🔒 Welke vintage draag je vandaag? Deel II

Vandaag deze maar weer eens

Fijne zondag

11 likes

Prachtig! Is dit een deluxe?

1 like

Na een lange zoektocht een horloge uit WW 2 kunnen vinden dat aan mijn eisen voldeed: niet te klein (35 mm), blued hands en case in redelijke staat.

17 likes

Tnx :smiley:. Volgens mij is het geen deluxe, hoewel deze volgens de horlogemaker wel een 18k wijzerplaat heeft.

Volgens mij maakt dat het een deluxe :smiley:

@BH_ kom er maar in met de expertise!

1 like

zondags horloge

10 likes

Vandaag deze service gegeven. Amplitude is over de 250 richting de 300, ETA 1080, ijzersterk!

11 likes

Mido met flink gepatineerde Radium plaat.

11 likes

Mooie aanwinst dans son jus :ok_hand:
idee welk movement er gebruikt is ?

1 like

Van radium weten we ondertussen alles :thinking: toffe horloge :yum:

1 like

Dankjewel! Het uurwerk is een AS 1130 aka “Wehrmachtswerk”. Veel gebruikt handgewonden uurwerk voor horloges uit die tijd.

2 likes

1964er Enicar.

12 likes

…fijne avond!

10 likes

Hangt van je definitie van een “De Luxe” af.

Verschillende merken brachten reguliere gouden modellen uit en een “De Luxe” variant met een gouden plaat.

Soms werden ze zo door de merken betiteld in advertenties en als collecties (o.a. Omega Constellation en Longines Conquest) en soms hadden ze het ook op de plaat staan (o.a. Zenith Defy en Captain, UG Polerouter en IWC).

Ook bestaan modellen die wél een massief gouden wijzerplaat hadden, maar niet als “De Luxe” werden aangeprezen. Strikt genomen behoort de Omega Constellation ref. 2792 met gouden wijzerplaat niet tot de De Luxe collectie, maar wordt toch zo aanvaard door verzamelaars.

De Omega Centenary daartegenover heeft een gouden wijzerplaat, maar is GEEN De Luxe, want er bestond geen andere versie én werd niet als “De Luxe” aangeprezen.

Mijn definitie is dat een De Luxe de luxere uitvoering is van een horloge met rijkelijk bewerkte wijzerplaat in massief goud. Als zodanig is de UG van @Pjotr1 in mijn ogen een De Luxe.

Mijn stapeltje deluuxjes. Linksboven is de eerste Connie Deluxe (ook eerste pie pan), rechts een Movado R8483, die met reguliere en gouden guilloche plaat kwam (dus deluxe volgens mijn definitie). Tenslotte de Longines en de UG, waarvan enkel de UG ook daadwerkelijk de naam De Luxe draagt.

27 likes

Bedankt👍 Heel informatief, weer wat geleerd

Ik had (nu bij een ander forumlid) een Eterna-Matic 3000 deluxe, waar het ook op de wijzerplaat stond. Met witgouden kast en witgouden wijzerplaat (ook in geelgoud te vinden)

1 like

Ja die herinner ik me nog. Even over gedacht om hem te kopen, maar had wat missende lume plots.

1 like

Goedemorgen! :coffee:

7 likes

Even een wat betere foto.

13 likes

Vandaag de 7a28. Ben benieuwd hoe lang ik de stalen band verdraag :grin:.

15 likes

Tnx Bart! Leerzaam, want voor mij was eigenlijk niet duidelijk hoe een deluxe te definieren :+1:.