šŸ”’ Welke vintage draag je vandaag? Deel II

NA! Heel mooi.

18 likes

Sinds Gistā€™ren in mijn bezitā€¦ een Verdal Type Tour de France, qua model identiek aan het horloge van mijn vader, waar alles mee begonā€¦ alleenā€¦ heeft dit exemplaar een verguld kastjeā€¦

12 likes

Wauw, uit welk jaar is deze?

1 like

Skin diver op een roggenleren bandje, overgenomen van @anon50762135EV.
De schubben matchen heerlijk met de groene lume.

12 likes

Inmiddels ga ik ervanuit dat de Meridien Automatic

uit de jaren 50 komt gezien ik in die periode vergelijkbare designs tegengekomen ben. Ik ging ervanuit dat het om een handmatig mechanisch uurwerk ging, echter bij het openmaken kwam er een automaat tevoorschijn die kennelijk ook handmatig opwindbaar is.

Dit verklaart meteen het geluid waarvan ik eerst dacht dat het uurwerk mogelijk los in de kast lag. Het uurwerk bevat helaas geen enkele tekst dus de zoektocht gaat door naar welk uurwerk het om gaat.
Wat ik wel vond was een voor mij compleet nieuw uitzient onderdeel.
Na wat googlen lijkt dit een ā€œpivoted detent escapementā€ te zijn.

Maar kan het mis hebben
En nu gaat de zoektocht verder naar welk uurwerk dit is. Leuke puzzelā€¦

11 likes

Spoiler alert:

Uurwerkje lijkt een Lorsa 237B:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Lorsa_237BCT_AUT

Leuke aanwinst trouwens, maar gezien de opdruk ā€œautomaticā€ zou ik binnenin ook geen handwinder verwachten. :wink:

3 likes

FEESTDAG !!

14 likes

handwinder? Het is toch een automaat gezien de rotor die erin zit???

Jij dacht gezien de tekst in je eerdere bijdrage toch dat het een hand winder was?

2 likes

Mijn zin is inderdaad een beetje dubbelzinnig, maar jij verwachtte zelf blijkbaar een handwinder:

Het bevreemdde mij een beetje dat je een handwinder verwacht bij een horloge met automatic op de wijzerplaat. :wink:

1 like

23 likes

Ohā€¦ hahahaā€¦ ja dat is inderdaad een goeie. Had ik wel gezien en vergeten kennelijkā€¦ Hoe ben je zo snel op dit uurwerk gekomen gezien het grote aantal uurwerken?

Met de site van Dr. Ranfft. Rechtsboven aan zijn pagina staat een knopje ā€œAdvancedā€:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk

image

Als je daarop klikt kom je in een zoekprogramma waarmee je op allerlei kenmerken uurwerken kunt zoeken in zijn database. Door hiermee wat te stoeien kom je op een beperkt aantal uurwerken dat je nog door hoeft te klikken. :sunglasses:

3 likes

Mijn dank is groot!!!

1 like

Even een correctie, het betreft de Lorsa 237BT(AUT), de 237BCT(AUT) heeft een datum weergave welke dit horloge niet heeft.

1 like

Ja gevalletje duhhhhh voor mezelf :roll_eyes:

mooi ding :sunglasses::+1:

Erg gaaf Pjotr!

1 like

Klopt helemaal. :+1:

1 like

Die mag ik voor mezelf niet meer gebruiken als excuus om een horloge te kopen. Toen dat nog wel mocht had ik er steeds te veel :slight_smile:

1 like