šŸ”’ Welke vintage draag je vandaag? Deel II

17 likes

Jump hour horloge,circa 1930.
Fijne

dag!

16 likes

Voor wielrenfanaten onder de horlogefreaks is een klassieke Verdal Tour de France natuurlijk een must sinds Ā“onsĀ“ succes dit jaar. Maar er is dus ook een vintage Vendome klokje voor de liefhebbers van bergetappes :hugs:


Wat draagsporen maar verder in hele nette staat :sunglasses::rofl:

14 likes

Hoi Martijn, een blijvertje de press-matic vind ik zo bijzonder. greets Mattin

2 likes

Deze met vƩƩl plezier 1950s

17 likes

Enige vintage in de collectie maar wel met een nieuw glaasje.

19 likes

Replica 377-5 strap binnen, past de Eterna uitstekend!

23 likes

Na heel wat onderzoek hangt er best een interessant verhaal vast aan dit stuk (wel even jullie Engelse leesbril opzetten, kga het nu even niet vertalen):

This Eterna started its life just like the others in 1945 with radium lumedots and hands, hence the slight whitish radium burn on the dial flaring up from the center point to between 1 and 2 - I guess it was stored away for a long time prior to/after initial use with the minutes hand in this position. It is one of the many 1960s Ministery of Defence (MoD) relumes to the known ā€˜green luminous paintā€™ (=tritium), after the ministery had noticed that storing a large amount of these radium pieces was creating an unacceptable radiation hazard. One piece will create reasonable radiation, but guess what happens when you put thousands of these together. At some stage, it was sold to the public by auction. I bought this piece directly from the son of one of those buyers (a British gent). No response from the dial/hands when tested with the geigercounter, and correct (short) tritium flaring under uv light, so the story checks out. Only about 5k of these Eterna DDā€™s were made.

Ik heb het klokje als volgt gevonden, enkel wat polskaas verwijderd, het stalen bandje verwijderd en het originele glaasje een licht polijstbeurtje gegeven:

16 likes

Mooi ding!

1 like

ā€œPolskaasā€ ā€¦:joy:

Heel fraai op het nieuwe bandješŸ‘

1 like

Mooi horloge, en fijn dat het radium eraf is - ik koop het liefst MOD relumes of MOD dials, want ik vind het geen prettig idee, zoā€™n stralingsbron om mijn pols.

Maarehā€¦ je hebt het gekocht van iemand die het gekocht heeft van de zoon van iemand die het op een veiling gekocht heeft en daarom klopt het verhaal? Wat een romantici zijn wij vintage-liefhebbers tochā€¦ :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Haha ik doelde eerder dat het hele verhaal lijkt te kloppen met de historie dat deze eerst door de MoD van het radium ontdaan werden alvorens op militaire veilgen aan de gewone man gebracht te worden, aangezien volgens de verkoper het horloge wel degelijk op zoā€™n militaire veiling door zijn vader werd gekocht.

De geigerteller en tritium tests confirmeren dit ook (geen geiger meting, en kort oplichtend, oud, tritium), samen met de ā€˜radium burnā€™.

Maar romantici zijn we zeker :joy:

1 like

Vroege quartz vandaag: NSC


Fijne dag allemaal :sunglasses:

6 likes

Fraaie Olma Sea Cup uit 1960 met ā€œmorte secondeā€ door het zeldzame Chezard 7400 uurwerk op een bandje van hagedissenleer.

17 likes

Dat ziet er goed uit! Bandje via MWR besteld?

1 like

Yep, pm me als je contact info wil :wink:

9 likes

Vanmiddag geserviced. Een Anker, made in Germany maar met een Poljot 2614.2H uurwerk er in.
Nog nooit eerder gezien. Gevonden op de rommelmarkt in Dresden afgelopen week.

9 likes

Waar staat MWR voor?

1 like

Ik blijf met plezier deze seamaster dragen.

7 likes

Military Watch Resource
http://www.mwrforum.net/forums/forumdisplay.php?2-Main-Forum

1 like