Wat maakt een uurwerk mooi?

Die kerkklok is denk ik het laatst geserviced in 1833 , ook grote calibers hebben af en toe onderhoud nodig :slight_smile:
Ik vind die ultra lage en kleine calibers best wel heeeel mooi , knap bedacht en gemaakt, maar ik ben de laatste tijd juist zelf wat grotere
horloges gaan kopen, zie Probus Scafusia onderwerp
en het voordeel voor mij is , dat ik daar zelf ook nog aan kan knutselen
en dat is weer de schuld van Paul K. die heeft me daar verleden jaar toe aangezet :slight_smile:
ik kan ook bijna niet anders met al die ouwe klokjes om me heen.

groet, André

andre Schreef:

Die kerkklok is denk ik het laatst geserviced in
1833 , ook grote calibers hebben af en toe
onderhoud nodig

dat zou best eens kunnen (en moeten, hij staat ook regelmatig stil)

Ik vind die ultra lage en kleine calibers best wel
heeeel mooi , knap bedacht en gemaakt, maar ik ben
de laatste tijd juist zelf wat grotere
horloges gaan kopen, zie Probus Scafusia onderwerp

Inderdaad erg mooi, zowel het horloge zelf als het uurwerk. Ik ben alleen bang dat het voor mijn pols toch echt te groot is.
p.s. het uurwerk liep nog toen je de foto’s maakte? De balans is niet zo scherp :wink: Kun je misschien ook iets vertellen over die “uitsteeksels” op de balans die ik meen te zien? Ik wil graag weten wat het nut hiervan is!

ik kan ook bijna niet anders met al die ouwe
klokjes om me heen.
je maakt me nieuwsgierig


Ik meen dat freddy dat net uitgelegd heeft , over de functie van die schroefjes die in een balans zitten :slight_smile:
hij kan dat veel beter , hij is hier de horlogemaker op 't forum.

ik heb die foto’s van de IWC niet gemaakt, zijn van de verkoper, en zo’n groter caliber kan best mooi zitten,
ligt hoofzakelijk aan de bandaanzetten, kort of lang,recht of naar binnen vallend, en aan de hoogte/dikte van de kast.
ik hoop volgende week woensdag een ““eigen foto”” van de IWC te kunnen plaatsen, en dan om mijn pols.

Ik koop liever vintage horloges dan 't nieuwere spul,
vooral Angelus heeft mijn belangstelling daarnaast Breitling, Favre Leuba en chrono’s uit de 20 en 30 tiger jaren
veel van 't spul is wel eens langs geweest op 't forum.

Groet, André

Eenvoudig:
hoe is de fixatie van de afstelling? waarschijnlijk gevoelig voor schokken.

“IWC Portugieser” (foto overgenomen van MarkV):
hoe wordt de balans hier afgesteld en gefixeerd?

Zwanehals afstelling (foto overgenomen van SteveG):
voordeel lijkt mij dat de afstelling goed is gefixeerd en niet snel zal verlopen (anders dan door temperatuur invloeden en slijtage.


Maar ook een Unitas 6497 komt soms met een Zwanehals (foto van PaulK):

“Zwanehals achtig” (foto overgenomen van SteveG):
minder goed gefixeerd, eenvoudiger af te stellen omdat de afstelling van bovenaf plaats vindt.

bij de iwc , zit het linker boutkopje op een excenter , hiermee kun je hem verstellen