 10 jaar tijd jezelf aanleert een Rolex te servicen vergroot je je kansen aanzienlijk.

Ik zou een huis kopen als investering, daar heb ik nog het meeste vertrouwen in. Als je al een huis hebt, koop je gewoon die Rolex of ander mooi horloge en ga je er iedere dag van genieten.

Zo, dat is mijn mening hierover. En zoals ik al heb kunnen lezen is deze niet uniek. Maar door de artikelen voegt mijn mening hopelijk iets toe aan deze topic. :smile:

Groet,
Arvid