Wat kom ik nu weer tegen...?!

Goedemorgen forum collega’s, een aantal maanden terug bezocht ik een rommelmarktje hier in de omgeving. Voor echt bijna niets nam ik geen idee wat het was een klokkie mee die mij door zijn ouderdom aanspraak.
Wat schets mijn verbazing na het schoonmaken blijkt het een oude vergulde Lincoln te zijn…!
Ik doe hem om en hij past mij als gegoten, bovendien loopt de automaat perfect…heel precies op tijd.

Type en jaartal mij (nog) onbekend daar ik nog niet weet hoe ik het uurwerk uit zijn binnenbehuizing krijg.
Graag hoor ik of iemand bekend is met deze oude Lincoln, ik zou er graag meer van weten.
Bij voorbaat dank.

18 likes

Krijg nou wat, een compressortje ook. Heel mooei vondst! Houd daar rekening mee met openmaken. Die gaan heel moeilijk dicht.

1 like

Leuke vondst, staat je goed :+1:
Er hoort nog wel een secondewijzer op, denk ik :slightly_smiling_face:

Als je zoekfunctie van HF gebruikt, kom je wel eea over het merk tegen:

:slight_smile:

1 like

Apart, ik heb nog nooit een vierkante compressor kast gezien.

3 likes

En ook moeilijk open als het goed is.

Zijn er ook o.a. van Tissot en Pontiac

5 likes

Ik ook niet.
Moet dan een ‘snap on’ deksel zijn. Lijkt een brevetnr op te staan, maar dat heeft volgens mij geen overeenkomsten met de gangbare compressor brevetnrs

Ts zou m toch eens open moeten laten zien?

Logisch, het is een vierkante kast!
en het is niet het patent nummer maar het nummer van de patentaanvraag.

Volg deze link en klik op Download en daar heb je het patent met alle tekeningen (die ik vanwege de nieuwe forumregels niet wil plaatsen).

https://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/originalDocument?FT=D&date=19670331&DB=EPODOC&locale=en_EP&CC=CH&NR=420999A&KC=A&ND=4#

1 like

Volgens mij wip je hem zó open, te zien op de tweede foto, zie je twee inkepingen. Staat me iets van bij dat het uurwerk compleet met achterdeksel en glas er uit komt.

Het binnenwerk krijg ik inderdaad eenvoudig uit de kast, maar hoe verwijder ik de kroon…? Ee zit geen sleufje onder

1 like

Zou een gedeelde opwind as kunnen zijn. Dan zou je de kroon er uit kunnen trekken. (“Split winding stem”)

1 like

Mijn Frans is dermate matig dat ik niet het hele stuk heb gelezen, maar leerzaam inderdaad :+1:

PS

Was me er niet van bewust dat ik dit beweerde ? Bedoel je hier 'DDE’ BR mee ?

Yep
Ik heb op die site eerst bij zoeken op aanvraag ( https://worldwide.espacenet.com/advancedSearch?locale=en_EP Application Number) het nummer zo ingetikt: CH1403163
CH voor Zwitserland en het jaar (63) direct er aan plakken.
En dan kom je na wat klikken op de page die ik boven gelinkt heb.

En dan zie je dat het patentnummer 420999 is en van 1966 is

2 likes